۱۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۴
کد خبر: ۴۴۱۵۷۱
نماینده موسسه کنشگران توسعه پارس:

زنان و دختران ۴۰ شهر مشکل تحصیل دارند

مقعری با بیان اینکه استان تهران سال گذشته دارای ۱۰۰ نفر بی سواد بود، گفت: ولی دراطلس آسیب های اجتماعی به ویژه در حوزه سواد که نهاد ریاست جمهوری تهیه کرده ۴۰ شهر وجود دارد که در زمینه تحصیل زنان و دختران بسیار آسیب دیده هستند.
سازمان‌های مردم نهاد

به گزارش سرویس پیشخوان  خبرگزاری رسا به نقل از شبستان، اکرم مقعری، نماینده موسسه کنشگران توسعه پارس (سازمان مردم نهاد) گفت: کنشگران توسعه پارس یک موسسه غیردولتی و غیر سیاسی  است که با اهداف بشردوستانه و در سطح ملی در حوزه زنان، کودکان، آسیب های اجتماعی و اعتیاد فعالیت می کند.در حال حاضر کودکان بازمانده از تحصیل را اولویت کار خود قرار دادیم. سوادآموزی و ارتقای پایه تحصیلی آنها یکی از برنامه های مهم ما می باشد.

 

معقری با بیان اینکه سطح فعالیت های ما ملی است و فعلا در 5 استان نمایندگی رسمی داریم، افزود: تلاش می کنیم بر اساس دغدغه ها و بیانیه مأموریتی که برای خودمان تعریف می کنیم، استان های هدف را شناسایی و آنجا را فعال کنیم. استان های سیستان و بلوچستان، تهران، گلستان، یزد و فارس از جمله استان های جامعه هدف ما هستند.بر اساس نیازسنجی که انجام دادیم و ظرفیتی که در این استان ها برای همکاری وجود داشت، اولویت برای حضور کودکان بازمانده از تحصیل را در دستور کار خود قرار دادیم.

 

نماینده موسسه کنشگران توسعه پارس با بیان اینکه ما چند تجربه موفق در استان گلستان داشتیم، اظهار داشت: پروژه های خود را در این استان با همکاری یونیسف اجرا کردیم. حامی مالی ما سازمان یونیسف و اداره کل اتباع و مهاجران خارجی وزارت کشور بود. در واقع این پروژه یک پروژه سه جانبه بود و با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری که فرمودند: هیچ کودکی نباید در ایران بماند که به مدرسه نرفته باشد ما توانستیم  احداث مدارس تهران، گلستان و یزد را در سال گذشته با موفقیت به پایان برسانیم.

 

مقعری بیان کرد:استان سیستان و بلوچستان به خاطر نیاز فراوان ،درخواست های استانی و ظرفیتی که ما در آنجا سراغ داشتیم، ساخت مدارس را آغاز کردیم .استارت شیراز را هم زدیم و حتی به دنبال استان هایی هستیم که محروم و کم برخوردار هستند و در کنارش ممکن است استان های نیمه برخوردار هم داشته باشیم که بتوانیم یک سنجشی از میزان آسیب پذیری کودکانی که کار می کنند و مدرسه نمی روند داشته باشیم.

 

وی با بیان اینکه در سال جاری ساخت سه مدرسه به اتمام رسیده است، افزود: در هر استانی بین 100 تا 120 دانش آموز را تحت پوشش قرار دادیم و فقط مدرسه گلستان به دلیل اینکه دیر استارت خورده تا آخر شهریور ادامه خواهد داشت.

 

وی با بیان اینکه استارت احداث مدارس سیستان و بلوچستان تازه زده شده است گفت: مجوزهای این مدارس گرفته شده است.

 

نماینده موسسه کنشگران توسعه پارس تصریح کرد: ان جی اوهایی که در گذشته برای کودکان نیازمند اقدامات سواد آموزی انجام می دادنند، هیچ گونه کارنامه رسمی دولتی برای بچه ها صادر نمی کردند ما برای حل این معضل با روش آموزش و پرورش پیش رفتیم و با راه اندازی مدارس غیر دولتی سعی کردیم هیچ شهریه ای از آنها دریافت نکنیم و آنها را از لحاظ ایاب و ذهاب، پوشش، تغذیه، آموزش و خدمات روان شناسی تحت پوشش قرار دادیم تا بتوانیم کمی از آسیب های  آنها کاهش دهیم.

 

وی ادامه داد: مدلی که ان جی اوهای دیگر برای آموزش کودکان داشتند به این  صورت بود که آزمون تعیین سطح برای آنها  برگزار می کردند که در این شیوه بچه ها ریزش زیادی داشتند و با توجه به اینکه باید مانند امتحان کنکور در یک روز تمام آموخته های خود را امتحان می دادند برای آنها بسیار سخت بود .

 

معقری با بیان اینکه هر کودک بیش از 2 میلیون هزینه دارد، تصریح کرد: در ابتدا ما سعی می کنیم بخشی از حامیان مالی خود به ویژه بخش آموزشی، مددکاری و روانشناسی را با جایی مانند یونر بین المللی یا ملی قرارداد ببندیم در صورتی که موفق نشویم با کمک های مردمی و سازمان های دولتی کارهای خود را پیش می بریم.

 

وی ادامه داد: مثلا خدمات بهداشتی ما را به طور کامل دانشگاه های علوم پزشکی به صورت رایگان تحت پوشش قرار می دهند و همچنین خدمات فنی و حرفه ای را نیز به صورت رایگان استان گلستان متقبل می شود. مردم هم در تغذیه کودکان به ما کمک فراوانی می کنند.

 

وی با بیان اینکه ما ورود مستقیم در مورد زنان آسیب دیده نداریم، افزود: اما برای زنان در معرض آسیب اقدامات خوبی در نظر گرفته ایم که به ویژه در حوزه معیشت زنان سرپرست خانوار برنامه خوبی داریم که هفته آینده رسانه ای خواهیم کرد.

 

وی با بیان اینکه ما تاکنون مشکل جدی در انجام برنامه های خود در سازمان های مردم نهاد نداشتیم، گفت: ما وقتی می خواهیم یک پروژه ای را اجرا کنیم نیاز به هماهنگی بین بخشی داریم در این زمینه انتظار داریم این هماهنگی در بدنه دولت و وزارتخانه های مختلف به نحو بهتری وجود داشته باشد که بتواند کمک بیشتری کند. چون اقدامات ما بین بخشی است ضروری است در انجام پروژه ها آموزش و پرورش، وزارت کشور و وزارت بهداشت حضور پررنگ تری داشته باشند.

 

معقری با بیان اینکه نقطه ورود ما برای استان سیستان و بلوچستان پروژه سوادآموزی دختران بازمانده از تحصیل است، افزود: انشاءالله بتوانیم منشا خیر باشیم و گام های بعدی را بلندتر برداریم.شاید بتوانیم 200 دختر از کل جامعه آماری را تحت پوشش قرار دهیم.

 

وی با بیان اینکه استان تهران سال گذشته دارای 100 نفر بی سواد بود، گفت: ولی در اطلس آسیب های اجتماعی به ویژه در حوزه سواد که نهاد ریاست جمهوری تهیه کرده 40 شهر وجود دارد که در زمینه تحصیل زنان و دختران بسیار آسیب دیده هستند اما 7 استان سیستان و بلوچستان، گیلان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و کردستان در اولویت قرار دارند./836/د102/ل

ارسال نظرات