۲۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۰:۱۶
کد خبر: ۳۱۷۰۹۵
در نشست نقد و بررسی طرح ملی اولوا‌لألباب مطرح شد؛

تربیت 50 مربی حوزوی برای تدبر در قرآن

خبرگزاری رسا ـ مجری طرح ملی اولوا‌لألباب گفت: پنجاه فعال حوزوی تربیت شده‌اند تا در جهت آموزش تدبر در قرآن فعالیت کنند.
تربیت 50 مربی حوزوی برای تدبر در قرآن

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست نقد و بررسی طرح ملی اولوا‌لألباب عصر سه‌شنبه 27 با حضور حسن محمدی مدیر عامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت، حجت الاسلام مهدی مقامی مجری طرح و حبیب الله عزیزی عضو هیأت مدیره اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور در محل اتحادیه برگزار شد.

 

در بخش اول این نشست حسن محمدی با اشاره به مشکلات بودجه‌ای موجود برای اتحادیه، گفت: علی‌رغم مغفول ماندن برخی از طرح‌های اتحادیه به دلیل تاخید در واریز بودجه توانستیم دو طرح بسیار مهم رحله و اولوا‌لألباب را در سطح ملی اجرایی کنیم.

 

وی افزود: بر اساس منویات مقام معظم رهبری مبنی بر اهمیت موضوع تدبر در قرآن کریم مؤسسه تدبر در قرآن و سیره اهل بیت(ع) طرحی را بر اساس این موضوع ارائه کرد که اتحادیه آن‌را برای اجرا پذیرفت.

 

محمدی بیان داشت: امیدواریم که این طرح تدبر در قرآن کریم در جلسه هیئت مدیره برای سال آینده نیز تصویب شود و بتوان به عنوان یکی از طرح‌های ثابت در اتحادیه هر ساله به آن پرداخته شود و به دنبال آن خلأهای مربی تدبر در قرآن کریم در کشور حل شود.



حسن محمدی در ادامه بیان کرد: اتحادیه مؤسسات قرآنی با توجه به اینکه نماینده مؤسسات قرآنی در کشور است و مؤسسات مردم نهاد بازوی اجرایی طرح‌ها هستند. معتقد هستیم که مؤسسات قرآنی دارای سه ویژگی بارز مانند انگیزه الهی، راندمان بالا و انعطاف در حوزه‌های قرآنی هستند که می‌توانند خلأها را شناسایی کرده و در رفع آن تلاش کنند.



وی به دیگر طرح مجازی که توسط مؤسسه تدبر در قرآن و سیره اهل بیت(ع) درحال اجرا است، اشاره کرد و گفت: طرح ملی تقرب، طرح دیگری است که به صورت مجازی در حال ثبت نام است که تا کنون 17 هزار نفر ثبت نام کرده‌اند که هدف نهایی آشنایی آحاد مردم با فرهنگ ناب قرآن و تدبر قرآن کریم است و تربیت مربی در این حوزه از قدم‌های نخستین است.



در ادامه این نشست، حجت‌الاسلام مقامی، درخصوص این طرح گفت: طرح سراسری تربیت مربی تدبر در قرآن کریم «اولوا‌لألباب»، در تابستان سال جاری با همکاری اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور در سطح کشور اجرا شد.

 

وی افزود: طرح سراسری «اولوا‌لألباب» با هدف تربیت مربی توانمند جهت تدبر در قرآن در سطح کشور اجرا شد، که پس از اتمام دوره تاکنون 250 مربی تربیت شدند.



مقامی تصریح کرد: در ابتدای فراخوان این طرح، 39 مؤسسه ثبت نام کردند که با ارزیابی‌ها و ملاک‌هایی که صورت گرفت، 10 مؤسسه موفق به اجرای این طرح شدند. در طرح ملی«اولوا‌لألباب»، 250 نفربدون هیچ ریزشی به عنوان مربی تدبر در قرآن اعلام شدند.


وی با اشاره به اینکه این دوره بسیار سخت و به صورت متمرکزدر سطح کشور انجام شد، بیان کرد: شرایطی مانند دارا بودن مدرک کارشناسی حوزه، کارشناسی رشته‌های مرتبط با الهیات و فعالان قرآنی برای حضور دراین دوره الزامی بود و همچنین قبل از آغاز این دوره، از شرکت کنندگان آزمون ورودی اخذ شد و پس از انتخاب افراد وارد آموزش دوره‌ها شدند.


حجت‌الاسلام مقامی در ادامه با تاکید براینکه در برخی از مواقع به حوزه تدبر کم توجهی شده است، افزود: طرح تدبر جزو فعالیت‌های قرآنی و فرهنگی کشور محسوب می‌شود و در حال حاضر با گفتمان‌های قرآنی در کشور روبرو هستیم که نیاز است آحاد مردم جامعه در عرصه تدبر به قرآن وارد شوند.


وی با تاکید بر اینکه این طرح دراوایل ماه رمضان دراستان فارس کلید خورد و پایان این طرح در مؤسسه امیرالمومنین کاشان بود، افزود: فعالیت‌های قرآنی در حوزه های مختلف در کشور نیاز است، اما تدبر قرآن در کنار این فعالیت‌ها نقش اساسی دارد. حفظ قرآن کریم مقدمه‌ای بر تدبر قرآن کریم است.


حجت الاسلام مقامی در ادامه افزود: مؤسسه تدبر در قرآن و سیره اهل بیت(ع) در تلاش است که قرآن خواندن به همراه تدبر را در میان آحاد مردم جامعه بسط و گسترش دهد و تنها روخوانی قرآن هدف نیست، بلکه تدبر و فهم معانی قرآن کریم در راس قرار دارد.


دبیر طرح ملی «اولوا‌لألباب» با اشاره به اینکه این طرح، شامل 12 واحد آموزشی بود، تصریح کرد: شرکت‌کنندگان در این دوره دروس تدبر در قرآن 1 تا 4، تدبر موضوعی قرآن و تدبر در سیره تمدن‌ساز اهل بیت(ع) را آموزش دیدند و پس از شرکت در آزمون و کسب نمره، به‌‌عنوان دانش‌آموخته این دوره شناخته شدند که به آن‌ها گواهی گذراندن دوره تربیت مربی تدبر در قرآن اعطا شد.


وی با اشاره به اینکه فعالیت‌های قرآنی مانند پازل چیده شده است، بیان کرد: روخوانی، روان‌خوانی، ترجمه، همگی از اهمیت برخوردارند اما تدبر در قرآن کریم برای همه واجب است و جایگاه تدبر در قرآن کریم پس از ترجمه و قبل از تفسیر قرار دارد.


مقامی با تاکید براینکه تدبر در قرآن کریم به معنای روان‌خوانی معنایی قرآن کریم است، افزود: باید آموزش‌های قرآن کریم به نوعی انجام شود که مردم در زمان روخوانی قرآن کریم به معنای آن نیز توجه داشته باشند و فهم معنای ایات را دریابند.


مدیر مؤسسه تدبر در قرآن و سیره اهل بیت(ع) مشهد اظهار کرد: نهادهای دولتی و نهادهای مردمی با یک خیزش در فهم قرآن کریم می‌توانند در امر تدبر در قرآن تلاش کنند و همگان را به سمت این حوزه رهنمود کنند.


وی در پایان به مراسم اختتامیه طرح «اولوا‌لألباب» اشاره کرد و افزود: اختتامیه طرح با حضور 130 نفر از مربیان فعال قرآنی با حضور حجت الاسلام سعیدی به عنوان تولیت حرم مطهر حضرت معصومه(س) و حجت الاسلام و المسلمین حشمتی معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و حسن محمدی، مدیر عامل اتحادیه تشکل‌های قران و عترت کشور، طی دو روز تاریخ 29 و 30 بهمن‌ماه درمحل مجتمع فدک مشهد برگزار می‌شود.

 

حبیب الله عزیزی، عضو هیأت مدیره اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت در ادامه طی سخنانی گفت: زمانی که طرح ملی «اولوا‌لألباب»، در اتحادیه مطرح شد، طی جلساتی به تثبیت رسید و با همکاری موسسات قرآنی به مرحله اجرا درآمد و در نهایت با تربیت 250 مربی تدبر در قرآن کریم به کار خود پایان داد که این ارزشمند ترین طرح در حوزه تدبر است.


وی افزود: تدبر در قرآن کریم و معانی آیات می‌تواند در بسیاری از مراحل زندگی مانند سبک زندگی، خوراک، پوشاک کمک کننده باشد، به راستی مهجوریت قرآن در عدم تدبر در این کتاب الهی است که تنها خواندن و از ثواب آن بهره بردن، کافی نیست بلکه باید به آیات قرآن فهم داشت و تفکر کرد.


وی اظهار کرد: اجرای طرح ملی «اولوا‌لألباب»، بسیار کار شایسته و ارزنده‌ای بود که برای تربیت مربی تدبر در قرآن اجرایی شد که امیدواریم در سال‌های آینده نیز این طرح به قوت خود در زمینه تربیت مربی تلاش کند و این فرهنگ تدبر را بسط دهد.


در بخش پرسش و پاسخ این نشست حجت الاسلام مقامی در پاسخ به خبرنگار خبرگزاری رسا مبنی بر اینکه چند نفر از شرکت کنندگان در طرح اولوا‌لألباب از فعالان حوزوی هستند، گفت: در این طرح 50 فعال حوزوی که 20 درصد شرکت کنندگان طرح را تشکیل می‌دادند حضور داشتند، ضمن اینکه درصد جنسیتی این طرح به صورت 60 به 40 بین خانم‌ها و آقایان تقسیم شده است./856/201/ب1

ارسال نظرات