اعتکاف رمضانیه اوج خلوص بندگی است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت الاسلام حسین قدوسی، استاد حوزه علمیه تبریز امروز در جمع معتکفان مسجد جامع تبریز با تأکید بر اینکه حضور در این سنت حسنه نبوی توفیقی بسیار ارزشمند است، اظهار داشت: اکنون که در آخرین ساعات ماه مبارک رمضان قرار داریم؛ زمان عهد با خالق یکتا فرا رسیده است.
وی با بیان اینکه یک ماه بندگی و عبودیت انسان را به مرحلهای از اخلاص و تقوای الهی میرساند که از گناه گریزان و به دنبال تقرب به درگاه احدیت است، گفت: نباید گذاشت که آثار و برکات معنوی روزهداری در ماه مبارک رمضان با آلودگی گناه در دل انسان پاک شود؛ در حقیقت اعتکاف رمضانیه اوج خلوص عبودیت است.
حجت الاسلام قدوسی با بیان اینکه روزه داری سبب تقویت اراده، مقاومت در برابر شهوات و فروکش کردن هواهای نفسانی و در نهایت، رسیدن به تقواست، ادامه داد: یکی از مهم ترین آثار روزهداری این است که شخص روزه دار به از مسائل مادی گریزان بوده و گرایش به معنویت دارد، یعنی روزه تضعيف بعد مادى برای تقويت بعد معنوى انسان است.
این استاد حوزه علمیه تبریز گفت: روزه، طعم گرسنگى و تشنگى را به افراد مى چشاند و سبب مى شود كه انسان به يـاد تشنگى و گرسنگى روز قيامت بيفتد و در نتيجه براى آنجا توشه برگيرد. تهيه اين توشه، اطاعت و بندگى خدا و انجام عبادات و ترك گناهان است كه معناى تقواست.
وی با بیان این که تقوای دینی بدون تبعیت از صراط مستقیم و اجتناب از راههای غیرالهی به دست نمیآید، گفت: از آنجا که خداوند، امور دشواری چون قصاص را به انگیزه پرهیز از آتش با اجتناب از معاصی واجب کرده است، می توان اجرای حدود الهی و از جمله قصاص را از عوامل تقوا دانست.
حجت الاسلام قدوسی در ادامه نشانه هایی چون راستی در گفتار، امانت داری، وفا به عهد، پراکندن نیکویی، خوش خلقی، زیادی حلم و پیروی از دانش و همچنین عمل خالصانه، آرزوی کوتاه و غنیمت شمردن فرصتها را برای اهل تقوا برشمرد و گفت: فرد متقی گفتار و اعمالش در جهت جلب رضایت الهی با نیت تقرب به درگاه ربوبی است.
مسؤول دارالتحقیق شهید مطهری تبریز با اشاره به آیاتی از قرآن کریم، گفت: در فرهنگ قرآن کریم، متقی کسی است که با ایمان و عمل صالح برای خود ملکه ای نفسانی فراهم سازد تا او را از آسیب های درونی و بیرونی مصون دارد. نهايت خشنودى خداوند از بندگان کسب الهی است./935/202/ب2