۱۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۷
کد خبر: ۴۴۲۸۷۰
کارشناس مذهبی:

یاد قیامت عامل اصلی کنترل نفس است

انصاری ضمن برشمردن ویژگیهای افراد سعادتمند به غض بصر اشاره کرد و گفت:‌ آنهایی که غض بصر دارند، دارای دیدگاه‌های دقیق و صحیح و نفس کنترل شده‌ای هستند و این عمل با یاد قیامت صورت می‌گیرد.
انصاری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، محمدعلی انصاری، مفسر قرآن و نهج‌البلاغه شب گذشته در مؤسسه بیان هدایت نور به ادامه شرح خطبه سی‌ودوم نهج‌البلاغه پرداخت و ضمن مرور مباحث گذشته عنوان کرد: امام علی(ع) در ابتدای این خطبه از روزگار شکایت و هفت ویژهگی را برای مردمی مطرح کرده‌اند که کامیاب نیستند. بعد از آن نیز چهار گروه از انسان‌ها را یک‌به‌یک بررسی کردند که وجه مشترک آن‌ها شقاوت است.

وی در ادامه اضافه کرد: گروهی دیگر وجود دارند که انسان‌های نیک‌بخت و سعادتمند هستند. آن‌ها با شرایط خاصی به رستگاری رسیده‌اند.

انصاری با بیان این‌که در این خطبه از رجالی که سعادتمند می‌شوند سخن به میان آمده است، اظهار داشت: در این خطبه و بسیاری موارد دیگر منظور از رجال، جنس مرد نیست. گاهی رجال اعم از مرد و زن است، یعنی بزرگان و شخصیت‌ها، گاهی نیز رجال معنای همان مردها را دارد. در این سخنان منظور از رجال همان بزرگان و شخصیت‌ها است.

وی افزود: از دیدگاه حضرت علی (ع) افرادی سعادتمند می‌شوند که دارای این خصوصیات باشند؛ دارای (غض بصر) باشند. غض بصر به همان معنای فروبستن است. حال این چه مرحله‌ای است و چگونه این افراد به این مرحله رسیده‌اند؟ حضرت در پاسخ می‌فرمایند؛ این افراد به سوی خداوند رجوع کرده‌اند به همین دلیل خداوند چشم‌های این افراد را فروبسته است.

مفسر قرآن کریم درباره این افراد تصریح کرد: آنهایی که غض بصر دارند، دارای دیدگاه‌های دقیق و صحیح و کنترل شده‌ای هستند و این عمل با یاد قیامت صورت و می‌گیرد.

لازم به ذکر است جلسه شرح نهج‌البلاغه استاد محمدعلی انصاری دوشنبه هر هفته ساعت ۲۱ در محل مؤسسه بیان هدایت نور برگزار می‌شود./202/862/ب1

ارسال نظرات