۱۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۵
کد خبر: ۴۴۲۶۲۵
استاد حوزه علمیه:

راه‌ شناخت حق، علم و وحی است

حجت‌الاسلام فیض آبادی شناخت معبود را منوط به شناخت حق دانست و برای شناخت حق، گفت: حق را باید در رابطه با حق شناخت و آن ‌را با قدرها و اندازه‌ها به دست آورد.
فیض آبادی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت‌الاسلام‌ رضا جهانگیر فیض‌آبادی، استاد حوزه و دانشگاه شب گذشته در جلسه شرح کتاب صراط استاد مرحوم علی صفایی حائری به مراحلی برای رسیدن به مقام عبودیت که در قالب صراط مستقیم در قرآن کریم از آن یاد شده است، اشاره کرد و گفت: انتخاب، یکی از مراحل عبودیت است. ما به وسیله عقل معبودها را بررسی و انتخاب می‌کنیم.

 

وی در ادامه اضافه کرد: استاد می‌فرمودند؛‌ کار اصلی ما در دنیا انتخاب و تغییر دادن معبودهاست، زیرا در دنیا مدام دل می‌بندیم و بعد از مدتی از آن دل می‌ستانیم.

 

وی در پاسخ به این سؤال که ملاک انتخاب معبود چیست، عنوان کرد: یکی از ملاک‌های تشخیص معبود، حق بودن آن است. در قرآن کریم، حق به معانی گوناگونی آمده است. گاهی حق در مقابل باطل قرار می‌گیرد. در جای دیگر حق در مقابل ظلم است. گاهی نیز حق به معنای مکان ثابت است‌، مکانی که در آن تزلزل وجود ندارد.

 

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این‌که اگر ملاک تشخیص معبود حق است، خود حق را باید چگونه شناخت؟،‌ ابراز داشت: حق را باید در رابطه با حق شناخت و حدود را با قدرها و اندازه‌ها به دست آورد. برای شناخت این اندازه‌ها بیاد از علم و وحی کمک گرفت.  

 

وی در ادامه اضافه کرد: با توجه به اعتقادات ما، اگر خداوند در عالم قانون و حدی قرار می‌دهد به دلیل مصالح و مفاسد است، همچنین خداوند مقهور و محدود به این مصالح نمی‌شود. ما نیز اگر حد و اندازه همه آفریده‌ها را شناختیم، مقدمه‌ای برای شناخت حق آن آفریده می‌شود.

 

حجت‌الاسلام فیض‌آبادی به محدود بودن انسان اشاره کرد و افزود: با توجه به این‌که علم انسان محدود است در نتیجه برای شناخت حدود و اندازه‌ها دچار مشکل می‌شود. بنابراین انسان به وحی نیاز پیدا می‌کند تا آن نقص را جبران شود.

 

لازم به ذکر است جلسه شرح کتاب صراط استاد مرحوم حجت‌الاسلام صفایی حائری یک‌شنبه‌ها در مسجد النبی‌ (ص) و با یاد یکی از شهدا برگزار می‌شود. جلسه این هفته با نام شهید محمد رضا علوی برپا شد./202/862/ب1

ارسال نظرات