۳۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۱
کد خبر: ۳۲۵۷۷۶
مدیر مدرسه علمیه کوثر:

اعتکاف، خدمتی الهی به نفس است

خبرگزاری رسا ـ مدیر مدرسه علمیه کوثر گفت: اعتکاف، محو خود خواهى در امواج بلند خداگرایى، خدمت‏ به امت اسلامى، بیرون رفتن از خانه خویش و مصمم شدن بر حضور در خانه حضرت حق است.
اعتکاف، خدمتی الهی به نفس است

صغری عباسی، مدیر مدرسه علمیه کوثر کرج در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، درباره اعتکاف گفت: اعتکاف، محو خود خواهى در امواج بلند خداگرایى، خدمت‏ به امت اسلامى، بیرون رفتن از خانه خویش و مصمم شدن بر حضور در خانه حضرت حق است؛ راهی است که کمک می‌کند انسان همیشه با یاد خدا تلاش کند خود را در محضر پروردگار ببیند، از نافرمانى او بپرهیزد و به سوى سعادت دنیا و آخرت قدم بردارد و خود را براى صحنه‏هاى خطر و جهاد در راه خدا آماده سازد.

 

وی در ادامه افزود: ادیان الهى با توجه به نیازهای معنوی انسان، با آن که آدمی را به حضور در جامعه و شرکت در فعالیت‏هاى اجتماعى فرا مى‏خوانند، فرصت‌هایى را نیز براى خلوت کردن او با خداوند قرار داده‌اند که یکى از این فرصت‏ها «اعتکاف‏» است.

 

مدیر مدرسه علمیه کوثر بیان داشت: اعتکاف مخصوص دین اسلام نیست ‏بلکه در ادیان الهى دیگر نیز وجود داشته و در اسلام استمرار یافته است؛ برخى از آیات قرآن نظیر این آیه بر این موضوع دلالت دارد: «... و عهدنا الى ابراهیم و اسماعیل ان طهرا بیتى للطائفین والعاکفین والرکع السجود (بقره/‏125)؛ به حضرت ابراهیم و اسماعیل(ع) سفارش نمودیم تا خانه‏ام را براى طواف کنندگان، معتکفان و نمازگزاران تطهیر کنند».

 

وی اظهار داشت: از این آیه متوجه می‌شویم که در زمان حضرت ابراهیم(ع) و حضرت اسماعیل(ع) عبادتى به نام اعتکاف وجود داشته و پیروان دین حنیف گرداگرد کعبه معتکف مى‏شده‏اند؛ برخى از روایات اهل سنت هم نشان مى‏دهد که در دوران جاهلیت هم عملى عبادى به عنوان اعتکاف در میان مردم رایج ‏بوده است؛ علامه حلى در کتاب «تذکرة الفقهاء» به مشروعیت اعتکاف در ادیان گذشته تصریح کرده‌اند.

 

صغری عباسی ابراز داشت: امروزه مراسم اعتکاف در دهه پایانى ماه مبارک رمضان در بسیارى از کشورها با شکوه خاصى برگزار مى‏شود؛ اعتکاف در کشور ایران تاریخچه‏اى پرفراز و نشیب دارد و در هر عصرى که عالمان برجسته دینى به اعتکاف اهتمام ورزیده‏اند، مردم مسلمان نیز از آنان پیروى کرده و به اعتکاف بها داده‏اند.

 

وی در ادامه افزود: خوشبختانه در حال حاضر در بسیارى از شهرهاى کشورمان مراسم اعتکاف در روزهاى سیزدهم و چهاردهم و پانزدهم ماه رجب(ایام البیض) برگزار مى‏شود.

 

مدیر مدرسه علمیه کوثر در پاسخ به این سوال که  این عمل عبادی چه آثاری می‌تواند داشته باشد، گفت: رشد و کمال انسان و رسیدن به عالم شهود و ملکوت از آثار اعتکاف است؛ از این رو در اعتکاف، انسان با پی بردن به نکات مثبت و منفی وجودش، با تقویت نقاط مثبت، از ضعف‌های خود می‌کاهد و علاوه بر حفظ معنویات، به هم‌نوعان خویش نیز توجه می‌کند.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: تقویت روحیه بندگی، دوری از گناهان که سبب پاک سازی روح و آمادگی برای پذیرش حق می‌شود، تواضع و فروتنی که ثمره تفکر و پاسخ به ندای درون انسان است، از جمله آثار فردی  و کاهش جرم و جنایت در جوامع، افزایش روحیه تعاون و همکاری و توجه به اجتماع مسلمین از جمله آثار اجتماعی اعتکاف است./966/302/ب3

ارسال نظرات