۱۵ تير ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۸
کد خبر: ۴۳۶۴۳۹
آیت الله مظاهری:

انسان با پذیرفتن ولایت اهل بیت و عمل صالح «خیر البریة» می‌شود

رییس حوزه علمیه اصفهان با بیان این که تنها در روز قیامت ارزش دُرّ گرانبهای ولایت برای همه مشخص می شود، گفت: «خیر البریة» شدن انسان ها حاصل ولایت اهل بیت(ع) و عمل صالح است.
حضرت آیت الله حسین مظاهری رییس حوزه علمیه اصفهان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آیت الله حسین مظاهری در سلسله جلسات تفسیر قرآن که هر روز صبح در مسجد امیرالمؤمنین(ع) جی برگزار می شود، گفت: در روز قیامت اهل بیت(ع) به عنوان میزان حضور پیدا می کنند، اگر عمل افراد حاضر در صف محشر به عمل اهل بیت(ع) مطابقت داشته باشد، آن ها بهشتی می شوند ولی اگر عمل افراد با عمل اهل بیت(ع) در تناقض باشد، جهنمی می شوند.

 

وی با اشاره به آیه ششم سوره القارعه که می فرماید؛ «فَأَمَّا مَنْ ثَقُلَتْ مَوَازِينُهُ»، ادامه داد: بهشتی شدن و جهنمی شدن افراد در روز قیامت به واسطه سنجش اعمال مسأله ای است که بیش از بیست بار در قرآن به آن اشاره شده، قرآن می خواهد بگوید روز قیامت روز عمل سنجی است.

 

رییس حوزه علمیه اصفهان ادامه داد: آیاتی که در زمینه عمل سنجی وجود دارند از نظر ظاهری متفاوت هستند و معنا کردنشان کاری ندارد ولی مشکل اساسی در بیان مفهوم عمل سنجی وجود دارد، ما نمی دانیم این عمل سنجی چگونه انجام می شود.

 

حضرت آیت الله مظاهری ادامه داد: مشهور بین مفسرین این است که ترازویی آورده می شود برای سنجش اعمال، اگر اعمال خوب سنگین تر از اعمال بد باشد انسان بهشتی می شود و اگر اعمال بد سنگین تر از اعمال خوب باشد، انسان رهسپار جهنم خواهد شد.

 

وی گفت: مسأله مبهم این است که عمل چیز مادی نیست که بتوان آن را با ترازو وزن کرد، پس چگونه این اعمال از سوی ترازو وزن می شود؟ آن ترازو چه ویژگی هایی دارد که با آن می توان چیزهای غیر مادی را وزن کرد؟ و هزاران سؤال بی جواب دیگر وجود دارد که برخی درباره آن نظراتی داده اند ولی به طور یقینی نمی شود به این حرف ها اعتماد کرد، خدا لعنت کند کسانی که نگذاشتند اهل بیت(ع) به خلافت برسند و این مسائل مبهم قرآنی را برای ما توضیح دهند.

 

حضرت آیت الله مظاهری به قول های مختلفی که در این زمینه بیان شده اشاره کرد و افزود: مفسرین ظاهر آیه با هفت قول معنا کرده اند که سه قول آن برای عموم قابل فهم است و بقیه قول ها از حوصله جلسه ما خارج بوده، پس اجازه دهید که راجع به آن ها چیزی نگویم.

 

رییس حوزه علمیه اصفهان با اشاره به نخستین نظر منقول در زمینه عمل سنجی در روز قیامت که برگرفته از روایات معصومین(ع) است، بیان کرد: یکی از قول ها می گوید، اهل بیت(ع) به عنوان میزان در روز قیامت حضور پیدا می کنند، اگر عمل افراد حاضر در صف محشر به عمل اهل بیت(ع) بخورد، آن ها بهشتی می شوند ولی اگر عمل افراد با عمل اهل بیت(ع) در تناقض باشد، جهنمی می شوند.

 

وی با بیان این که در صحرای محشر ارزش دُرّ گرانبهای ولایت مشخص می شود، ابراز داشت: خیر البریة شدن انسان ها حاصل ولایت اهل بیت(ع) و عمل صالح است.

 

حضرت آیت الله مظاهری با بیان نظر دوم در مبحث عمل سنجی در روز قیامت، تشریح کرد: معنای دوم در زمینه توضیح عمل سنجی در قیامت، تجسم عمل است که بارها راجع به آن سخن گفته ایم، هویت افراد از سوی اعمالشان مشخص می شود، خوب ها سیمایی زیبا و نورانی دارند و بدها شبیه حیوانات مختلف در صف محشر حاضر می شوند.

 

استاد اخلاق حوزه علمیه افزود: این را به شما بگویم در روز قیامت اصلاً نیازی به سنجش اعمال نیست، خودِ عمل که مؤثر در هویت است نشان می دهد که فرد بهشتی است یا جهنمی، مگر می شود حیوان وارد بهشت شود؟ مگر می شود با چهره حیوانی وارد بهشت شد؟ خدا این عمل سنجی را انجام می دهد تا حجت را بر افراد تمام کند./201/867/ب1

ارسال نظرات