۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۲:۱۹
کد خبر: ۴۲۶۰۳۴
امام جمعه بجنورد:

ایران پایگاه اصلی قرآن در جهان اسلام است

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با اشاره به روند رو به رشد پرداختن به قرآن در کشور، گفت: ایران اسلامی می‌تواند به عنوان پایگاه اصلی قرآن در جهان اسلام معرفی شود.
حجت الاسلام یعقوبی - نشست ستاد برگزاری سی و نهمین دوره مسابقات قرآن کریم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، قائم مقام نماینده ولی فقیه در استان خراسان شمالی و امام جمعه بجنورد، عصر امروز در نشست ستاد برگزاری سی و نهمین دوره مسابقات قرآن کریم، با اشاره به اهمیت و جایگاه قرآن در جامعه اسلامی، اظهار کرد: امروز به برکت انقلاب و نظام اسلامی قرآن و آموزه‌های والای آن در بخش‌های مختلف جامعه ما مشهود است.

 

وی اضافه کرد: در دوران رژیم ستم‌شاهی قرآن در ایران تنها در قبرستان‌ها و بر روی مزارها قرائت می‌شد در حالی که به برکت انقلاب اسلامی قرآن وارد خانه‌ها شده و در تمام امور و شئون زندگی فردی و اجتماعی نقش دارد.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با اشاره به اینکه در رژیم گذشته کشورهای عربی، مردم ایران را متهم می‌کردند که قرآن را به کناری نهاده و تنها به اهل بیت (ع) می‌پردازند، ادامه داد: البته ما هم آن زمان به آن‌ها می‌گفتیم شما تنها به قرآن می‌پردازید و کاری به پیامبر اکرم(ص) و ائمه اطهار(ع) ندارید اما ما این خلأ را بعد از انقلاب اسلامی پر کرده‌ و قرآن و ائمه اطهار(ع) را در کنار هم وارد زندگی خود کرده‌ایم.

 

رییس شورای فرهنگ عمومی استان خراسان شمالی گفت: در آن زمان کشورهای عربی به ما خرده می‌گرفتند که قرآن در زندگی شما نبوده و به دلیل آنکه با قرآن سروکار ندارید، ایران حافظ قرآن و قاری بین‌المللی ندارد اما به برکت انقلاب و نظام اسلامی، اکنون اوضاع کاملاً تغییر کرده است.

 

وی تصریح کرد: ما اکنون در صحنه‌های بین‌المللی قرآن در بخش تلاوت، حفظ و سایر بخش‌ها حرف‌های زیادی برای گفتن داریم و ایران با شرکت در مسابقات بین‌المللی قرآن، همواره رتبه‌های خوبی را در بین کشورهای جهان اسلام کسب می‌کند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی خاطرنشان کرد: ایران این زمینه را دارد که بتواند به عنوان پایگاه اصلی قرآن در جهان اسلام معرفی بشود به همین دلیل نیز ما این مسیر مناسب را ادامه می‌دهیم.

 

وی با بیان اینکه در حال حاضر قرآن در بخش‌های مختلف جامعه اسلامی ایران جاری و ساری است، اضافه کرد: قرآن نور بوده و عامل هدایت انسان‌ها به سوی روشنایی و رستگاری در دنیا و آخرت است به همین دلیل باید توجه به آن روزبه‌روز افزایش یابد.

 

رییس شورای استانی حوزه‌های علمیه خراسان شمالی اظهار کرد: ما باید قرآن را بیش از این و در قالب‌های مختلف ازجمله کرسی‌های تلاوت، محافل انس با قرآن، مسابقات و سایر برنامه‌ها وارد زندگی فردی و اجتماعی کرده و زمینه بهره‌مندی بیشتر و کیفی‌تر افراد از برکات و آموزه‌های آن را فراهم کنیم.

 

وی در ادامه با تأکید بر لزوم حمایت بیشتر از نفرات برتر مسابقات قرآن کریم، افزود: باید حمایت از برگزیدگان مسابقات قرآن به شکل‌های مختلف ازجمله نصب بنر تصاویر آن‌ها در سطح شهر، معرفی آن‌ها به مردم، پرداختن رسانه‌ها به این برگزیدگان، ارائه امتیازهای ویژه به آن‌ها از سوی نهادهای دولتی، برخورداری آن‌ها از معافیت‌های خاص و غیره افزایش یابد.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی ادامه داد: در المپیادهای علمی از برگزیدگان آن قدردانی ویژه‌ای شده و رسانه‌ها به‌طور کامل به آن می‌پردازند اما در مورد مسابقات قرآن کریم این‌ میزان پوشش رسانه‌ای صورت نمی‌گیرد درنتیجه رغبت و اشتیاق عمومی برای حرکت به این سمت نیز آن‌چنان که باید و شاید ایجاد نمی‌شود.

 

وی با تأکید بر لزوم پاسداشت قله‌های قرآنی استان و کشور، اظهار کرد: باید برگزیدگان مسابقات قرآنی به روش‌های مختلف در جامعه برجسته و مطرح شوند زیرا وقتی نفرات برتر مسابقات قرآنی را در جامعه مطرح کردیم، در بین جوانان و نوجوانان اشتیاق حرکت در این مسیر و شرکت در محافل، مجالس و مسابقات قرآنی افزایش می‌یابد.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با اشاره به لزوم مشارکت دستگاه‌های مختلف فرهنگی مذهبی در این زمینه، افزود: سازمان تبلیغات اسلامی، اوقاف و امور خیریه، حوزه‌های علمیه، آموزش و پرورش، رسانه‌ها، نیروهای مسلح و سایر دستگاه‌ها باید در این راستا وارد عرصه عمل شده و برای برجسته‌سازی برگزیدگان قرآنی تلاش کنند./202/9314/ب1

ارسال نظرات