۲۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۸
کد خبر: ۴۵۰۲۸۶
عضو شورای حوزه علمیه مازندران:

غدیر نماد حرکت ولایت و تداوم نبوت است

عضو شورای حوزه علمیه مازندران، غدیر را نماد حرکت ولایت و تداوم نبوت دانست و گفت: غدیر فرصت مناسبی برای تبیین اهمیت این مسأله مهم و امامت و ولایت است که در واقع ادامه و تداوم رسالت انبیای الهی است.
امام جمعه نکا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، حجت الاسلام محمد باقر محمدی لائینی، عضو شورای حوزه علمیه مازندران عصر امروز در مراسمی که مناسبت دهه امامت و ولایت در نکا برگزار شد با تبریک دهه امامت و ولایت اظهار داشت: مسأله وحدت و انسجام در جامعه و در بین مسلمانان بسیار با اهمیت است چرا که غدیر، عید وحدت و انسجام است.

امام جمعه نکا از ولایت به عنوان اصل اساسی در جامعه اسلامی نام برد و خاطر نشان کرد: ولایت مسأله مهم اعتقادی است و باید در جهت تقویت و تبیین ولایت در جامعه از وجود کارشناسان، روحانیان و مبلغان به درستی استفاده شود.

عضو شورای حوزه علمیه مازندران با بیان این که غدیر یک تکلیف الهی و دستور خداوند به حضرت محمد(ص) بود و باید در این ایام، مسأله ولایت به درستی در جامعه و در بین جوانان تبیین شود، تصریح کرد: باید به صورت یک ارزش و فرهنگ ولایت پذیری در همه کشورهای اسلامی جهان معرفی شود و راه اصلی آن ترویج فرهنگ غنی اسلام ناب محمدی(ص) است.

وی افزود: با توجه به اهمیت موضوع امامت و ولایت در دین مبین اسلام، واقعه غدیر خم یکی از درخشان‌ترین وقایع تاریخ اسلام است که آگاهی بیش از پیش مردم جامعه از اهمیت واقعه غدیر، نقش غیرقابل انکاری در تقویت فرهنگ اسلامی در جامعه و ضرورت وجودی امام و رهبر و ولایت در جامعه دارد.

عضو شورای حوزه علمیه مازندران بیان داشت: غدیر در حقیقت به منزله اکمال و اتمام دین بوده و یکی از بزرگ‌ترین اعیاد مسلمانان است و به همین دلیل همه ما به عنوان مسؤولان فرهنگی جامعه باید در جهت شناساندن کامل غدیر و پیام ان و همچنین دستاوردهای غدیر به نسل جدید و جوانان تلاش مضاعف انجام دهیم.

وی با بیان این که تحقق پیام ولایت الهی در انتخاب ولی بعد از پیامبر در روز عید غدیر خم صورت گرفت، اضافه کرد: انتخاب امام علی(ع) در روز عید غدیر خم با حضور بیش از 120 هزار صحابه آن بزرگوار صورت گرفته است.

حجت الاسلام محمدی لایینی غدیر را نماد حرکت ولایت و تداوم نبوت دانست و گفت: غدیر فرصت مناسبی برای تبیین اهمیت این مسأله مهو و امامت و ولایت است که در واقع ادامه و تداوم رسالت انبیای الهی است.

عضو شورای حوزه علمیه مازندران در ادامه سخنان خود امام علی(ع) را جامع صفات کمالیه و دارنده امتیازات و ویژگی‌های منحصر به فرد عنوان و خاطرنشان کرد: شیعه و سنی در این نکته متفق‌القولند که امام علی(ع) از همان بدو تولد عطر پیامبر اکرم(ص) را استشمام و انس با آن بزرگوار را تجربه کرد.

امام جمعه نکا به حدیث غدیر نیز اشاره کرد و یادآور شد: حدیث غدیر و موضوع ابلاغ امامت امیر المومنین علی(ع) تنها در منابع شیعی دیده نمی‌شودبلکه همچنان که مرحوم علامه امینی در مجموعه نفیس‌الغدیر بدان پرداخته‌اند کتاب‌ها و علمای بسیاری از اهل سنت نیز این واقعه را با جزئیات ذکر کرده و بر آن صحه گذاشته‌اند.

حجت‌الاسلام لائینی ادامه داد: حدیث شریف غدیر از جمله احادیث کاملا مورد اعتماد و از نظر سندی و سلسله روایت خدشه‌ناپذیر بوده و در زمره روایات متواتره قرار می‌گیرد بنابراین هیچ راهی برای تشکیک و تردید در این حدیث وجود ندارد.

وی اظهار داشت: همه نیازمندی های بشر در عید غدیر و مسأله امامت و ولایت غدیر نهفته است و به همین دلیل باید با شناسایی درست و اصولی مسأله غدیر در جهت شناساندن زوایای مختلف آن به جامعه تلاش کنیم.

امام جمعه نکا با بیان این که غدیر موضوع دیروز و امروز نیست خاطر نشان کرد: این مسأله همیشگی و دائمی است که متعلق به یک عصر و زمان و مکان نیست و واقعه غدیر به نیاز جامعه ربط دارد.

وی با بیان این که ولایت فقیه استمرار واقعه غدیر است، یادآور شد: متأسفانه اکنون بسیاری از مسلمانان این موضوع مهم را فراموش کردند و اگر غدیر فراموش نشده بود و این تفرقه بین مسلمانان وجود نداشت، وضع مسلمانان غیر از وضع موجود بود.

حجت الاسلام محمدی لائینی با بیان این که ملت ایران این افتخار را دارد که زیر پرچم امامت و محبت مولا علی(ع) است، تصریح کرد: پاسداشت واقعه غدیر ضروری است چون استمرار نبوت در بقای ولایت است و از این رو همه ما باید در پاسداشت این روز تلاش کنیم.

وی با اشاره به این که عید غدیر جشن اکمال دین و اتمام نعمت خداوند بر انسان است، اضافه کرد: پیامبر اکرم(ص) پس از تحمل 23 سال سختی در راستای ترویج و اشاعه دین اسلام در روز غدیر با معرفی حضرت علی (ع) به عنوان جانشین خود، دین اسلام را کامل کرد چرا که دین بدون ولایت ناقص می ماند.

حجت الاسلام محمدی لائینی با بیان این که زندگی ما در گرو ولایت‌مداری است و اگر می‌خواهیم سعادت دنیا و آخرت خویش را تضمین کنیم، نباید از امامت و و لایت حضرت علی (ع) فاصله بگیریم، ولایت ایشان ولایت علوی است، گفت: عید غدیر تنها یک جریان تاریخی نیست، بلکه نشانه ای از جامع بودن دین اسلام است که باید باید در سایه فرهنگ غدیر در جهت وحدت امت اسلامی گام برداریم.

عضو شورای حوزه علمیه مازندران افزود: به برکت پیروزی انقلاب اسلامی امروز غدیر در عرصه جهانی در حال نهادینه شدن است و باید از ظرفیت های موجود در کشور به منظور بسط و گسترش هر چه بیشتر فرهنگ غدیر در جهان استفاده کنیم.

استاد حوزه علمیه مازندران تصریح کرد: عید غدیر، فرصت ارزشمندی برای تمرین پیروی از اهل‌بیت(ع) است و در این هفته همه باید تلاش کنند، گفتار و کردار خویش را با عملکرد ائمه معصومین(ع) تطبیق دهند و در حد توان اعمال خود را به اعمال آن ذوات مقدس شبیه کنند. 

مدیر حوزه علمیه نکا با بیان این که در راستای گسترش تفکر دینی و ترویج و نهادینه کردن فرهنگ متعالی غدیر، باید از همه ظرفیت های موجود در جامعه استفاده کرد، ادامه داد: فرهنگ غنی غدیر نجات دهنده انسان ها از مسیر انحراف و تباهی است. 

وی پرداختن به موضوع غدیر را رسالت اصلی مسلمانان عنوان کرد و با بیان این کمه فرهنگ غدیر باید دغدغه اصلی دلسوزان اسلام باشد، خاطرنشان کرد: امروزجامعه دینی نیازمند بهره گیری بیشتر ازفرهنگ غدیراست. 

امام جمعه نکا با تاکید بر این که ترویج فرهنگ غدیر ضامن اسلام بوده به عنوان بزرگ‌ترین سد در مقابل فتنه‌های دشمنان محسوب می‌شود، تصریح کرد: درس‌‌ها و عبرت‌های فراوانی در واقعه غدیر نهفته است که فراگیری این درس‌ها ضروری است./202/1317/ب1

ارسال نظرات