۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۲:۲۵
کد خبر: ۴۲۴۷۵۶
محقق و پژوهشگر حوزوی:

مشهد یکی از ایستگاه های جامعه تمدنی است

محقق و پژوهشگر حوزوی با بیان این که فرهیختگی مشهد غیر قابل توصیف است، گفت: مشهد را باید شهر جهانی کنیم و بعد از این که کار می توان جایگاه هنرهای مختلف را در آن تعریف کرد.
مشهد مقدس

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، ابراهیم فیاض، جامعه‌شناس و عضو شورای راهبردی پیوست فرهنگی شهر مشهد در نشست واکاوی مسائل روز مدیریت شهری با عنوان «هویت آینده شهر مشهد» عصر امروز ۱۴ اردیبهشت در دانشکده ادبیات دانشگاه فردوسی مشهد گفت: در حال حاضر در مرحله فروپاشی هستیم و این موضوع در همه جهان صحت دارد.

 

وی با بیان این که ما هم باید با هوشیاری از این مرحله فروپاشی عبور کنیم وگرنه متضرر می شویم، اظهار کرد: در این قرن تلاش این است که عرفان و فلسفه فرو بریزد و ایده جای آن را بگیرد.

 

این محقق و پژوهشگر حوزوی بیان کرد: با تمام شدن دوره دانش و بینش وارد دوره ایده می شویم، در واقع متکلف دوره ایده هم هنر است چرا که هنر علت سوری و تحقق هر چیزی در خارج است.

 

وی ادامه داد: این دوره، دوره هنر و ایده است و در طراحی شهری، ساختمانی و معماری موثر است و فروپاشی فقط شامل دانش و بینش است و در عین حال قدرت هم فرو می ریزد و همه امور به شهرها باز می شود.

 

فیاض تصریح کرد: در این شرایط هویت شهر مشهد حائز اهمیت می شود چرا که در حوزه فرهنگی بازسازی ایران پس از اسلام از سوی خراسان صورت می گیرد و مشهد شهر تاریخ ساز و تمدن ساز است.

 

این محقق و پژوهشگر حوزوی با طرح این پرسش که باید دید مشهد چه ساختاری در آینده دارد و به چه نحوی آینده را رقم می زند، تصریح کرد: خراسان تاریخ منسجمی دارد که می تواند جهان را متحول سازد.

 

وی ادامه داد: حوزه جغرافیایی تمدن اسلامی از بعد معرفتی از خراسان شروع می شود و تا ژاپن ادامه دارد و مشهد جزء راه تمدنی است و این درحالی است که جاده ابریشم جاده استعماری است نه تمدنی.

 

عضو شورای راهبردی پیوست فرهنگی شهر مشهد گفت: جامعه تمدنی ما از آسیای میانه تا شمال آفریقا است و مشهد یکی از ایستگاه های جامعه تمدنی است و حوزه میانی و ارتباطی مشهد است.

 

این نویسنده کتاب با بیان این که حوزه ارتباطی ایران مشهد است، اظهار کرد: از طرفی مشهد شهر گروه های کوچک است که هم بحران و هم پیشرفت را با این ترسیم به دنبال دارد.

 

این محقق و پژوهشگر حوزوی با بیان این که فرهیختگی مشهد غیر قابل توصیف است، اظهار کرد: باید این گروه های کوچک با هم ادغام شوند و مشهد را باید شهر جهانی کنیم و بعد از این که جهانی شد می توان جایگاه هنرهای مختلف را در آن تعریف کرد./202/934/ب1

ارسال نظرات