۲۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۶:۴۸
کد خبر: ۳۲۴۱۸۹
کارشناس مسائل مذهبی:

پدر و مادر بهترین مربی فرزندان هستند

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام حدادپور با بیان این که اگر پدر و مادر اصلاح شوند فرزندان نیز اصلاح می شوند، گفت: نخستین معلم ما خدا و دومین معلم ما مادر است، اگر مادری صادق باشد و کارهایش صادقانه باشد فرزند این خصلت را به خوبی درک می کند.
حجت الاسلام حدادپور

حجت الاسلام محمدرضا حداد پور، کارشناس مذهبی و استاد دانشگاه، در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، در رابطه با تربیت نسل راستگو، گفت: در روایت از ائمه معصومین آمده است که هیچ کس به ما نزدیک نخواهد شد مگر به واسطه کسب معرفت، زنی نزد حضرت زهرا(س) آمد و از ایشان سوال کرد به نظر شما معرفت در چه صورت حاصل می شود، حضرت(س) فرمودند: کسی که حرف ما را نشنیده و حدیثی از ما در ذهن ندارد نمی تواند معرفت ما را کسب کند و از ما تبعیت کند.

 

وی ادامه داد: باید ببینیم چند حدیث از ائمه معصومین(ع) می دانیم و به کدام یک از این احادیث عمل کرده ایم، تبعیت کردن فقط شنیدن احادیث نیست بلکه به معنای تفسیر و تبیین حرف های ائمه معصومین است و کارشناسان احادیث باید این کار را انجام دهند.

 

کارشناس مسائل مذهبی، افزود: نخستین معلم ما خدا و دومین معلم ما مادر است، حضرت زهرا(س) فرمودند از خصلت هایی که از طریق شیر مادر به فرزندان منتقل می شود راستگویی و صداقت است، اگر مادری صادق باشد و کارهایش صادقانه باشد فرزند این خصلت را به خوبی درک می کند، حتی در زمان انعقاد نطفه، جنین روح صداقت را از مادر می گیرد.

 

حجت الاسلام حدادپور، اظهار داشت: نمی توان مادر راستگویی را پیدا کنید که فرزندش دروغگو باشد، در زمان بارداری و شیرخوارگی یاد دادن راستگویی به فرزند راحت تر از دوران کودکی و نوجوانی است، اگر فرزند تا 7 سالگی راستگو نشد باید با دعا کردن او را راستگو کرد.

 

وی در ادامه گفت: از مهم ترین علت های دروغگو شدن فرزندان دروغگو بودن والدین است، والدینی که در حضور فرزندان خود دروغ می گویند مطمئن باشند که فرزندان نخستین دروغ خود را به والدین می گویند، دومین علت درغگو شدن فرزندان جلب توجه دیگران و خودنمایی است.

 

استاد دانشگاه ابراز داشت: از دیگر علت های دروغگو شدن فرزندان احساس کمبود در آنان است، ممکن است به خاطر شغل پدر و یا موقعیت های بد پدر و مادر، فرزند احساس کمبود کند و برای مطرح شدن و جبران کمبودها به اطرافیان دروغ بگوید، در برخی موارد فرزندان به خاطر ترس از تنبیه شدن دروغ می گویند، هرگز فرزندان را به خاطر راست گفتن تنبیه نکنید.

 

حجت الاسلام حدادپور اظهار داشت: برای درمان دروغگویی فرزندان باید خوب بودنشان را مورد تقدیر و تشویق قرار دهیم و توانایی های او را نادیده نگیریم، باید برای فرزندان موقعیت های جدید خلق کرد و موقعیت های تکراری را از بین ببریم، سعی کنیم فرزندان را در حضور جمع معرفی کنیم و کارهای خوب انان را برای دیگران بازگو کنیم.

 

وی در پایان گفت: توقع بیش از حد از فرزندان و مقایسه کردن آنان با همسالان از دیگر مواردی است که سبب دروغگو شدن فرزندان می شود، مقایسه کردن فرزندان سبب ایجاد خصلت حسادت در آنان می شود، در حقیقت تا زمانی که پدر و مادر اصلاح نشوند فرزندان اصلاح نمی شوند./869/303/ب1

ارسال نظرات