۲۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۳:۱۴
کد خبر: ۳۲۴۳۷۱
مدیر حوزه علمیه قزوین:

پایه علم الهی بر مبنای رضایت خدا و قرب پروردگار است

خبرگزاری رسا ـ مدیر حوزه علمیه با بیان اینکه علمی الهی و معنوی است که پایه آن بر مبنای رضایت خدا و قرب پروردگار باشد گفت: طلبه یا دانشجویی که درس می‌خواند اگر خواندش بر مبنای رضایت خداوند و جهت دار باشد در آن صورت علمش الهی بوده و دارای ثمرات دنیوی و اخروی خواهد بود.
حجت الاسلام علي عباسي
معاون تهذيب حوزه علميه قزوين علي عباسي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، حجت الاسلام علی عباسی مدیر حوزه علمیه قزوین شب گذشته در مسجد امام خمینی قزوین با اشاره به ترجمه آیات ابتدایی سوره علق گفت: خداوند متعال در سوره علق می‌فرماید ای پیامبر بخوان به نام پروردگارت که موجودات را آفرید و انسان را از خون بسته‌ای آفرید بخوان به نام پروردگارت که کریم‌تر است.

 

وی در ادامه با اشاره به نکات مهم این آیات شریفه افزود: نخستین نکته این آیات آن است که هر خواندنی مقدس نیست خواندن باید جهت‌دار و هدف‌دار بوده و به اسم پروردگار باشد و رنگ و صبغه الهی داشته باشد.

 

پایه علم الهی بر مبنای رضایت خدا و قرب پروردگار است

مدیر حوزه علمیه با بیان اینکه علمی الهی و معنوی است که پایه آن بر مبنای رضایت خدا و قرب پروردگار باشد اظهار کرد: طلبه یا دانشجویی که درس می‌خواند اگر خواندش بر مبنای رضایت خداوند و جهت دار باشد در آن صورت علمش الهی بوده و دارای ثمرات دنیوی و اخروی خواهد بود.

 

حجت الاسلام عباسی تعظیم کردن نام پروردگار را در حقیقت تعظیم مسمی و خود خداوند متعال دانست و با اشاره به نکته دوم تصریح کرد: با تعظیم و بزرگداشت خداوند متعال، اسم تقدس پیدا می‌کند به دلیل اینکه ذات خداوند پاک و مقدس است و همه پاکی‌ها به اسم سرایت می‌کند.

 

این استاد تفسیر در ادامه افزود: به جهت سرایت تمام پاکی‌ها به اسم خداوند برخی اسم‌ها محبوب می شوند مانند اسم الله، محمد، علی و سایر اسماء معصومین(ع) اما برخی از نام‌ها تقدسی نداشته بلکه پلیدی از آنها ظاهر می‌شود مانند اسم یزید و شمر پس معلوم می‌شود که معنا در ظاهر و اسم اثرگذار است.

 

خالقیت و ربوبیت صفات ذاتی خداوند است

وی با اشاره به نکته سوم آیات شریفه ابراز کرد: رب و خالق در این آیات یکی است یعنی همان کسی که خالق و آفریدگار این هستی است مربی و پرورش دهنده موجودات این عالم هم هست خالق رب است و رب هم خالق است این به این معناست که خداوند متعال پس از اینکه موجودات را آفرید رشد دادن آنها هم به دست خود او صورت می‌گیرد.

 

این مقام مسؤول ربوبیت خداوند را به دو گونه تکوینی و تشریعی دانست و تاکید کرد: ربوبیت تکوینی مربوط به عالم طبیعت و موجودات است و ربوبیت تشریعی در مورد انسان و قانونگذاری و احکام مرتبط با او است.

 

وی در پایان با بیان اینکه خلقت انسان خلقتی ویژه است با اشاره به نکته چهارم گفت: در این آیات پس از اینکه خلقت انسان را به صورت مطلق بیان می‌کند به خلقت ویژه انسان هم اشاره می‌کند از این اشارات معین می‌شود که خلقت انسان نسبت به خلقت سایر موجودات برتری و ویژگی خاصی دارد زیرا که خداوند متعال تمام چیزها را برای انسان آفریده و همه امور را هم به تسخیر او درآورده است/873/202/ب3

ارسال نظرات