۱۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۹
کد خبر: ۴۴۷۰۴۹
استاد حوزه علمیه:

طلاب هادیان جامعه و مبلغان دین هستند

استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه طلاب هادیان جامعه و مبلغان دین هستند، گفت: طلاب باید نسبت به تقویت بُعد اخلاق اسلامی در خود اهتمام ویژه داشته باشند تا بتوانند رسالت خود را با موفقیت انجام دهند.
حجت الاسلام محمد تقی صرفی پور

حجت الاسلام محمد تقی صرفی پور، استاد حوزه علمیه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمانشاه، با بیان راهکارهای نهادینه شدن اخلاق اسلامی در انسانها، ابراز داشت: تربیت صحیح و مراقبت والدین از کودکان در سنین پایین سبب خوش زبانی و تربیت صحیح افراد خواهد شد.

استاد حوزه علمیه تصریح کرد: خوش زبانی شامل سلام، احوالپرسى توأم با تبسم، صميميت و احترام به دیگران  است، لحظه اول ملاقات از اهمیت فوق ‏العاده‏ اى برخوردار است، در فرهنگ دينى ما نسبت به سلام‏ كردن، مصافحه و تبسم، احترام، محبت و ابراز علاقه قلبى سفارش و اهتمام فراوان شده است.

مدیر سابق مدرسه علمیه امام خمینی(ره) کرمانشاه با اشاره به حدیثی از حضرت علی(ع) مطرح کرد: شادى مؤمن در چهره اش و اندوه وى در دلش پنهان است، از این رو وقتى كه انسان عميقأ غمگين و ناراحت است بايد در برخورد با ديگران خود را شاد نشان دهد و تبسم کند.

وی بیان داشت: يكي ديگر از موارد خوش‌ رفتاري داشتن روحيه شوخ طبعی و مزاح است ولي بايد توجه داشت كه شوخي كردن رفتار بسيار ظريفي است كه اگر مناسب نباشد تأثير معكوس مي دهد يعني به جاي شاد كردن سبب ناراحتي فرد مي شود، در نتیجه بايد در شوخي ها به شخصيت فرد لطمه وارد نشود و احترام او كاملا حفظ شود.

حجت الاسلام صرفی پور با بیان اینکه خوش زبانی عامل موفقیت انسان است، خاطرنشان کرد: یکی از عوامل موفقیت انسان به زبانش بر می‌گردد، افراد خوش زبان در زندگی خانوادگی و اجتماعی موفق تر هستند، زبان خوش می تواند افراد مختلف را جذب انسان کرده و همین عامل سبب می شود آنها در مسائل مختلف یاور انسان باشند.

پژوهشگر مسائل دینی با اشاره به موانع خوش زبانی، گفت: عادت کردن به ناسزا گفتن و غیبت کردن مانع خوش زبانی است، عده ای از افراد به بدزبانی معتاد هستند و باید همواره غیبت کنند و یا اگر از شخصی ناراحت شوند او را مورد فحش و ناسزا قرار می دهند.

حجت الاسلام صرفی پور ادامه داد: اخلاق بد سبب شکست انسان در زندگی شده و در آخرت نیز عذاب الهی را در بردارد، از این رو باید اینگونه افراد عادت های ناپسند خود را ترک کنند تا اخلاق و کردار آنها مورد رضایت دیگران قرار گیرد.

استاد حوزه علمیه تصریح کرد: از حرفهایی که سبب رنجش دیگران می شود، اجتناب کنیم، غیبت، ناسزا و بدخلقی سبب تنها شدن و تزلزل شخصیت اجتماعی انسانها خواهد شد، با فراگیری نکات اخلاقی و دستورالعمل های علمای بزرگ اسلام و با بیان آنها در جمع های دوستانه و خانوادگی مبلغ دستورات دین و احکام الهی باشیم.

مدیر سابق مدرسه علمیه امام خمینی(ره) کرمانشاه یادآور شد: طلاب که به عنوان هادیان جامعه و مبلغان دین به شمار می روند باید نسبت به تقویت بعد اخلاق اسلامی در خود اهتمام ویژه داشته باشند تا نسبت به اجرای رسالت خود موفق باشند./857/302/ب2

ارسال نظرات