۱۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۰
کد خبر: ۴۵۸۵۱۳

چند خبرکوتاه اوقاف و امورخیریه استان قزوین

برپایی موکب اربعین حسینی طبق نیات واقفین قزوینی، برنامه‌ریزی برای حداکثر بهره‌وری از موقوفات در راستای اجرای اقتصاد مقاومتی، برگزاری کارگاه آموزشی GIS ویژه کارشناسان اجارات اداره کل اوقاف استان قزوین بخشی از اخبار کوتاه اداره کل اوقاف و امورخیریه استان قزوین هستند.
اخبار کوتاه

به گزارش خبرگزاری رسا در قزوین به نقل از روابط عمومی اداره کل اوقاف و امورخیریه استان قزوین، اولین جلسه هم اندیشی برپایی موکب اربعین حسینی طبق نیات واقفین خیراندیش قزوینی در سالن جلسات اداره کل اوقاف و امورخیریه استان قزوین برگزار شد.

حجت‌الاسلام غلامرضا عادل مدیر کل اوقاف قزوین از برپایی موکب اربعین حسینی ازمحل نیات واقفین قزوینی طبق نیات واقفین خیراندیش قزوینی خبر داد.

مدیر کل اوقاف و امورخیریه استان قزوین با اشاره به اجرای برنامه‌های فرهنگی در مراسم اربعین حسینی در بقاع متبرکه استان اظهار کرد: اوقاف آمادگی پذیرایی از زائران اربعین حسینی در مسیر تردد از استان قزوین را دارد.

وی در ادامه از برپایی موکبی از محل نیات واقفان خیراندیش توسط اوقاف قزوین خبر داد و افزود: اطعام عزاداران حسینی عمده برنامه این موکب است.

حجت الاسلام عادل با اشاره به اینکه آماده دریافت نذورات خیران و واقفان برای ارائه خدمات بهتر به زائران اربعین حسینی هستیم ابراز کرد: در این موکب‌ها علاوه بر ارائه خدمات غذایی، اجرای برنامه‌های فرهنگی به مناسبت اربعین حسینی پیش‌بینی شده است.

برنامه‌ریزی برای حداکثر بهره‌وری از موقوفات در راستای اجرای اقتصاد مقاومتی

حجت الاسلام غلامرضا عادل در جلسه اقتصاد مقاومتی در اداره کل اوقاف و امورخیریه استان قزوین، گفت: باید به این باور برسیم که امروزه مقوله وقف در همه جوانب اجتماعی و اقتصادی ورود پیدا کرده است و این می‌تواند به عنوان یک بازوی حمایتی برای دستگاه‌های اجرایی، دولت و مجموعه مدیریتی کشور محسوب شود.

مدیر کل اوقاف و امورخیریه استان قزوین ابراز کرد: موقوقات با اقتصاد کشور گره خورده است سرمایه‌گذاری و مشارکت موقوفات در عرصه اقتصاد مقاومتی نقش سازنده‌ای می‌تواند داشته باشد.

وی افزود: تلاش همگانی یکی از ضروریات کسب نتیجه لازم در زمینه وقف و موقوفات است و این امر با کمک همه مردم میسر خواهد شد.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان قزوین اظهار کرد: صدقه دادن و انفاق کردن جزو اموری است که در همه زمان‌ها و به وسیله اکثر ائمه اطهار(ع) و بزرگان دین به آن توصیه شده است و چه نیکوست که خیرین عزیز و واقفین نیک‌اندیش برای جامه عمل پوشاندن به این سفارش خداپسندانه به سنت حسنه وقف روی بیاورند که همانا صدقه جاریه است و نام واقفین نیکوکار تا انتهای تاریخ جاودانه خواهد ماند.

حجت الاسلام عادل تصریح کرد: یکی از مولفه‌های اقتصاد مقاومتی ایجاد تحرک و پویایی در اقتصاد کشور و بهبود شاخص‌های کلانی همچون رشد اقتصادی، تولید ملی، اشتغال، کاهش تورم، افزایش بهره‌وری و رفاه عمومی است که موقوفات سهم  به نسبت خوبی در بهبود اکثریت این شاخص‌ها دارد و قابلیت اینکه این سهم افزایش پیدا کند هم وجود دارد که مستلزم عزم جدی همه متولیان و ایجاد بستر مناسب برای آن است.

وی با اشاره به چگونگی ایفای نقش وقف در اقتصاد مقاومتی تصریح کرد: نقش وقف رفع نیاز‌های عمومی جامعه در مسیری است که واقف آن را تعیین کرده است در این فرصت به شکلی هزینه‌های عمومی مردم کاهش یافته و همین کاهش هزینه‌ها، موجب افزایش ثروت و سرمایه گذاری مردم و دولت در بخش‌های دیگر می‌شود و فرصت تولید را فراهم می‌آورد.

حجت الاسلام عادل با اشاره به موقوفات با کاربری کشاورزی افزود: به عنوان مثال در پی خشکسالی های اخیر ، بهره وری موقوفات کشاورزی  کاهش یافته است و باید جهت تغیر در الگوی کشت و تغییر روش های آبیاری و مدیریت منابع آبی در سال ۹۵ برنامه ریزی و اقدام عملی کنیم و با برنامه‌ریزی دقیق شرایط بهره‌وری حداکثری از موقوفات در راستای اجرای اقتصاد مقاومتی را فراهم آوریم.

برگزاری کارگاه آموزشی GIS ویژه کارشناسان اجارات اداره کل اوقاف استان قزوین

اداره کل اوقاف و امور خیریه استان قزوین ،به همت اداره بهره وری اقتصادی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان قزوین کارگاه آموزشی GIS ویژه کارشناسان اجارات برگزار شدد.

حسن تقی پور رئیس اداره بهره وری اقتصادی موقوفات و بقاع متبرکه استان قزوین در این رابطه اظهار کرد: به منظور دستیابی به اطلاعات توصیفی رقبات موقوفات در سراسر استان و ورود اطلاعات مکانی رقبات به سامانه جامع موقوفات و مدیریت بقاع متبرکه از ابتدای سال جاری ورود اطلاعات GIS رقبات موقوفه در دستور کار اداره بهره وری اقتصادی اوقاف استان قرار گرفت.

وی در ادامه افزود: در راستای اجرای برنامه سازمانی و به منظور کاهش هزینه‌های واگذاری طرح،  از توان و پتانسیل کارشناسان اجارات داخلی استفاده می‌شود که در نتیجه نیاز به برگزاری دوره‌های آموزشی تکمیلی بود که با حضور کارشناس  GIS از سازمان اوقاف و امور خیریه به مدت یک روز برگزار شد.

رییس بهره‌وری اقتصادی موقوفات و امامزادگان اوقاف استان قزوین در پایان گفت: ارتقاء سطح دانش و تخصص‌های لازم کارشناسان جهت ثبت موقعیت‌های توصیفی و مکانی و تکمیل سامانه جامع موقوفات از جمله اهداف برگزاری این دوره آموزشی بوده است./873/303/ب2

ارسال نظرات