۰۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۸
کد خبر: ۴۲۹۴۷۳
استاد فلسفه دانشگاه تهران:

درایتی که از عقل نشأت گرفته باشد سبب موفقیت می‌شود

استاد فلسفه دانشگاه تهران با اشاره به سخنان عبدالجبار نفری گفت: نفری برخلاف دیگر عارفان که سخنانشان از عالم مرگ و گذار بود در باب ایستادن و زندگی سخن می گوید همانطور که می بینم دنیای امروز دنیای ایستادن و اراده است
دکتر دینانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، غلامرضا ابراهیمی دینانی استاد فلسفه، در هم اندیشی فلسفه و عرفان اسلامی در عالم معاصر که صبح امروز یکشنبه نهم خرداد با حضور پروفسور آندره اسمیرنف رییس انستیتو فلسفه روسیه و اساتید برجسته کشور در دانشکده الهیات و معارف داشنگاه علامه طباطبایی برگزار شد با بررسی فلسفه متون عبدالجبار نفری عارف ایرانی الاصل ساکن بصره گفت: نفری از عارفان پارادوکسی یا متناقض نمایی است که این تناقض در آثار وی بسیار مشهود است چنانچه وی نمی گوید پیامبر است ولی در میان حرفهایش چنین اشاراتی دارد.

 

ابراهیمی افزود: نفری عارفی است که تا به حال درباره وی حرفی زده نشده است اما از وجوه تمایزی وی حرف از زندگی و ایستادن است برخلاف دیگران عارفانی که از دنیای پس از حیات سخن می گویند.

 

استاد فلسفه در ادامه با اشاره به بحث جدا دانستن عرفان و فلسفه گفت: این مسأله همانند متدینانی است که معتقد هستند اما اعتقاد ندارد مانند گفتن کلمه انشاالله که در آن مشیعت الهی مطرح بر دانش خداوند است ولی در اصل صفات خداوند عین ذات خداوند و خواست خداوند همان دانش است.

 

وی در ادامه افزود: دانستن سبب خواستن و در ادامه سبب موفقیت می‌شود همانطور که اصل عقل و درایت است و درایتی که از عقل نشات گرفته باشد سبب موفقیت می‌شود.

 

ابراهیمی درپایان گفت: دنیای امروز دنیای اراده است و اراده باید از استدلال پدید بیاید، همانطور که حضرت ابراهیم(ع) با استفاده از استدلال در شناساندن حضرت حق به مردم استفاده می کردنند./819/202/ب3

ارسال نظرات