حجاب از حرمت و جايگاه زن حراست ميکند
به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در کاشان، راحله سرلک، صبح امروز در گفتمان ديني با موضوع دين و زندگي در هنرستان شهيد گلچهرگان کاشان در تبيين مساله محدوديت در مسأله حجاب، گفت: در فضاي جامعه امروزي دختران جوان ما با شعارهاي جذاب و ايده هايي روبرو مي شوند که ظاهر آن دفاع از جايگاه و حقوق زن است و چنين وانمود نمود ميشود که زن مورد ظلم واقع شده است.
وي با اشاره به فرامين قرآن در خصوص مسأله حجاب افزود: قرآن در آيات متعددي به ويژه در سوره هاي نساء، نور احکام و فلسفه حجاب را مطرح کرده است و چون قرآن در اين زمينه ديدگاه خود را بيان كرده و بر وجوب حجاب تاکيد کرده اين چنين تصور ميكنند که پروردگار بين زنان و مردان تبعيض قائل شده و حقوق زنان را ناديده گرفته است و ترجمه سخيف اين حرف اين است که خداوند به زنان ظلم کرده است.
اين مبلغ ديني، فطري بودن مسأله حجاب را مهمترين عامل توجه اسلام به حجاب دانست و اظهار داشت: در خصوص اين ديدگاه اولا بايد بگوييم که حجاب جزو احکام امضائي قرآن است يعني چنين نبوده که اسلام دفعتا و بدون سابقه قبلي مسلمانان را به رعايت حجاب فرا بخواند، زيرا قبل از اسلام نيز حجاب در ميان امت هاي صاحب کتاب آسماني و حتي ساير ملت ها رواج داشته است.
سرلک ادامه داد: متاسفانه ما درباره سير تاريخي و ساير ابعاد مساله حجاب دچار ضعف بينش و شناخت هستيم و همين مسأله زمينه سوء استفاده ديگران و ايجاد شبهه و تخطئه در زمينه حجاب را فراهم ميکنند اما چنانکه با اندکي مطالعه تاريخي در زمينه چگونگي پوشش در گذشته حداقل در يكصد سال قبل متوجه خواهيم شد که مسأله پوشش زنان مورد توجه بوده است و اصلا بانواني که رتبه اجتماعي برتري داشتند پوشش بيشتر و کاملتري نيز داشتند و اين در حالي است كه امروز تصوير ديگري ارائه ميشود.
وي اظهارداشت: عجيب است که برخي ميگويند حجاب توهين به زن است، بر عکس حجاب از حرمت و جايگاه زن حراست ميکند و حامل احترام به زن است و ضعف بنيش تاريخي و اعتقادي و توجه به منافع حقيقي يک زن سبب شده تا زن با خودنمايي و جلوه گري در فضاي اجتماعي تعريف شود و آيا اين بي احترامي به زن نيست که براي جذب مشتري براي يک شرکت در بروشور تبليغاتي يک عکس آنچناني از او قرار داده شود و براي صاحبان شرکت سودآوري فراهم نمايد و تنها خيال و توهم جايگاه برتر براي زن به ارمغان آورده شود.
سرلك، در بخش ديگري از سخنان خود در تبيين جايگاه حقيقي زن تصريح کرد: آيا اينکه به فکر و عقل و هنر زن فکر کنند اهانت است يا اينکه به اعضا و جوارحش فکر کنند، ما زنان اگر به جاي اينکه اجازه دهيم ديگران به جاي ما حرف بزنند و حقوق و جايگاه ما را يادآور شوند خودمان اندکي فکر کنيم و ببينيم کدام يک از اين دو ديدگاه حرمت ما را رعايت ميکند و کدام ما را مورد اهانت قرار مي دهد باز به اين نتيجه خواهيم رسيد که خداوند با تاييد حکم حجاب در حق زنان ظلم نکرده است.
وي ترويج تساوي بين زن و مرد را نادرست دانست و بيان داشت: زنان و مردان از جهاتي از جمله، خلقت و بهره مندي از حقوق اجتماعي همچون ازدواج، تعليم و تربيـت، احقاق حقوق، آزادي انديشه، بيان و قلم و برخي مسائل ديگر مساوي هستند اما زن به دليل ويژگيهاي ساختماني بدن اش لطيف تر و مظهر جمال باشد و همين نکته سبب شده که مرد نيز مظهر شيفتگي باشد.
سرلك اظهار داشت: به همين جهت اسلام ميخواهد انواع التذاذهاي جنسي، چه بصري و لمسي به محيط خانوادگي و در کادر ازدواج قانوني اختصاص يابد، و اجتماع منحصرا براي کار و فعاليت باشد، برخلاف سيستم غربي عصر حاضر که کار و فعاليت را با لذت جوييهاي جنسي به هم مي آميزد، اسلام ميخواهد اين دو محيط را کاملا از يکديگر تفکيک کند.
اين مبلغه ديني تصريح کرد: وقتي شما جوانب مسأله حجاب را بهعنوان يک موضوعي که کرامت زن را تامين ميکند، به او ارزش و قيمت مي دهد، اجازه نمي دهد ديگران او را بي مقدار کنند، در اين صورت اگر محدوديتي هم باشد پذيرفتني است چرا كه ديوارهاي مستحکم قلعه براي شهر و ديوار براي خانه وقتي که بدانيم ما را از دشمن و دزد محافظت ميکند نيز پذيرفتني است.
سرلک يکسان انگاري جايگاه زنان و مردان را داراي پيشفرض هاي غلط دانست و خاطر نشان کرد: گاهي سؤال ميشود چرا زنان نبايد مانند مردان نيروي نظامي باشند يا اينکه چرا دختر نمي تواند به خواستگاري پسر برود، بايد بدانيم اين ارتباط با کرامت دختر دارد و اين حکمت ظالمانه و ستمگرانه نيست بلکه مرد اگر حاضر شد براي خانم دلخواه خود هزينه کند، ايستادگي کند، شخصيت و غرورش را زير پا بگذارد، صداقت کلام خود را نشان دهد و براي ابراز علاقه و محبت خود حجت کافي بياورد زن بر قلب او حکومت خواهد کرد و در زندگي اين زن خواهد بود که مطلوبيت و معشوقيت خواهد داشت و مرد هميشه در طلب خواهد بود.
اين کارشناس ديني با اشاره به داستان يوسف و زليخا افزود: وقتي زن اجازه مي دهد که مرد برخوردار از سطحي از لذت بدون هيچ هزينه اي باشد به غير از اين نخواهد بود که اين زن در خيابان فرياد ميکند که من خودم را براي نگاه ديگران به حراج گذاشتم و مرور داستان يوسف و زليخا تکرار اين ارزان فروشي است، در يک طرف بانويي که کرامت خود را زير پا مي گذارد و به سوي معصيت حرکت ميکند و در سوي ديگر يوسف خود را در معرض لحظات خطرناک ارتباط با نامحرم مي بيند و چگونه بانويي در آن درجه اجتماعي سقوط ميکند و غلامي به سبب حفظ کرامت خود به چنان جايگاه و مقامي مي رسد.
سرلک، دختران را به حفظ حريم خود در فضاي حقيقي و مجازي فراخواند و گفت: امروز فضاي ارتباطي با گسترش فضاي مجازي توسعه پيدا کرده است و بهنوعي که کاربران ايراني استفاده کننده از فضاي مجازي گوي سبقت را از رقيبان خود در مراحلي ربوده و رتبه نخست را در برخي از فعاليتها در اين فضا به خود اختصاص دادهاند شايد بتوان به عبارتي ارتباط در فضاي مجازي را خطرناک تر از فضاي حقيقي دانست زيرا با کسي که هويت حقيقي و مشخصي ندارد ارتباط برقرار ميکند و به دلايل مختلف از جمله همدل و همزبان بودن ويا علايق و عقايد مشترک داشتن و يا مثلا احاطه علمي طرف مقابل کم کم قرب روحي حاصل شده و حتي در برخي مواقع عدم آگاهي از مشخصات طرف مقابل يک علقه عاطفي خطرناک بوجود مي آورد که ميتواند بيشتر ضربه بزند و زندگي شما را مختل کند و از اين جهت است که ديگراني که در فضاي حقيقي بايد با ضوابط معين و در فاصله مشخص با شما باشند اين دفعه بدون هيچ مانعي در حريم شما هستند با اين ادعا که اين يک فضاي مجازي است اما شما درگير يک رويداد واقعي مي شويد./202/1307/ب1