۱۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۱
کد خبر: ۴۶۰۲۶۰
آیت الله مهدوی:

بزرگ ترین نعمت اعطایی خدا به انسان‌ها یقین است

آیت الله مهدوی سه نور یقین، اخلاق و رفتار ظاهری را نورهای مورد نیاز انسان در زندگی دانست و گفت: وقتی تاریکی از ذهن برطرف شد، فکر نور مطلق می شود و شک از وجود ما می رود، رجس در ذهن ‏همان شک است، ‏بزرگ ترین نعمت خدا به انسانها یقین است ‏اما نعمت یقین تعلیم دادنی و تکلفی نیست بلکه اعطایی است‏ و نباید عجله کرد.
آیت الله مهدوی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی، نماینده مردم استان اصفهان در مجلس خبرگان رهبری، شب گذشته در مسجد امام حسن مجتبی(ع) اصفهان، گفت: وقتی ذات چیزی روشن باشد روشنی بخش اطراف خود هم می شود و نورش برای دیگران هم مفید خواهد بود، این موضوع هم درباره نورهای ظاهری و هم نورهای غیرظاهری صادق است.

نماینده مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: انسان در زندگی به نور نیاز دارد و اگر در تاریکی حرکت کند در چاه ظلمت خواهد افتاد، فضای فکر انسان هم اگر روشن نباشد انسان را به بیراهه می کشاند، بسیاری از فکرها و عقاید بشر باطل است، باید ببینیم چگونه شد که عده ای از مسمانان وصی پیامبر را قبول نکردند و دچار انحراف شدند.

وی افزود: اگر جاده فکر انسان تاریک شد به راه ضلالت و گمراهی می رود، رانندگی در جاده تاریک انسان را به ورطه تباهی و مرگ می کشاند، انسان نیاز به نور دارد، نخستین نور مورد نیاز بشر نور اعتقادی است، باید فکرمان را با عقاید مستدل نورانی کنیم، باید عقاید ما پشتوانه دقیق داشته باشد.

آیت الله مهدوی اظهار داشت: همان طور که نورهای ظاهری مراتبی دارند و شامل نور ضعیف تا نورهای قوی می شوند، بین ضعیفترین نور تا قویترین نور نمی توان تعداد نورها را شماره کرد و شمار نورهای بین ضعیف و قوی بینهایت است، ایمان پیدا کردن به خدا با پشتوانه قوی فکر انسان را نورانی می کند، اما این نور از مرتبه کم شروع می شود و می تواند به مرور زمان تاریکی را به طور کلی برطرف کند.

نماینده مجلس خبرگان با اشاره به آیه 33 سوره احزاب، تصریح کرد: وقتی تاریکی از ذهن ما برطرف شد، فکر ما نور مطلق می شود و شک از وجود ما رخت بر می بندد، رجس و پلیدی در ذهن ما همان شک است، رجس در جسم ما بیماری است، این شک هر قدر هم که ضعیف باشد یک جا کار دست ما می دهد، غفلتها سبب می شوند که انسان به شک خود پی نبرد.

وی اذعان داشت: کمبود در یقین در آخرت هم برای انسان تولید مشکل می کند، بزرگ ترین نعمتی که خدا به انسانها داده نعمت یقین است، از طرفی این نعمت به افراد بسیار کمی داده شده است، ممکن است در اصفهان یک نفر هم اهل یقین نباشد، افراد نخبه و تیزهوش در اصفهان کم نیست، بدن سالم در اصفهان بسیار زیاد است، اما کسی که فکرش نور مطلق باشد و خدا را با چشم دل دیده باشد، شاید اصلاً یک نفر هم نباشد.

تعبیر روایات از یقین علم لدنی است/ قرآن می فرماید شرایط را فراهم کن تا یقین خودش در وجود شما بیاید

آیت الله مهدوی بیان داشت: باید بر روی نعمت یقین سرمایه گذاری کنیم، البته برای به دست آوردن یقین نباید عجله کنیم، قرآن می گوید شما زمین را شخم بزن و شرایط را فراهم کن تا یقین خودش در وجود شما بیاید، در کتاب «ایمان» راههای آماده سازی ذهن برای کسب یقین را توضیح داده ام، قرآن نمی فرماید که یقین را تحصیل کن بلکه می گوید خودت را برای یقین آماده کن.

نماینده مجلس خبرگان افزود: تعبیر روایات از یقین هم علم لدنی است، یعنی این علم از جانب پروردگار به ما داده می شود، درس نیست که استاد فوت و فن کسب آن را به شما یاد بدهد و بروید و کسب کنید، علوم دیگر را تعلیم می دهند، اما نعمت یقین تعلیم دادنی و تکلفی نیست، بلکه اعطایی است، لازم نیست برای کسب یقین خود را به تکلف بیندازیم و در این طرف و آن طرف به دنبال آن بگردیم.

وی با اشاره به آیه 65 سوره کهف، ادامه داد: خداوند می فرماید ما از جانب خودمان به حضرت خضر(ع) علم عطا کردیم، این علم لدنی و از ناحیه خداوند است، اما در عین حال برای فراهم کردن مقدمات به دست آوردن یقین باید خیلی زحمت کشید، نور قبل از یقین بسیار کم است و ما باید نورهای بیشتر را کسب کنیم.

آیت الله مهدوی افزود: شبها چراغها در خیابان  و منزلها روشن می شود تا ما از تاریکی دور شویم، اما همین که صبح می شود و خورشید در آسمان شروع به تابش می کند، دیگر نور چراغها اصلاً به حساب نمی آید و در برابر  نور خورشید ارزشی ندارند و انگار  که اصلاً وجود ندارند، ایمان امروز ما برای خودمان مفید است، اما وقتی ایمان ما در برابر ایمان امام زمان(عج) قرار بگیرد، می فهمیم که فاصله بسیاری تا ایمان حقیقی داریم.

نماینده مجلس خبرگان تصریح کرد: دومین نوری که همه ما به آن احتیاج داریم، نور اخلاق است، برخی افراد تنها در مسجد و حسینیه و جامعه خوش اخلاق هستند و در خانواده که می روند تندی و غضب و بی اخلاقی در آنها پدیدار می شود، عادتهای بد مانند غضب نباید در وجود ما نباشد، غضب در وجود انسان می رود و عادت می شود و اگر زمینه آن فراهم شود، خودش را نشان می دهد، 70 مورد صفت بد اخلاقی داریم که باید خودمان را از آنها دور کنیم.

مؤمن نباید ‏نسبت به برادر دینی خود کینه ای در دل داشته باشد/ کینه باید نسبت به دشمنان اسلام باشد

وی ابراز داشت: یکی از صفات بد اخلاقی که متأسفانه در میان برخی مسلمانان در جامعه وجود دارد، خوشحال شدن از موفق نشدن دیگران است، مثلاً گاهی انسان خوشحال می شود که همکلاسی او نتوانست در جلسه امتحان حضور پیدا کند و بنابراین نمی تواند نمره بالاتری را کسب کند، این صفت بیشتر در انسانها مخفی است و در دل ابراز می شود، ای نصفت حسادت است، کسی که این ویژگی را دارد اخلاقش نور مطلق نیست.

آیت الله مهدوی اظهار داشت: گاهی برخی مؤمنان هستند که نسبت به برادران دینی خود کینه دارند، مؤمن باید تنها کینه کفار و دشمنان اسلام را داشته باشد، ولی گاهی برعکس است، آنجایی که باید کینه باشد، نیست، این یک نقص بزرگ برای مؤمن است، گاهس دلش نمی خواهد «مرگ بر آمریکا» را بر زبان جاری کند، شهوت نامشروع هم یک عیب است در وجود مؤمن، اما این شهوت در مسجد و حسینیه که خودش را نشان نمی دهد، در وجود می ماند و تا مانع آن برطرف شد، خودش را نشان می دهد، مانع آن عفت است.

نماینده مجلس خبرگان ‏بیان داشت: امیرمؤمنان(ع) می فرماید اگر کسی قدرت بر گناه داشت و عفت ورزید، ارزش این کار از مجاهدت شهید در راه خدا بالاتر است، دشمن ترین دشمن انسان همان نفس اوست، سومین نوری که ما به آن نیاز داریم نور ظاهری و شامل رفتار ظاهری ماست، گاهی وقتی انسان صحبت می کند این صحبت او خلاف واقع  و دروغ است، این رفتار ظاهری نور نیست و ظلمت است، گاهی این صحبت غیبت است، گاهی میان دو نفر اختلاف می اندازد، برخی اوقات یک صحبت ما موجب ناراحتی مؤمن و سرخوردگی او می شود، باید در مورد رفتار ظاهری خود بسیار دقت کنیم چرا که شیطان همواره در کمین ما نشسته است./201/869/ب1

ارسال نظرات