۱۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۲:۴۵
کد خبر: ۴۳۰۷۸۹

چند خبرکوتاه از خراسان رضوی

برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب با حضور کشورهای جهان اسلام، برگزاری مراسم غبارروبی مسجد جعفری با حضور تولیت آستان قدس رضوی در آستانه ماه مبارک رمضان و برگزاری گردهمایی مدیران کانون های مساجد از مهم ترین عناوین اخبار کوتاه خراسان رضوی است.
اخبار کوتاه

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد، سید امیر مرتضوی، رییس کارگروه پیشگیری از قاچاق کالا و ارز در هشتمین جلسه کارگروه پیشگیری از قاچاق کالا و ارز استان ضمن اشاره به محورهای اصلی گردهمایی ملی مسؤولان و دست‌اندکاران کارگروه‌های پیشگیری از قاچاق کالا و ارز کشور که در اردیبهشت ماه 95 در مشهد مقدس برگزار شد، اظهار داشت: 60 درصد مصوبات سال گذشته کارگروه اجرایی شده و امیدواریم به زودی 40 درصد باقی مانده نیز به مرحله اجرا برسد.

 

وی با بیان این که مصوبات این کارگروه در چهارچوب قانون است و اجرای آن توسط اعضاء الزامی است، گفت: مصوبات این کارگروه در راستای عمل به وظایف قانونی سازمان‌ها است و اقدامی فراتر از قانون به سازمان‌ها تحمیل نمی‌شود.

 

رییس کارگروه پیشگیری از قاچاق کالا و ارز در ادامه گفت: برنامه عملیاتی پیشگیری و مقابله با قاچاق کالا و ارز که توسط حوزه وضعی و امنیتی-انتظامی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان رضوی تهیه و تدوین شده است به سازمان‌های همکار در این برنامه تحویل شد تا پس از بررسی و تجزیه و تحلیل، مورد تصویب نهایی قرار گرفته و به عنوان نقشه راه کارگروه در سال 95 به مرحله اجرا برسد.

 

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان خراسان رضوی با تأکید بر تقدم مقوله پیشگیری نسبت به اقدامات مقابله‌ای افزود: عمل به منویات و فرمایشات مقام معظم رهبری جزو تکالیف مهم سازمان‌ها است و سازمان‌ها باید اهتمام و جدیت بیشتری در عملیاتی کردن فرمایشات ایشان به ویژه در حوزه پیشگیری و مقابله با قاچاق کالا و ارز داشته باشند.

 

مرتضوی گفت: انتظار ما به عنوان متولی امر پیشگیری در استان از سازمان‌ها و دستگاه‌ها این است که کمیته و یا کارگروهی با عنوان پیشگیری در سازمان مطبوع خود ایجاد کنند تا بتوانند وظایف خود در حوزه پیشگیری از وقوع جرم را هر چه بیشتر و بهتر به انجام رسانند.

 

مشهد سومین رتبه را در حوزه چاپ و نشر کشور دارد

سید سعید سرابی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در دیدار با اعضای هیات نظارت بر نشر کتاب استان بر اهمیت ارتقای جایگاه و منزلت کتاب و کتابخوانی تأکید کرد و گفت: ما صاحب پیشینه بلند در عرصه فرهنگ به ویژه کتاب و کتابخوانی هستیم بنابراین ضروری است برای انس بیشتر با کتاب و افزایش کتابخوانی در کشور تلاش کنیم.


وی ادامه داد: پس از تهران و قم،‌ شهر مشهد سومین رتبه را در حوزه چاپ و نشر کشور دارد، به خصوص که این استان به واسطه حرم مطهر علی‌ بن موسی‌الرضا(ع) میزبان زائران حضرت امام رضا(ع) است و همین موضوع تأثیر چشم‌گیری در رونق چاپ و نشر کشور دارد، وجود مجموعه‌های تخصصی مثل دانشگاه فردوسی مشهد و حوزه‌های علمیه نیز بر رونق صنعت چاپ و نشر این استان افزوده است.


مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با اشاره به این که مشهد در سال ٢٠١٧ پایتخت فرهنگ اسلامی است، ادامه داد: یکی از موضوعات بسیار مهم در جهان حوزه فرهنگ و کتاب است ما از دیرباز مشهور به کتابخوانی و کتاب نویسی بوده‌ایم و انس با کتاب در کشور ما به ویژه خراسان تاریخچه کهنی دارد

.

برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب با حضور کشورهای جهان اسلام

وی افزود: سال ٢٠١٧ فرصت خوبی است که به داشته‌های فرهنگی خودمان رجوع کرده و همه علاقه‌مندان به فرهنگ خود را آماده میزبانی جهان اسلام کنیم.
سرابی تصریح کرد: در حوزه نشر نیز برنامه‌هایی را برای مشهد ٢٠١٧ دنبال می‌‌کنیم، برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب با حضور کشورهای جهان اسلام از جمله این برنامه‌ها محسوب می‌شود.
یادآور می‌شود، در ادامه این نشست اعضاء هیات نظارت بر نشر کتاب استان به بیان نقطه نظرات خود پرداختند ، هیات نظارت بر نشر کتاب استان هیاتی ١٥نفره است که در١١بخش ،کودک و نوجوان، ادبیات، کلیات،دین و معارف قرآنی، روانشناسی وعلوم تربیتی، حدیث و عترت، فلسفه و حقوق، فرق و مذاهب، تاریخ و جغرافیا، اقتصاد و مدیریت و نیز زبان‌های خارجی فعالیت می‌کند.

برگزاری مراسم غبارروبی مسجد جعفری  با حضور تولیت آستان قدس رضوی  

مراسم غبارروبی مسجد جعفری (واقع در کوی نصر) با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رییسی برگزار شد.

 

وی پس از این مراسم در سخنانی اظهار داشت: بهترین و برترین جایی که عبد سجده می‌ساید، در مسجد است. این اهمیت حضور در مسجد در روایات هم قید شده است. به عنوان نمونه در حدیث داریم که همسایه مسجد، در مسجد نمازش کامل می‌شود. منظور این نیست که نماز او قبول نیست، اما کاملترینش در مسجد است. مراد از همسایه هم مجاورت دیوار به دیوار نیست، بلکه همسایه نسبی منظور است.

 

رییسی با بیان این که اقامه نماز فقط یکی از جلوه‌های مسجد است، ادامه داد: مسجد فقط مرکز نشر معارف دینی نیست، بلکه مرکز وحدت و یکپارچگی مردم محل و کوی و برزن است، مرکز انسجام امت اسلامی است. حضرت امام(ره) مساجد را سنگر معرفی کردند، در هشت سال جنگ تحمیلی نیز دیدیم که یکی از مراکز مهم برای بسیج مردم علیه دشمن غاصب، مساجد بودند.

 

تولیت آستان قدس رضوی، با بیان اینکه نام بسیاری از خیریه‌ها با مسجد گره خورده است، ادامه داد: مؤمنین هم در مسجد اقامه صلاه می‌کنند و هم خیرات و مبرات دارند. اگر دگرخواهی و گره‌گشایی از یک انسان مسلمان در مسجد انجام شود، بسیار ارزشمند است.

 

وی مسجد را مرکز روشنگری و بصیرت‌آفرینی معرفی کرد و افزود: اینکه دشمن از تجمع مؤمنان در مسجد هراس دارد، به دلیل ماهیت روشنگری آن است.

 

عضو مجلس خبرگان رهبری ضمن برشمردن برخی وظایف امام جماعت مسجد اظهار داشت: وظیفه امام مسجد فقط اقامه نماز نیست، بلکه علم‌افزایی است. کمک به حل مشکلات مردم و محل نیز از دیگر وظایف او است.

 

«راهی‌کردن کاروان‌های راهیان نور» و «رفتن به سفرهای زیارتی» از دیگر کارکردهای مسجد است که حجت‌الاسلام رییسی بدان اشاره کرد.

 

وی ادامه داد: مسجد باید «من المهد الی اللحد» باشد، یعنی انسان از کودکی به واسطه پدر و مادر با آن خو بگیرد و تا کهنسالی این ارتباط را حفظ کند. مسجد برای همه سنین می‌تواند پاسخگو باشد.

 

تولیت آستان قدس رضوی تأکید کرد: بسیاری از گروه‌های ضدانقلاب مبانی و دیدگاه‌های یکسان ندارند اما برای ضربه‌زدن به دین، کنار هم قرار می‌گیرند. همچنان که راهبرد دشمن ایجاد تفرقه است، وحدت ما نیز یک استراتژی است، چرا مسجدی‌ها با هم منسجم نباشند؟!

 

رییسی با اشاره به دهه تکریم و غبارروبی مساجد اظهار داشت: در این دهه امید آن داریم هم غبار از مسجد برود، هم غبار از دل‌ها بزداییم تا هم تألیف قلوب شود، هم مساجد ما آباد و پررونق و پرجاذیه برای جوانان شود.

 

وی ضمن توصیه به متولیان و کهولان مساجد گفت: اگر جوانی پیدا شد که خوب نماز نمی‌خواند، به او خرده نگیرید بلکه مانند حسنین(ع) با امر به معروف عملی خود به او یاد دهید، مبادا حرفی بزنید که غرور آن‌ها جریحه‌دار شود! آغوش باز برای جوان می‌تواند تشویق‌کننده باشد. بگذارید خاطره خوشی از مسجد در ذهن نوجوان‌ها و جوانان‌ها رسوب کند.

 

تولیت آستان قدس رضوی در پایان تأکید کرد: آبادی مسجد فقط به داشتن گلدسته نیست، مهمترین زینت مسجد به حضور نیروهای ارزشمند و «عباد الرحمن» است.

 

سفیران فرهنگ صلح آماده سفر به کشورهای ساحل عاج و غنا در آفریقا  

اولین موزه سيار خصوصی، آموزشی و بشردوستانه کودک در کشور با عنوان سفیران فرهنگ صلح آماده سفر برای انجام ماموریت به کشورهای ساحل عاج و غنا در آفریقا می‌شود.

 

سوسن نیک‌ذات، مدیر و بنیان‌گذار این موزه، اهداف این سفر را معرفی فرهنگ ایران زمین به کودکان آفریقایی و بالعکس، شناخت و آشنایی با میراث فرهنگی ملموس و ناملموس ساحل عاج و غنا، برقراری عدالت آموزشی، فرهنگ‌سازی و آموزش حقوق کودکان و صلح در مدارس معرفي كرد.

 

نيك‌ذات افزود: عروسک‌های چند موزه کودک، عروسک‌سازان و هنرمندان عضو این شبکه در این سفر با اهداف انسانی و بشر دوستانه هم‌سفران موزه سیار سفیران صلح هستند که مایه افتخار است.

 

وی خاطرنشان كرد: در نظر است پس از باز گشت انشاالله نمایشگاهی از آثار دست سازو فرهنگ و میراث ناملموس این کشورها را به نمایش بگذاريم.

 

برگزاری گردهمایی مدیران کانون های مساجد

علیرضا حاجتمند، استاد دانشگاه و کارشناس فرهنگی و مذهبی در جمع مدیران کانون های فرهنگی وهنری مساجد، اظهارکرد: تهاجم فرهنگی یکی از دغدغه‌های همیشگی رهبر معظم انقلاب بوده و هست که با توجه به گستردگی حضور نوجوانان و جوانان در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی، لازم است تا آموزش کاربردی و جامع استفاده بهینه از این فضا در تمام کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در اولویت قرار گیرد تا با توجه به مخاطب انبوه این کانون‌ها، ان شاء الله شاهد حضور موثر افراد در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی و بازنشر فرهنگ و معارف قرآن و اهل بیت(ع) باشیم.

 

حاجتمند گفت: لازم است تا بر اساس کلیدواژه سبک زندگی و ضرورت توجه به این مقوله، برنامه تلاوت متون دینی در کوتاه‌ترین زمان ممکن، پس از هر نماز، در تمامی مساجد و با محوریت امامان جماعت، جدی گرفته شود که البته در کنار تلاوت دسته جمعی آیات وحی و قرآن کریم، می‌توان از تلاوت حداقل سطور کتب ارزشمندی مانند نهج البلاغه و صحیفه سجادیه نیز استفاده کرد.

 

وی خاطرنشان کرد: تمرکز فعالیت‌ها در قالب فعالیت‌های کتابخانه‌ای و اردویی تا بر اساس فضای علمی و تفریحی کتابخانه و اردو، حداکثر جذب مخاطبان به مسجد صورت پذیرد و سه خواسته ویژه رهبری بصیر انقلاب از جوانان یعنی تحصیل، تهذیب و ورزش، بیش از پیش محقق شود.  

 

این استاد دانشگاه و کارشناس فرهنگی و مذهبی یادآورشد: تبادل و انتقال تجربیات بین کانون‌های فرهنگی هنری مساجد خصوصا در مناطق شهری و روستایی به طور مجزا و منفک از هم نیز امری لازم و ضروری است تا بر اساس آن، کیفیت فعالیت‌ها و برنامه‌ها ارتقا یابد و از آزمون و خطا جلوگیری شود.

 

حاجتمند تصریح کرد: آنچه بیش از هر چیز مهم جلوه می‌کند، ضرورت توجه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد به بحث کیفیت فعالیت‌ها و عدم اصالت دهی به بحث کمیت‌گرایی است./934/303/ب2

ارسال نظرات