۱۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۲
کد خبر: ۴۶۵۰۶۸
حجت الاسلام والمسلمین قریشی:

امید به خیر منافقان بیهوده است

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی گفت: در مورد منافقانی که به کفر پناه برده و از کرده خود پشیمان نیستند نباید در دشمنی آنان تردید کرده و به خیر و یاری آنان امید داشت.
حجت الاسلام والمسلمین قریشی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی قریشی، نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی در سلسله جلسات تفسیر قرآن کریم به شرح آیه 88 سوره نساء پرداخت و اظهار داشت: در این آیه خدای متعال می فرماید: «ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﭼﻪ ﺷﺪﻩ ﻛﻪ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﻣﻨﺎﻓﻘﻴﻦ ﺩﻭ ﮔﺮﻭﻩ ﺷﺪﻩ ﺍﻳﺪ؟ ﺩﺭ ﺻﻮﺭﺗﻰ ﻛﻪ ﺧﺪﺍ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻛﻴﻔﺮ ﺍﻋﻤﺎﻝ ﻧﺎﭘﺴﻨﺪﻯ ﻛﻪ ﻣﺮﺗﻜﺐ ﺷﺪﻩ ﺍند ﻧﮕﻮﻧﺴﺎﺭ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ. ﺁﻳﺎ ﻣﻰ ﺧﻮﺍﻫﻴﺪ ﻛﺴﺎﻧﻰ ﺭﺍ ﻛﻪ ﺧﺪﺍ ﮔﻤﺮﺍﻩ ﻛﺮﺩﻩ ﻫﺪﺍﻳﺖ ﻛﻨﻴﺪ ؟ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻰ ﻛﻪ ﺧﺪﺍ ﻫﺮ ﻛﻪ ﺭﺍ ﮔﻤﺮﺍﻩ ﻛﻨﺪ ﻫﺮﮔﺰ ﺑﺮﺍﻯ ﺍﻭ ﺭﺍﻫﻰ ﻧﺨﻮﺍﻫﻰ ﻳﺎفت».

وی با اشاره به روایتی از امام باقر(ع)، افزود: عده ای به مدینه آماده و اعلام اسلام کردند، سپس به مکه رفته و در نزد ابوسفیان و ابراز کفر و شرک کرده و به یمن بازگشتند، عده ای از مسلمانان برای مبارزه با آنان آماده شده و عده ای گفتند که آنان مسلمان شده اند و جنگ با آنان روا نیست.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی ادامه داد: پس از اختلاف مسلمانان با هم سر این موضوع خدای متعال آیه فوق را نازل فرموده و مسلمانان را مورد سرزنش قرار داد که چرا با مشاهده نفاق آنان باز دچار اختلاف و تردید شده اید؟

وی با اشاره به آیه 89 سوره نسا، اضافه کرد: در این آیه خدای متعال می فرماید: «ﺁﻧﺎﻥ ﺩﻭﺳﺖ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﻫﻤﺎﻥ ﮔﻮﻧﻪ ﻛﻪ ﺧﻮﺩ ﻛﺎﻓﺮ ﺷﺪﻩ ﺍﻧﺪ ﺷﻤﺎ ﻫﻢ ﻛﺎﻓﺮ ﺷﻮﻳﺪ ﺗﺎ ﺑﺎ ﻫﻢ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﻭ ﻳﻜﺴﺎﻥ ﺑﺎﺷﻴﺪ، ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﻳﻦ ﺍﺯ ﺁﻧﺎﻥ ﺩﻭﺳﺘﺎﻧﻰ ﺍﻧﺘﺨﺎﺏ ﻧﻜﻨﻴﺪ ﺗﺎ ﺁﻧﻜﻪ ﺩﺭ ﺭﺍﻩ ﺧﺪﺍ ﻫﺠﺮﺕ ﻛﻨﻨﺪ، ﭘﺲ ﺍﮔﺮ ﺭﻭﻯ ﺑﺮﺗﺎﻓﺘﻨﺪ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﻫﺮ ﻛﺠﺎ ﻳﺎﻓﺘﻴﺪ ﺑﮕﻴﺮﻳﺪ ﻭ ﺑﻜﺸﻴﺪ ﻭ ﺍﺯ ﺁﻧﺎﻥ ﻳﺎﺭ ﻭ ﻳﺎﻭﺭﻯ ﻧﮕﻴﺮﻳﺪ».

حجت الاسلام والمسلمین قریشی گفت: ارکاس به معنی وارونه کردن کسی یا چیزی را گویند و خدای متعال منافقان را وارونه کرده است که مسیر حق را اشتباه طی می کنند و مغز آنان به زیر پایشان افتاده است که عقل و منطق را کنار گذاشته و تنها با تکیه بر شهوت حیوانی خود رفتار و زندگی می کنند.

وی توضیح داد: وارونگی به یکباره در زندگی انسان رخ نمی دهد، بلکه در اثر پیروی از هوای نفس و کردار زشت انسان به مرور به چنین جایگاهی می رسد که تنها از هوس و هوش حیوانی خود تبعیت کرده و عقل را به کلی تعطیل می کند.

امام جمعه ارومیه بر اساس کلام الهی، افزود: خدای متعال همه را پاک آفریده است و این فکر که آدم(ع) گنهکار به دنیا آمده است از مکتب تحریف شده مسیحیت بین مسلمانان رایج شده است و سخن غلطی است.

وی به تاثیر اعمال در تغییر ماهیت انسان اشاره و اضافه کرد: بر اساس روایت هر انسانی با فطرت و سرشت پاک و واحد انسانی به دنیا آمده است که والدین و جامعه او را به سمت ادیان و افکار مختلف سوق می دهند.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی با اشاره به مسأله جبر و اختیار، عنوان کرد: خدای متعال اختیار انتخاب هر نوع رفتاری را به ما انسانها داده است و خوب یا بد شدن امری اختیاری است که اعمال ما آن را شکل می دهد.

وی افزود: فردی با داشتن برنامه و تمرین و ممارست در زندگی به یک انسان موفق و قهرمان تبدیل می شود و در مقابل فردی با کردار ناشایست خود به یک معتاد یا فردی پست و قسی القلب تبدیل می شود.

امام جمعه ارومیه با بیان اینکه خداوند قابلیت مشروب یا سرکه شدن را به آب انگور داده است، ادامه داد: این بشر است که تصمیم می گیرد که از آن مشروب بسازد یا سرکه؛ یعنی استفاده درست یا غلط از نعمتها انتخاب و تصمیم بشر است.

حجت الاسلام والمسلمین قریشی پاداش کسانی که در تلاشند تا مسیر صحیح الهی را طی کنند هدایت و دستگیری خدای متعال عنوان و اضافه کرد: کسی که به مسیر نادرستی قدم گذاشته و مدام به گناهان مشغول است خدای متعال با رها کردن او به حال خود او را گمراه می کند و دست حمایت خود را از او می کشد.

وی با اشاره به کلام الهی هدایت کسانی را که خدای متعال به حال خود رها کرده است غیر ممکن دانست و ادامه داد: چنین فردی را حتی کلام نبی الهی(ص) هم هدایت نمی کند و کسی که از کشور اسلامی دل کنده و در سرزمین کفر با کشف حجاب به دین خدا می تازد یا فردی که زیر بیرق کفر می رود و به همه مقدسان دین حمله می کند، برای چنین افرادی هیچ راه نجاتی نیست و در نفاق و کفر آنان جای هیچ تردیدی نمانده است.

استاد حوزه و دانشگاه ارومیه با اشاره به آیه 89 سوره مورد بحث، تصریح کرد: به خاطر علاقه کافران و منافقان به همراه کردن دیگر مسلمانان با خود خدای متعال از دوستی با آنان پرهیز می دهد مگر اینکه از کرده خود پشیمان و به سمت مسلمانان باز گردد.

وی افزود: در مورد منافقی که به کفر پناه برده و از کرده خود پشیمان نیستند نباید در دشمنی آنان تردید کرد و این آیه روش برخورد ما با کسانی را که کشور را ترک کرده و به آمریکا و انگلیس و ... پناهنده شده و علیه نظام اسلامی عمل می کنند مشخص می کند که نباید هرگز به خیر و یاری آنان امید داشت./201/936/ب1

ارسال نظرات