سرنوشت هر فردی در گرو تبعیت از حجت الهی است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی در جلسه عزاداری شب گذشته که در مسجد الرسول خیابان پروین اعتصامی برگزار شد، گفت: ما باید به تمایلات رهبر معظم انقلاب عمل کنیم.
وی در ادامه مباحث شبهای گذشته افزود: یکی از ویژگیهای شیعه انقلابی و پیروِ امام حسین(ع) در هر زمان وفای به عهدی است که با حجت الهی زمان خود بسته است، وفای به عهد در یک معنای عمیق یعنی درک ولایت دائمی حجت الهی، ولایتی که تا آخرین لحظه حیات همراه انسان است.
آیت الله مهدوی با توجه به فرازهایی از دعای عهد که انسان خطاب به امام عصر(عج) می گوید «أَللّهُمِّ إِنّى أُجَدِّدُ لَهُ فى صَبیحَةِ یَوْمى هذا، وَ ما عِشْتُ مِنْ أَیّامى عَهْداً وَ عَقْداً وَ بَیْعَةً لَهُ فى عُنُقى، لا أَحُولُ عَنْها، وَ لا أَزُولُ أَبَداً» ادامه داد: یکی از ویژگیهای شیعه که دیگر فرقه های به ظاهر مسلمان از آن بی بهره هستند عهد دائمی است که هر روز شیعه با امام زمانش میبندد و به واسطه این بیعت، از بیعت با دشمن منقطع میشود.
نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری اذعان کرد: کشوری مثل عربستان که از بیعت با امام معصوم بی بهره است در بیعت با کشورهای غاصبی همچون اسرائیل قرار دارد یا به کشوری مثل آمریکا که به عنوان بدعهد ترین کشور دنیا مطرح است، دست دوستی و بیعت می دهد.
امام جمعه موقت اصفهان اظهار کرد: شیعه در بیعت دائمی با امام زمان(عج) و ولی فقیه است و به واسطه این بیعت طبق قسمت ابتدایی آیه دهم سوره فتح که می فرماید« إِنَّ الَّذِینَ یُبَایِعُونَکَ إِنَّمَا یُبَایِعُونَ اللَّهَ یَدُ اللَّهِ فَوْقَ أَیْدِیهِمْ...» در واقع در بیعت با خداوند قرار دارد.
نماینده ولی فقیه در هلال احمر اصفهان ادامه داد: در بخش دوم آیه دهم سوره فتح که می فرماید «فَمَنْ نَکَثَ فَإِنَّمَا یَنْکُثُ عَلَى نَفْسِهِ وَمَنْ أَوْفَى بِمَا عَاهَدَ عَلَیْهُ اللَّهَ فَسَیُؤْتِیهِ أَجْرًا عَظِیمًا» کسانی که عهد و بیعت خود را با حجت الهی می شکنند، خودشان متضرر می شوند، مسلماً این بدعهدی به ضرر حجت الهی تمام نمی شود، پیامبر(ص) هم در روز غدیر آیه دهم سوره فتح را قرائت کردند و فرمودند اگر بیعت خود را با امام معصوم بشکنید ضرری متوجه امام معصوم نمی شود.
استاد اخلاق حوزه علمیه با بیان یک مثال توضیح داد: مثلاً اگر مرجع تقلیدی رساله ای بیرون دهد و کسی بگوید نمی خواهم از این رساله استفاده کنم به نظر شما آیا به مرجع تقلید ضرر می رسد یا فردی که از تقلید کردن رویگردان است؟ رهبران دینی که به دنبال جمع کرن مرید نیستند، در روزهای اولی که امام خمینی(ره) وارد شهر قم شده بودند و مردم برای ابراز علاقه به ایشان پشت درب منزلشان تجمع کرده بودند و می گفتند درود بر خمینی، امام راحل فرمودند اگر کسانی که می گویند درود بر خمینی بگویند مرگ بر خمینی، ذره ای از راهی که انتخاب کرده ام باز نخواهم گشت.
وی ابراز کرد: این را بدانید خداوند به هیچ انسانی قول عاقبت بخیری نداده است، یعنی سرنوشت انسان تا حدود زیادی دست خودش است، اگر در بیعت با حجت الهی بماند عاقبت بخیر می شود و اگر در بیعت با حجت الهی بدعهدی کند، قطعاً عاقبت بخیر نخواهد شد.
آیت الله مهدوی در ادامه با اشاره به سخنی از سید حسن نصر الله دبیر کل حزب الله لبنان خاطرنشان کرد: سید حسن نصر الله در ملاقات با یکی از سران کشور گفته بود ما به دنبال این هستیم که بفهمیم تمایلات آیت الله خامنه ای چیست و طبق تمایلات ایشان عمل کنیم، چرا که به این نتیجه رسیده ایم که حتی اگر تمایلات ایشان برخلاف نظر خودِ ما باشد و طبق آن عمل کنیم به نتیجه مورد نظر خواهیم رسید.
نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری افزود: شیعه مرتباً با حجت الهی بیعت می کند و هنگامی که با حجت الهی بیعت کرد به نظارت و تنبیه یا تشویق دیگران توجهی ندارد، خودش را در بیعت حجت الهی می داند و فقط به دنبال به دست آوردن رضایت او است.
امام جمعه موقت اصفهان به آیه هفتم سوره رعد که می فرماید «...إِنَّمَا أَنْتَ مُنْذِرٌ وَلِکُلِّ قَوْمٍ هَادٍ» اشاره کرد و گفت: بر اساس این آیه خداوند برای هر قومی هدایتگری معین کرده است و شیعه معتقد است تا زمانی که امام زمان(عج) در غیبت به سر می برند ولی فقیه به عنوان جانشین امام زمان(عج) وظیفه هدایتگری جامعه را بر عهده دارد.
نماینده ولی فقیه در هلال احمر اصفهان در ادامه با توجه به سخنان هشام ابن حکم در توصیف امام معصوم خاطرنشان کرد: هشام ابن حکم یکی از یاران امام صادق(ع) است که در پاسخ به سؤال فردی که می پرسد چرا امام باید معصوم باشد چهار دلیل بسیار موجه می آورد که بسیار جالب است.
استاد اخلاق حوزه علمیه در ادامه روایت افزود: هشام ابن حکم منشأ صدور گناهان را چهار خصلت حرص، حسد، غضب و شهوت می داند و میگوید به دلیل این که امام مالک کل هستی هستند و نیازی به چیزی ندارند منشأ صدور حرص در وجود ایشان نیست، به دلیل این که منشأ حسد بی بهره بودن از برخی از کمالات است و امامی که از همه کمالات به شکل کامل بهرمند هستند منشأ حسد در وجودشان نیست، به دلیل این که غضبناک شدن امام به خاطر خداوند است و هرگز به خاطر کسب دنیا غضبناک نمیشوند منشأ صدور این خصلت نیز در امام وجود ندارد.
وی ادامه داد: به دلیل این که همه خواسته های امام در راستای رسیدن به آخرت است، رفتار ایشان بر اساس پیروی از شهوت شکل نمی گیرد، پس امام، باید معصوم باشد./201/867/ب1