۰۷ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۵
کد خبر: ۴۵۲۱۸۸
مدیر کمدیر کل اوقاف و خیریه استان قزوین:

مسجد متعلق به خداوند و تمام مومنان است

مدیر کل اوقاف و خیریه استان قزوین با بیان اینکه مساجد متعلق به خداوند و تمام مؤمنان است، گفت: مردم باید برای عبادت و تقرب خداوند متعال حضور پیدا کنند، از این رو مسجد پایگاهی است برای استکبارستیزی و محرابی برای اعلام پیام قرآن و پیام ائمه اطهار(ع) است.
حجت الاسلام غلامرضا عادل

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، حجت الاسلام عادل، مدیر کل اوقاف و خیریه استان قزوین شب گذشته در همایش مشترک ائمه جماعات، هیأت امناء، فرماندهان پایگاه‌های مقاومت بسیج حوزه مقاومت بسیج شهید پرویز و پایگاه مقاومت بسیج اباصالح استان قزوین که در شبستان امیرالمؤمنین مسجد النبی این شهر برگزار شد با اشاره به فرمایش رهبر معظم انقلاب درباره مساجد، گفت: بیانات رهبری پیرامون مساجد در حقیقت فصل الخطاب و منشوری است برای اداره مسجد که باید مطابق دین و آیین اسلامی اداره و رسیدگی شود.

وی در ادامه با بیان اینکه مساجد متعلق به گروه یا قشر خاصی نیست، افزود: مسجد نه متعلق به شخص خاصی است و نه می‌تواند صاحبی داشته باشد مسجد در حوزه وقف تولیت بردار نیست.

حجت الاسلام عادل در ادامه با بیان اینکه مساجد متعلق به خداوند و تمام مؤمنان است، تصریح کرد: مردم باید برای عبادت و تقرب خداوند متعال حضور پیدا کنند، از این رو مسجد پایگاهی است برای استکبارستیزی و محرابی برای اعلام پیام قرآن و پیام ائمه اطهار است.

وی اداره اوقاف را به عنوان نماینده ولی فقیه در موقوفات دانست و اظهار کرد: موقوفات و وقف از شئونات حاکم شرع است و تولیت آن هم با نماینده ولی فقیه است که حاکم شرع مسؤولیت آن را به اداره اوقاف و امور خیریه واگذار کرده است.

مدیر کل اوقاف و خیریه استان قزوین مساجد را از جمله موقوفات ارزشمند دانست و خاطرنشان کرد: مساجد از جمله موقوفات است اما از باب اینکه مساجد تولیت بردار نیست، از این رو مساجدی که نیاز به ساخت و ساز دارد طبق مصوبه سازمان اوقاف و امور خیریه برای اداره مساجد و دیگر اماکن مقدس افرادی به عنوان هیئت امنا انتخاب می‌شوند که این گروه موظفند به وظایف خود در خصوص رسیدگی به امور مساجد عمل کنند.

وی در ادامه با اشاره به مهم‌ترین وظایف هیأت‌های امنا پیرامون رسیدگی به امور مساجد اضافه کرد: جمع آوری کمک ها و نذورات مردمی، تلاش در جهت ساخت و ساز مساجد، نگهداری از اموال مردم و رسیدگی به امور مساجد از مهم‌ترین وظایف هیئت‌های امنای موقوفات است.

سازمان اوقاف و امور خیریه زیر نظر حاکم شرع فعالیت‌ خود را انجام می‌دهد

حجت الاسلام عادل در ادامه افزود: البته این به این معنا نیست که سازمان اوقاف صاحب اختیار است و به عنوان یک نهاد دولتی مساجد را اداره می‌کند بلکه سازمان اوقاف و امور خیریه زیر نظر حاکم شرع فعالیت‌های رسیدگی به امور موقوفات را انجام می‌دهد.

وی در ادامه با اشاره به طرح پیشنهادی مجلس پیرامون تشریح وظایف جدید سازمان اوقاف و امور خیریه، تأکید کرد: در چند ماه گذشته مجلس شورای اسلامی طرحی را تصویب کرد که در آن طرح شرح وظایفی برای آن تعریف شده بود که مطابق آن سازمان اوقاف و امور خیریه به امور مساجد تغییر یافته بود، طرح مذکور به تصویب مجلس رسید اما در شورای نگهبان مردود اعلام شد.

مدیر کل اوقاف و خیریه استان قزوین در پایان گفت: مساجد نباید صبغه و جنبه دولتی پیدا کنند، از این رو شایسته است از افرادی به عنوان هیأت امنا جهت احیا و آبادانی و رونق مساجد استفاده شود تا مساجد پایگاهی شود که همواره پیام و ارزش‌های انقلاب در آن مطرح و حفظ شود./873/202/ب2

ارسال نظرات