۳۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۳
کد خبر: ۳۲۵۶۵۵
الزامات فرهنگی پیشرفت(1)

خطر انحطاط فرهنگی از نگاه رهبر انقلاب

خبرگزاری رسا ـ رهبر معظم انقلاب امروز مانند گذشته در بسیاری از بیانات‌شان از وجود جبهه فرهنگی سیاسی غرب به عنوان یک جبهه بسیار خطرناک برای از بین بردن خاصیت انقلاب و اثر ضداستکباری آن اشاره می کنند و یکی از وظیفه‌های مبارزه با آن را، دفاع از اصول و محتوای با ارزش انقلاب می دانند.
رهبر انقلاب

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، رهبر معظم انقلاب بارها در سخنانش بر مسأله انقلاب فرهنگی تاکید کردند و آن را جز دغدغه ها و نگرانی های خود دانستند؛ از این رو بررسی ابعاد فرهنگ و فعالیت های فرهنگی در جامعه امروز ضروری و حیاتی است.

 

نوشتار زیر بخشی از کتاب «الزامات فرهنگی پیشرفت در کلام امام خامنه ای» است که در ذیل آمده است:

 

فرهنگ، جهت دهنده رفتارها

مراد ما از فرهنگ همان ذهنیت هاست. هرجا که من تعبیر فرهنگ را به کار می برم، مرادم آن معنای عام فرهنگ است؛ یعنی آن ذهنیت های حاکم بر وجود انسان که رفتارهای او را به سمتی هدایت می کند –تسریع یا کند می کند- این، حداقل نیمی از عوامل تعیین کننده و پیش برنده و جهت دهنده به همه رفتارهاست.

 

فرهنگ، شناسنامه دست جمعی یک ملت

واقع این است که فرهنگ مجموعه سیالی است که مستقیما مربوط به انسان است. فرهنگ، برآیند عادات و اعتقاداتی است که به یک جامعه اختصاص پیدا می کند. بی تردید بخشی از این عادات و اعتقادات، جوششی است که از نسل گذشته به نسل حاضر رسیده و بخشی ازآن کوششی است که ثمره تلاش نسل حاضر است. در واقع فرهنگ، شناسنامه دست جمعی یک ملت است. هویت همگانی است که همگان باید برای پاسداری و حمایت از آن بکوشند و دفاع کنند.

 

فرهنگ، بستر اصلی زندگی انسان

ما فرهنگ را بستر اصلی زندگی انسان می دانیم؛ نه فقط بستر اصلی درس خواندن و علم آموختن. فرهنگ هر کشور، بستر اصلی حرکت عمومی آن کشور است. حرکت سیاسی و علمی اش هم در بستر فرهنگی است. فرهنگ، یعنی خلقیات و ذاتیات یک جامعه و بومی یک ملت؛ تفکراتش، ایمانش، آرمان هایش؛ این ها تشکیل دهنده مبانی فرهنگ یک کشور است. این هاست که یک ملت را یا شجاع و غیور و جسور و مستقل می کند، یا سرافکنده و ذلیل و فرودست و خاک نشین و فقیر می کند. فرهنگ، عنصر خیلی مهمی است.

 

انحطاط فرهنگی خطری بزرگ برای یک کشور

فرهنگ اسلامی، فرهنگ ارزشمندی است که برای یک جامعه و یک مجموعه انسانی، بالاترین ارزش هارا دارد و مینواند یک جامعه را حقیقتا سرافراز، خوشبخت، عزیز و پیشرو کند.

 

فرهنگ، اساس کار ماست. در واقع، فرهنگ با همه شعب آن، یعنی علم و ادبیات و غیره، روح کالبد هر جامعه است. بدون شک، فرهنگ مثل یک روح است. بلاشک فرهنگ است که جامعه را به اصل کار یا بیکاری، به کار تند یا کند و به جهت گیری خاص یا به ضد آن جهت گیری وادار می کند. بنابراین نقش فرهنگ،نقش روح در کالبد اجتماع- کالبد بزرگ انسانی- است.

 

فرهنگ مایه اصلی هویت ملتها است. فرهنگ یک ملت است که می تواند آن ملت را پیشرفته، عزیز، توانا، عالم، فناور، نوآور و دارای آبروی جهانی کند. اگر فرهنگ در کشوری دچار انحطاط شد و یک کشور هویت فرهنگی خودش را از دست داد، حتی پیشرفت هایی که دیگران به آن کشور تزریق کنند، نخواهد توانست آن کشور را از جایگاه شایسته یی در مجموعه بشریت برخوردار کند و منافع آن ملت را حفظ کند./874/ت303/س

ارسال نظرات