۱۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۴
کد خبر: ۴۳۱۳۱۹
آیت الله ناصری:

بندگی کردن راه ادای حق خداوند بر انسان است

استاد اخلاق و عرفان با بیان اینکه اولین حقی که بر گردن ما است، حق خداوند است، گفت: انسانی که می‌خواهد بندگی خداوند را به جا بیاورد همواره خود را در محضر خداوند می‌بیند.
آیت الله ناصری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله محمد ناصری، استاد اخلاق و عرفان حوزه علمیه، ظهر امروز در مسجد کمرزرین اصفهان، با اشاره به بخش‌هایی از رساله حقوق امام سجاد(ع) گفت: اول حقی که بر گردن ما است حق خداوند متعال است، خداوند بر گردن همه اولاد آدم حق دارد و همه باید این حق را ادا کنیم.

وی در ادامه افزود: مشرک نبودن و عبادت کردن، اطعات از خداوند و تبعیت از احکام الهی راه ادای این حق است، این حق خداوند بر گردن ما است که او را خالصانه عبادت کنیم و از محرمات و شرک دور کنیم، اگر کسی اطاعت خداوند را به جا نیاورد حق خداوند را ادا نکرده است.

آیت الله ناصری با بیان اینکه اطاعت بر دوقسم است، تصریح کرد: یکی از اقسام اطاعت، اطاعت تکوینی است، این نوع اطاعت در ذات اشیاء نهفته است، همانطور که ملائکه‌ای داریم که خداوند آنها را خلق کرده است و میلیون‌ها سال است که این ملائک در حال رکوع هستند، خداوند برخی ملائک را خلق کرده است و آنها بنابر اطاعت تکوینی هزاران سال تنها به عبادت می‌پردازند.

استاد اخلاق و عرفان حوزه علمیه، با بیان اینکه اطاعت تکوینی فقط مختص به ملائکه نیست، اظهار کرد: بنابر نص صریح قرآن و آیاتی که بارها در قرآن کریم ذکر شده است تمام مخلوقات در زمین و آسمان ذکر و تسبیح خداوند را می‌گویند و در حال عبادت هستند و این موضوع ذاتی آنها است.

وی با اشاره به لزوم بندگی و عبادت خداوند توسط انسان، خاطرنشان کرد: موجودات به صورت تکوینی در حال عبادت خداوند هستند اما انسان نیز باید خداوند را اطاعت و عبادت کند، ما نمی‌توانیم برای آنچه که می‌خواهیم طلبکار خدا باشیم، بلکه آنچه که داریم را باید شکرگزار بوده و در راه خدا صرف کنیم.

آیت الله ناصری افزود: بنده خدا شدن 3 رکن دارد، انجام واجبات، ترک محرمات و خلوص در انجام اعمال، انسانی که می‌خواهد بندگی خداوند را به جا بیاورد همواره خود را در محضر خداوند می‌بیند و از این موضوع غافل نمی‌شود، اشخاصی که تا کنون بندگی نکردند نیز نباید نا امید شوند چرا که خداوند بسیار مهربان و توبه پذیر است و اگر کسی به طور جدی قصد بندگی پیدا کند قطعا توبه او پذیرفته خواهد شد./1304/202/ب3

ارسال نظرات