۰۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۲
کد خبر: ۴۶۳۵۷۹
حجت الاسلام مصائبی خبر داد؛

ثبت 80 مورد وقف جدید در استان آذربایجان‌شرقی

مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان‌شرقی با بیان این‌که در طول 8 ماهه سال جاری 80 مورد وقف جدید اتفاق افتاده است، گفت: 51 انجمن یاوران وقف و 15 مرکز مشاوره وقف نیز در استان راه اندازی شده است.
حجت الاسلام علی مصائبی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان‌شرقی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت الاسلام علی مصائبی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان‌شرقی امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه در تبریز که به مناسبت فرا رسیدن هفته وقف ترتیب یافت، اظهار داشت: موضوعات فرهنگی، حقوقی و ثبتی و در نهایت بهره‌روی اقتصادی سه عرصه فعالیت سازمان اوقاف شناخته می شود.

وی با بیان این‌که در طول 8 ماهه سال جاری 80 مورد وقف جدید اتفاق افتاده است، خاطرنشان کرد: تشکیل 51 انجمن یاوران وقف در استان، راه‌اندازی 15 مرکز مشاوره وقف، اجرای طرح آرامش بهاری، نشاط معنوی، ضیافت الهی، جشن ولایت علوی، بصیرت عاشورایی، راه اندازی مراکز فرهنگی و قرآنی در امامزادگان جزء عملکرد سازمان در سالجاری است.

حجت الاسلام مصائبی ادامه داد: همایش بزرگداشت امامزادگان، اجرای طرح مودت، فعالیت تبلیغی روحاتیان و مبلغان بومی و غیربومی در ایام مختلف، تکمیل و بهینه‌سازی هیأت امنای مساجد و امامزادگان، جذب خادمان افتخاری در امامزادگان، اجرای طرح تربیت حافظان قرآنی و برگزاری کارگاه های آموزشی ویژه مربیان و متسابقین طرح حافظان قرآناز دیگر فعالیت‌ها بوده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان‌شرقی ادامه داد: برگزاری محافل انس با قرآن، برپایی موکب اوقاف در منطقه صفر مرزی همزمان با ایام اربعین حسینی، اطعام 20 هزار روزه‌دار نیازمند در ماه رمضان، کمک به ازدواج جوانان، کمک‌های موردی به بیماران و نیازمندان، سوگواره یاس نبوی، همایش رهروان زینبی و برپایی حلقه‌های معرفت نیز اجرایی شده‌اند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که اخذ سند برای موقوفات استان به صورت جدی پیگیری می شود، افزود: امسال 120 سند برای موقوفات اخذ شده است، ضمن این‌که بیش از هزار رقبه تا آخر سال نیز سنددار خواهند شد، همچنین بیش از 50 مورد رأی در مراجع قضائی نیز به نفع موقوفات جلب شده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان‌شرقی با اشاره به این‌که موقوفه قائم مقام فراهانی به ارزش 24 میلیارد تومان آزادسازی شد، تصریح کرد: با منابع طبیعی و شهرداری در مناطق مختلف تعامل داریم؛ بیش از 2500 مورد موقوفه و 5 هزار مسجد وارد سامانه سازمان اوقاف شده‌اند.

وی با اشاره به این‌که طی هشت ماه اول سالجاری 2260 فقره تجدید سند اجاره با اشخاص حقیقی داشته‌ایم، گفت: طرح توسعه امامزاده سیدحمزه به زودیآغاز خواهد شد، برنامه داریم تا سال 2018 صحن و سرای 5 بقعه متبرکه توسعه و احیا شوند. ضمن این‌که هم‌اکنون پروژه‌های عمرانی در برخی امامزادگان شهرهای مختلف در حال اجراست.

حجت الاسلام مصائبی با تشریح برنامه های هفته وقف اظهار داشت: افتتاح تالار احسان آذرشهر، کلنگ‌زنی سه پروژه عمرانی، افتتاح طرح توسعه عمرانی امامزاده احمد جلفا، آغاز اجرای پروژه سرمایه‌گذاری در اسکو، برگزاری همایش وقف و رسانه، نشست تخصصی با مسؤولان رسانه، برپایی کرسی‌های مشاوره، حضور در 50 مسجد محوری استان برای تبیین اهمیت فرهنگ وقف، تجلیل از واقفان جزء برنامه های این هفته است.

وی تصریح کرد: هنوز نتوانسته ایم در عرصه موقوفه ربع رشیدی اقدامی در خور شأن انجام دهیم، احیای این موقوفه عظیم ملی ضرورت دارد، همچنانکه که موقوفه ثقه الاسلام، قائم مقام و دیگر موقوفات بزرگ استان دارای اهمیت است. اگر ربع رشیدی احیا شود؛ به یقین استان آذربایجان‌شرقی رتبه نخست در زمینه موقوفات را کسب می کند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان‌شرقی در ادامه با بیان این‌که یک سوم مساجد استان نیاز به تعمیر و احداث دارند؛ گفت: مسجد کریم‌خان تبریز که در جریان پروژه مترو آسیب دیده بود؛ در حوزه میراث فرهنگی است و اوقاف رسیدگی نمی کند؛ اما آن مساجدی به صورت کلی تخریب شد، در همان محلات در مکانی دیگر احداث می شوند.

حجت الاسلام مصائبی با اشاره به ایت‌که عملکرد ادارات نسبت به موقوفات بسیار پایین است، تصریح کرد: بینش مسؤولان نسبت به موقوفات غلط است، هر جا زمین بی‌صاحب پیدا کرده‌اند تبدیل به کاربری هایی کرده‌اند که مغایر با نیات واقفان است. مردم انتظار دارند؛ منفعت حاصل شده از موقوفات در محل نیات واقفان جاری شود./202/935/ب1

ارسال نظرات