۱۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۰
کد خبر: ۴۵۴۲۱۳
استاد حوزه علمیه:

علی اصغر سند مظلومیت امام حسین در کربلا بود

حجت الاسلام اخروی گفت: حضرت علی اصغر(ع) سند مظلومیت امام حسین(ع) در کربلا بود، یکی از سخت‌ترین جاهایی که سیدالشهدا به آن اشاره کرده شهادت حضرت علی اصغر(ع) است.
اخروی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا حجت الاسلام محمدرضا اخروی استاد حوزه علمیه در همایش شیرخوارگان حسینی که در امامزاده حسن برگزار شد با اشاره به روایت پیامبر اکرم(ص) که می‌فرمایند "پنج خصلت است که در کودکان که مرا خوشحال می‌کند" اظهار داشت: نخستین خصلت گفته شده در این روایت این است که کودکان هیچ وقت دلبسته نیستند، بسیار دیده شده که کودکان در بسیاری از مواقع خیلی چیزها را در بازی کودکانه خود می‌سازنند ولی سپس آن را خراب می‌کنند در اصل به دنبال تعلقات دنیوی نیستند.

وی ادامه داد: خصلت دیگر کودکان این است که با هم خیلی دعوا می‌کنند اما سریعا با هم آشتی می‌کنند زیرا در آن کینه وجود ندارد، چیزی که گاه در بزرگ‌ترها دیده می‌شود و می‌بینیم که خصومت آنها به جدایی و دوری تبدیل می‌شود.

استاد حوزه علمیه یادآور شد: از دیگر خصلت کودکان می‌توان به خاک‌نشینی آنها اشاره کرد، گاه می‌بینید که کودکان در میهمانی‌ها بهترین لباس خود را می‌پوشند اما پس از مدتی که از میهمانی می‌گذرد در بازی کودکانه خود و هم‌نشینی با دیگر کودکان با همان لباس به هر طریقی رفتار می‌کنند، در اصل خاک‌نشینی به معنای تواضع است که کودکان آن را به خوبی دارند.

حجت الاسلام اخروی با بیان اینکه کودکان هر آنچه که دارند را در لحظه استفاده می‌کنند انگار که فردا وجود ندارد، خاطرنشان کرد: این ویژگی در روایتی از سوی امام علی(ع) نیز آمده است که حضرت فرمودند "نسبت به روزت به گونه‌ای رفتار کن که انگار امروز آخرین روز عمر تو است و در عین حال جوری برای زندگیت برنامه‌ریزی کن که انگار هزار سال عمر می‌کنی"، این مثل دقیقا در زندگی کودکان به چشم می‌خورد.

وی یادآور شد: مومن زمان بیهوده ندارد، خصلت ویژه امام حسین(ع) این بود که از روز دوم تا نهم محرم در این فاصله زمانی کوتاه نشان داد که انسان چقدر می‌تواند کارهای بزرگ انجام دهد، در کربلا امام حسین(ع) می‌بینبد که عده‌ای از انسان‌ها با اندکی سخن امام حسین(ع) در تاریخ جاودانه شدند.

استاد حوزه افزود: بزرگ‌ترین خصلت کودکان گریه پیوسته آنها است، امام علی(ع) می‌فرمایند "در صحرای محشر وقتی نامه اعمال به دست هرکس داده می‌شود می‌بینید که بعضی‌ها به اندازه دویست سال به اعمال خود گریه می‌کنند تا جایی که ملائکه به آنها می‌گویند اگر شبی در زندگی خود گریه می‌کردید و از خداوند درخواست توبه می‌کردید هیچ‌گاه این شرایط را نداشتید".

حجت الاسلام اخروی با اشاره به ارزش گریه کردن بیان داشت: در روایات ما آمده است که کسی به اندازه بال مگسی برای ذات خدا گریه کنید و توبه کند در آخرت خدا در حساب و کتاب اعمال حواسش به او خواهد بود، در همین راستا آمده است چنانچه برای ائمه اطهار نیز کسی ذره‌ای گریه کند مورد قبول درگاه خداوند است و ائمه آنها را شفاعت خواهند کرد.

وی در پایان گفت: حضرت علی اصغر(ع) سند مظلومیت امام حسین(ع) در کربلا بود، یکی از سخت‌ترین جاهایی که سیدالشهدا به آن اشاره کرده است شهادت حضرت علی اصغر(ع) است، تفاوت شهادت این طفل با دیگر یاران امام این است که حضرت علی اصغر(ع) با پای خود به میدان نرفت، در ضمن بروی خاک جان نداد و بروی دست پدر جان سپرد، همچنین نحوه شهادت ایشان ذبح به سبب خوردن تیر بود./202/816/ب1

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۴
سلام بر حسین شهید
1
0