۰۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۲
کد خبر: ۴۷۰۲۹۰
حضرت آیت الله مظاهری:

همه بدبختی‌‌های انسان به خاطر نفاق است

رییس حوزه علمیه اصفهان با بیان اینکه خطرناکترین اعمال، اعمال آلوده به ریا است، گفت: هر بدبختی که انسان به آن دچار می شود به سبب نفاق است، نفاقی که در عمل ریا ظهور پیدا می کند و سبب تباهی اعمال انسان می شود.
آیت الله مظاهری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آیت الله حسین مظاهری در جلسه تفسیر قرآن صبح امروز که در مسجد امیرالمؤمنین(ع) خیابان جی برگزار شد، گفت: پیشروی خصلتهای بد در وجود انسان سبب شعله ور شدن درون انسان به سمت گناهان بیشتر می شود.

وی با مروری بر مباحث جلسات گذشته افزود: 2 آیه از آیاتی که راجع به تشریح شخصیت منافقان بود را مورد بررسی قرار دادیم و متوجه شدیم منافق کسی استکه ادعای لسانی در پذیرش خداوند دارد ولی اعتقادی در دلش وجود ندارد و بالاترین ضرر نفاق، متوجه شخصیت خودِ منافق است.

حضرت آیت الله مظاهری با بیان اینکه منافقان عقل درستی ندارند، اظهار کرد: انسان عاقل عاقبت امور را می سنجد و عمل می کند، انسان منافق به سبب اینکه عاقبت شرّ منافق گری خودش را نمی سنجد گرفتار می شود و این به معنای بی عقلی است.

رییس حوزه علمیه اصفهان در تفسیر آیه دهم سوره بقره که می فرماید «فِی قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ فَزَادَهُمُ اللَّهُ مَرَضًا وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِیمٌ بِمَا کَانُوا یَکْذِبُونَ» اظهار کرد: ظاهر انسان منافق با افراد عادی تفاوتی ندارد بلکه برخی از آنها ظاهراً متشرع تر از دیگران هستند ولی قلب این اشخاص بیمار است چرا که عمل اشتباه خود را، درست می پندارند.

استاد اخلاق حوزه علمیه با اشاره به آیات صد و سوم و صد و چهارم سوره بقره که می فرماید«قُلْ هَلْ نُنَبِّئُکُمْ بِالأخْسَرِینَ أَعْمَالا الَّذِینَ ضَلَّ سَعْیُهُمْ فِی الْحَیَاةِ الدُّنْیَا وَهُمْ یَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ یُحْسِنُونَ صُنْعًا» ادامه داد: خاسرترین افراد منافقان هستند چرا که عمل اشتباه خود را درست می پندارند.

وی توضیح داد: وجود نفاق در دل سبب خروج صفا، صمیمیت، صداقت و وفا از دل انسان می شود، رفتار ناپاکی که از انسانهای منافق سر می زند به سبب نفاقی است که در دل آنها وجود دارد.

حضرت آیت الله مظاهری با بیان اینکه انسان باید از پیشروی صفات رذیله در وجود خودش جلوگیری کند، اظهار کرد: اگر انسان جلوی پیشروی صفات رذیله را در وجود خودش نگیرد، این صفات وجودش را شعله ور می کند تا جایی که حقیقت خداوند و پیامبر(ص) و قرآن را در دلش انکار می کند.  

رییس حوزه علمیه اصفهان با منافق خواندن قاتل امیرالمؤمنین(ع) و با اشاره به کتاب جردان نصرانی تبیین کرد: جردان نصرانی در کتابش نوشته است که گاهی انسان به جایی می رسد که ولی خداوند را در خانه خداوند قربت الی الله می کشد.

استاد اخلاق حوزه علمیه اصفهان با تشریح نفاق اعتقادی و عملی توضیح داد: شیعیان در اعتقاد و شعار یک رو است ولی گاهاً به منزلگاه عمل که می رسند منافق می شوند، نفاق عملی یعنی انسان در ظاهر حرفی را بزند ولی در عمل به آن عمل نکند، انسانی که می داند و برای دیگران بیان می کند گناه بد است، اگر خودش آلوده به گناه باشد، منافق است.

رییس حوزه علمیه اصفهان با بیان اینکه انسان ریاکار منافق است، گفت: عمل ریایی یکی از بدترین اعمال است و نشانه وجود نفاق در شخص است، این عمل به قدری ناپیدا است که پیامبر(ص) می فرمایند، تشخیص ریا مثل تشخیص مورچه سیاه رنگ در شب، روی یک سنگ سیاه است.

حضرت آیت الله مظاهری با بیان اینکه خطرناکترین اعمال، اعمال آلوده به ریا است، افزود: هر بدبختی که انسان به آن دچار می شود به سبب نفاق است، نفاقی که در عمل ریا ظهور پیدا می کند و سبب تباهی اعمال انسان می شود./201/867/ب1

ارسال نظرات