۲۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۵
کد خبر: ۴۴۹۶۹۸
مدیرکل اوقاف و امور خیریه در قزوین مطرح کرد؛

عدم رغبت طلاب و روحانیان به بیان احکام وقف در استان

مدیرکل اوقاف و امور خیریه در استان قزوین با اشاره به اهمیت احکام وقف، گفت: احکام وقف هم مبتلابه و هم شنیدنی است، ولی متأسفانه طلاب و روحانیان در این زمینه کمتر رغبت به بیان احکام شرعی دارند.
حجت الاسلام غلامرضا عادل

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، حجت الاسلام غلامرضا عادل، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین عصر امروز در دیدار با حجت‌الاسلام علی قابل امام جمعه موقت و رییس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان قزوین با اشاره به ضرورت وقف پویا در استان، گفت: حفظ موقوفات و اجرای نیات امینانه واقفان در راستای رفع نیازهای روز جامعه با ترغیب و جهت‌دهی به این نیات مقدمات ایجاد وقف پویا و مستمر را در جامعه فراهم می‌کند.

وقف با نیات عزاداری سیدالشهداء در استان

حجت الاسلام عادل با اشاره به اهمیت اینکه وقف با نیات عزاداری سیدالشهداء، ابراز کرد: زمانی با توجه به ممانعت حاکمیتی وقت درباره تعزیه‌داری و عزاداری سیدالشهدا وقف به عنوان یک بازوی فرهنگی با چاشنی هنر وارد میدان شد و واقفان خیراندیشی اقدام به وقف با نیات عزاداری سیدالشهداء که از نیازهای آن زمان جامعه بود، کردند.

وی تصریح کرد: با اینکه غالب مردم با وقف اعم از ملک تجاری، مسکونی، کشاورزی و غیره سر و کار دارند ولی بخش عمده‌ای از آحاد جامعه با وقف، کارکردها و احکام شرعی آن آشنا نیستند.

عدم رغبت طلاب به بیان احکام وقف در استان

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین در ادامه افزود: احکام وقف هم مبتلابه و هم شنیدنی است، ولی متأسفانه طلاب و روحانیان در این زمینه کمتر رغبت به بیان احکام شرعی دارند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه برخی از نیازهای مردم خارج از بخش حاکمیتی و دولتی جامعه است، می‌توان از کارکردهای فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و غیره اسلام همچون وقف به عنوان بازوان اجرایی برای رفع نیازها با توجه به احکام آن استفاده کرد.

حجت‌الاسلام عادل بیان کرد: اکنون همه با هم باید در راه شناخت و درک نیازهای جامعه هم‌فکری و همکاری کنیم و در این زمینه مجموعه اوقاف آماده دریافت تذکرات، نکات، انتقادات و پیشنهادات درباره و تکریم امامزادگان است.

وی با اشاره به اهمیت اینکه عده‌ای اقدام به رفع مشکل بی‌آبی در محلات با احداث قنات‌ها و آب‌انبارها کردند، اظهار کرد: موجب فخر و مباهات است که نخستین وقف‌نامه کشور مربوط به خدیجه بنت‌بدیعها از اهالی دیار مؤمن و مؤمنه‌خیز قزوین بوده که در قرن چهارم هجری قمری اقدام به آبرسانی از شمال به جنوب قزوین با حفر چاه‌های آب و قنات‌های متعدد با نیت آبرسانی کرده است.

حجت‌الاسلام علی قابل در ابتدای این دیدار با اشاره به آینده‌نگری اوقاف و امور خیریه استان، بیان کرد: اوقاف و امور خیریه استان در آینده‌نگری دو نکته را باید مدنظر قرار دهد که از جمله آن خارج نشدن از دایره نیات واقفان و اجرای امینانه نیات واقف با برگزاری جلسات توجیهی برای طلاب، مبلغان خوش فکر، جوان و انقلابی که کارنامه موفقی در راستای تبلیغ و ترویج امور دینی دارند، است.

رییس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان در ادامه اظهار داشت: اوقاف یکی از بازوان اجرایی حاکم شرعی در اجرای شمول‌ها و وظایف آن در حوزه وقف و امامزادگان است، پس باید با هدف رسیدن به خط مشی و سند راهبردی که مقام معظم رهبری تدوین و تببین کرده است، با آینده‌نگری، آینده‌نگاری کند.

وی در پایان گفت: با برگزاری جلسات توجیهی می‌توانیم شاهد احیاء، رشد و شکوفایی موقوفات گذشته و ایجاد موقوفات جدید با توجه به نیازهای جامعه باشیم./853/202/ب2

ارسال نظرات