۱۲ آذر ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۲
کد خبر: ۴۶۴۷۴۳
استاد حوزه علمیه:

طلاب سنت حسنه وقف را در جامعه ترویج دهند

استاد حوزه علمیه طلاب و روحانیان سنت حسنه وقف را در مناطق مختلف و محدوده تبلیغی خویش تبیین و تشریح کرده که آگاهی مردم نسبت به این سنت بیشتر شده و وقف و انفاق در جامعه نهادینه شود.
حجت الاسلام محمد تقی صرفی پور

حجت الاسلام محمد تقی صرفی پور استاد حوزه علمیه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمانشاه، با بیان اینکه یکی از راه های جلب رضایت الهی وقف اموال است ابراز داشت: وقف یکی از جلوه های باقیات صالحات بوده به عنوان صدقه جاریه به شمار می رود.

استاد حوزه علمیه تصریح کرد: صدقه جاریه یعنی صدقه ای که با مردن صدقه دهنده متوقف نمی شود و تا زمانی که آثار آن صدقه وجود دارد صدقه هم ادامه پیدا می کند.

مدیر سابق مدرسه علمیه امام خمینی (ره) کرمانشاه با اشاره به حدیثی از رسول اکرم (ص) در خصوص صدقه جاریه مطرح کرد: هرگاه فرزند آدم بمیرد عمل او قطع می شود مگر از سه چیز صدقه جاریه، وقف و فرزند صالحی که برای او دعا کند، رسول اکرم (ص) در اجرای سنت وقف پیشقدم بود و اموال بسیاری را در راه خدا و مسلمانان وقف کرد.

این مسؤول با اشاره به نقش وقف در تأمین بهداشت و درمان بیان داشت: از آنجا که طب و درمان یکی از نیازهای همیشگی به شمار می رود واقفان به این امر همت گماشته و بیمارستان هایی را برای مسلمانان وقف کردند.

استاد حوزه علمیه در ادامه افزود: در قرن چهاردهم هجری در بغداد، خوزستان، موصل، بصره و نیشابور بیمارستان هایی وجود داشت که این بیمارستانها مرکز تعلیم و تعلم طب بود، مخارج این بیمارستانها معمولأ از درآمد موقوفاتی بود که برای آنها قرار داده بودند و افرادی هم نیروی فکری و بدنی خود را وقف بیماران می کردند.

حجت الاسلام صرفی پور ابراز داشت: از قرن دوم هجری مسلمانان یکه تاز و طلیه داران علوم و فرهنگ جهان بوده اند، نوابغی که در طول سده دوم تا نهم هجری در قلمرو اسلامی ظهور کرده اند بی شمار بوده از این رو قسمت عمده ای از موقوفات در آن دوره از تاریخ تمدن اسلامی به رشد شاخه های مختلف علوم اختصاص یافت و املاک و ثروتهایی وقف احداث مدارس، دانشگاه ها و بیمارستانها می شد

این مسؤول اظهار داشت: اسلام مکتبی اخلاقی بوده که با هدف پایه گذاری و رشد ارزشهای اخلاقی در میان مردم به بشریت ارزانی شده است، اگر نماز، روزه و حج واجب شده است در ورای آنها تأکید به ارزشهای اخلاقی بوده که نتیجه و اثر به جا آوردن آن اعمال است.

مدیر سابق مدرسه علمیه امام خمینی (ره) کرمانشاه مطرح کرد: وقف و انفاق یکی از راه های جاودانگی مال است، قرآن کریم محبان مال را سرزنش می کند و عاقبت آنها را پشیمانی می داند، حب مال و ثروت اندوزی مفرط، دشمن ایمان و آخرت انسان شمرده شده که به معنای تباهی ابدی و سیاهی جان است.

استاد حوزه علمیه خاطر نشان کرد: وقف راهی است که بی نهایت را به بی نهایت وصل می کند، وقف کار و عمر انسان را ضایع نمی کند و بابت صرف عمر که ارزش بی نهایت دارد سو ابدی می دهد.

حجت الاسلام صرفی پور ابراز داشت: فضیلت هایی همچون وقف و انفاق ارزش مال را تا حد ارزش عمر انسان بالا می برد، کسی که بخشی از مال خود را نزد خدا باقی می گذارد به ارزش والای عمر خود احترام گذاشته است.

وی در پایان تأکید کرد: طلاب و روحانیان سنت حسنه وقف را در مناطق مختلف و محدوده تبلیغی خویش تبیین و تشریح کرده که آگاهی مردم نسبت به این سنت بیشتر شده و وقف و انفاق در جامعه نهادینه شود./302/857/ب1

ارسال نظرات