۲۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۱:۱۸
کد خبر: ۴۳۱۶۸۸
کارشناس مذهبی:

انحطاط خواص نتیجه انحراف آن ها از مسیر ولایت است

حجت الاسلام برادران گفت: در طول تاریخ اگر خواص دچار انحطاط و انحراف شدند، علتش همین بود که خود را از منبع نورانی ائمه بی نیاز دانستند و از مجالس و مواعظ اهل بیت فاصله گرفتند.
ولایت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمان، حجت الاسلام محمدرضا برادران، استاد حوزه و دانشگاه و کارشناس مذهبی رسانه ملی جمعه شب در مصلی امام علی(ع) کرمان، با اشاره به اهمیت دردهای روحی و اخلاقی در مقابل درد های جسمی، گفت: اسف بار است که انسان ها شکم های خود را از هر غذایی برحذر می دارند؛ اما روح و روان خود را در اختیار هر گونه اعتقاد و فضایی قرار می دهند.


وی با اشاره به نقش مجالس اهل بیت در تربیت و رشد روحانی افراد، ادامه داد: مجالس مذهبی برترین مکان ها برای توجه به دل و رشد روحانی هستند و انسان مومن روحانی باید برای حضور و بهره از این مجالس برنامه ریزی کافی و جامعی داشته باشد.

 

این کارشناس مسایل دینی با بیان حدیثی از امام صادق(ع)، ادامه داد: کلمات گهر بار ائمه معصومین(ع) و احادیث ایشان برترین نسخه های شفا بخش درد های روحی و قلبی هستند که همواره در کلام ایشان به بهره جویی شیعیان و محبان از روایات دستور العمل هایی صادر شده است.

 

وی ادامه داد: بر اساس تصریح روایات اهل بیت (ع) کلمات ایشان مایه همدلی و انس قلوب مومنان به یک دیگر، پیوند آن ها با هم بوده است.

 

این استاد حوزه علمیه اظهار داشت: با این وجود بسیاری از نزاع ها و اختلافات اجتماعی با مسأله موعظه و کلمات ائمه معصومین (ع) قابل حل است و در ریشه کنترل خواهند شد.

 

حجت الاسلام برادران با بیان حدیثی از امام صادق علیه السلام، گفت: مواعظ اهل بیت و سخنان ایشان وسیله هدایت و زمینه رشد انسان را فراهم می کنند و در طرف مقابل دوری از اهل بیت هلاکت و نابودی افراد را به دنبال خواهد داشت.

 

وی اظهار داشت: دل مردگی که در اکثر اقشار و گروه های انسانی در هر کشور و هر منطقه ای زمینه خود کشی ها و قتل ها را فراهم کرده است، براحتی با موعظه قابل پیشگیری و درمان است و انسان مومن متدین نباید از گنج معنوی کلمات اهل البیت غافل باشد و با وجود ادعای ایمان دچار مشکلات روحی و آسیب های اجتماعی گردد.

 

این کارشناس مذهبی رسانه ملی تاکید کرد: مجالس ذکر روایات اهل بیت احیاگران واقعی دل ها در جامعه هستند و در واقع همه خیرات و برکات از همین مجالس سرچشمه گرفته اند.

 

این استاد حوزه علمیه تصریح کرد: این حرف دشمن است که برخی همواره و در هر فرصتی فریاد می زنند که «مجالس مذهبی در احیای فضای معنوی جامعه و رشد روحی انسان بی تاثیر هستند» و در واقع این تفکرات، همان سخنان دشمنانی هستند که متاسفانه از زبان محبان اهل بیت (ع)خارج می شوند.

 

وی با اشاره به اینکه راه حل اختلافات خانوادگی از دیدگاه قرآن موعظه است، گفت: یک راه حل قرآنی برای حل مسایل خانوادگی آن است که از اقوام زوجین افرادی برای حکمیت و نصیحت برگزیده شوند و زوجین را به زندگی شیرین و سالم راهنمایی و موعظه کنند.

 

وی گفت: بنا به ادبیات روایی اگر همین علمای ربانی در زمین قرار نداشتند، خداوند اهل زمین را باقی نمی گذارد مگر آن که مرتد و خارج از دین بودند و این ها همه برکات سخنان اهل بیت است که متاسفانه بر دیده برخی پوشیده مانده است.

 

این کارشناس مسایل دینی گفت: علت این شایعه آن است که کویر دل ما آنقدر وسعت پیدا کرده که باران ندای اهل بیت برای آبیاری آن کافی نیست، اگرچه جای خود را خیس کرده است.

 

وی با اشاره به آسیب شناسی مجالس اهل بیت(ع)، گفت: برخی می گویند «این مسجدی ها خود از همه بدترند» و یا فریاد می زنند که «این منبری ها هرچه می گویند تکراری است»؛ باید دانست که این ها وسوسه شیطان و حرف دشمن است که متاسفانه از زبان دوست صادر می شوند.

 

این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: موعظه همین است که انسان آنچه را که می داند، بار ها بشنود تا نفس او باور کند و به عمل کشانده شود؛ این خطا است که موعظه را کلام جدیدی بدانیم که همواره می خواهد به علم انسان بیافزاید.

 

وی ادامه داد: بر اساس تصریح رسول خدا(ص) در شنیدن برکاتی است که در دانستن نیست؛ بنابراین باید این نفس را در معرض کلام اصحاب قرار دهیم و از مواعظ ائمه(ع) استفاده کنیم.

 

این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: هر گاه احساس کنیم که از این مواعظ و سخنان بی نیاز شده ایم، دچار سقوط خواهیم شد.

 

وی تصریح کرد: در طول تاریخ اگر خواص دچار انحطاط و انحراف شدند، علتش همین بود که خود را از این منبع نورانی بی نیاز دانستند و از مجالس مواعظ اهل بیت فاصله گرفتند.

 

این کارشناس مذهبی  به سومین آسیب شناسی مجالس دینی اشاره داشت و گفت: برخی در جهت تضعیف تاثیر کلام می گویند «این افرادی که این حرف ها را می زنند، خود بدان عمل نمی کنند»؛ باید جواب داد که اولا شنونده باید به مقول نگاه کند نه به گوینده و ثانیا در مقاطع مهمی از تاریخ شیطان مربی موعظه انبیای الهی مانند حضرت یحیی بوده است.

 

وی تصریح کرد: همه این شواهد نشان از سست بودن گفته این افراد دارد و در واقع این اشخاص حتی اگر رسول خدا نیز(ص) مربی اخلاق آن ها شود، گوش به فرامین ایشان نیز نخواهند داد.

 

این استاد حوزه علمیه گفت: ماه رمضان برترین موعظه در این ایام است که باید با برنامه ریزی از آن استفاده کنیم و هرگز از آن غافل نباشیم.

 

حجت الاسلام برادران در پایان با اشاره به نقش محبت اهل بیت در احیای دل و روح انسان ها، گفت: گنج پنهان خرابه دل های ما همین محبت اهل بیت است که براستی در مقاطع مهم و حساس زندگی به فریاد انسان خواهد رسید و انسان را از لحظات هولناک نجات خواهد داد./201/9701/ب1

ارسال نظرات