کفویت معنوی در ازدواج از کفویت مادی مهم تر است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی در جلسه پرسمان بعد از ظهر امروز که در مرکز هلال احمر اصفهان برگزار شد، گفت: ریختن اشک نشانه ذلت مخلوق در برابر خالق است.
وی در پاسخ به این سؤال که چرا استاد اخلاق باید متخصص دینی باشد؟ افزود: فردی که وظیفه تبیین کردن مسائل اخلاقی را دارد باید بر تفسیر آیات قرآن و علم کلام تسلط کافی داشته باشد و حدوداً در 14 علم مجتهد باشد تا در مسیر استنباط از آیات قرآن و روایات معصومین(ع) دچار مشکل نشود.
آیت الله مهدوی ادامه داد: استاد اخلاق علاوه به تسلط به اخلاق نظری با اخلاق عملی را طی کرده باشد چرا که دانستن اخلاق نظری از لحاظ علمی کفایت می کند و طی کردن اخلاق عملی چون با کسب تجربیات همراه بوده است، سبب اطمینان بخشیدن به مخاطب می شود و این اطمینان بخشی مافوق علم است.
نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری در پاسخ به سؤال فردی که پرسید، چرا مسجد جمکران بر دیگر مساجد برتری دارد؟ اظهار کرد: برتری مسجد جمکران بر دیگر مساجد به سبب این است که این مسجد با فرمان امام زمان(عج) به شخصی که ایشان را در مکاشفه ملاقات کرده است، ساخته شده است.
امام جمعه موقت اصفهان در پاسخ به این سؤال که از دیدگاه اسلام ملاکهای اصلی ازدواج چیست؟ تشریح کرد: ملاک های ازدواج به صورت کلی به دو بخش ملاک های مادی و ملاک های معنوی تقسیم می شود و منظور از ملاک همان کفویت طرفین ازدواج است.
نماینده ولی فقیه در هلال احمر اصفهان با تشریح کردن ملاکهای مادی، ادامه داد: تفاوت سنی، وضعیت مالی، میزان تحصیلات و وجود عیب ظاهری مهمترین ملاکهای مادی برای ازدواج استکه در رابطه با سن طرفین، بهتر است مرد بین 3 تا 5 سال از زن بزرگتر باشد، در رابطه با تحصیلات بهتر است طرفین در سطح یکدیگر باشند، در مورد وضعیت مالی نباید اختلاف فاحشی بین خانواده ها وجود داشته باشد و در مورد عیب ظاهری، اگر یکی از زوجین از لحاظ ظاهری معیوب باشد، ممکن است آینده زندگی زوجین با مشکل روبرو شود.
رییس بنیاد خیریه المهدی(عج) کفویت معنوی را مهمتر از کفویت مادی دانست و ابراز کرد: زن و شوهر باید در اعتقادات، اخلاقیات و اعمال هم کفو یکدیگر باشند، معتقد بودن به خداوند، پیامبر(ص)، ائمه(ع) و قرآن در طرفین، سبب رشد معنوی زن و مرد می شود، از آنطرف توافق اخلاقی در طرفین ازدواج، مهمترین عامل در ادامه زندگی زناشویی است.
استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه ادامه داد: یکی از مسائل در زمینه کفویت بین زوجین، کفویت در اعمال است، مثلاً اگر مردی تارک الصلاة باشد یا رزق حرام در خانه بیاورد، تربیت فرزندان تحت الشعاع قرار می گیرد به همین سبب زندگی زناشویی با مشکلات جدی مواجه می شود.
وی با معرفی سی دی پیوند ماندگار به عنوان سی دی کاملی برای شناخت فرد منتخب در جلسات خواستگاری، گفت: در این سی دی شش سؤال مطرح شده استکه پرسش این سؤالها از طرف مقابل، شرح کاملی از شخصیت او، به پرسش کننده می دهد، عزیزان برای تهیه سی دی پیوند ماندگار می توانند به مرکز هلال احمر اصفهان مراجعه کنند یا از طریق تماس تلفنی با این مرکز، سی دی را تهیه کنند.
آیت الله مهدوی در مورد محتویات سی دی پیوند ماندگار توضیح داد: سؤالاتی که به صورت غیر مستقیم از طرف مقابل پرسیده می شود، شرح کاملی از اعتقادات، اخلاقیات و اعمال او در اختیار می گذارد، حتی راجع به روش پرسش سؤال نیز توضیحاتی داده شده است که می تواند برای افراد راهشگا باشد.
عضو مجلس خبرگان رهبری در پاسخ به سؤال فردی که پرسید، آیا در مسأله ازدواج بعد از اینکه شناخت کاملی از طرف مقابل به دست آوردیم و متوجه شدیم هم کفو یکدیگر هستیم، نیازی به استخاره است؟ تشریح کرد: هدف از ازدواج ترقی زندگی و تقرب به خداوند است و در این زمینه شناسایی برخی از مسائل با تحقیق و مشورت حاصل نمی شود.
امام جمعه موقت اصفهان ابراز کرد: سؤالاتی همچون وضعیت روحی و جسمی طرف مقابل ازدواج در آینده و وجود گزینه بهتر از شخص انتخاب شده، از جمله سؤالاتی استکه پاسخ دادن به آنها بدون علم غیب ممکن نیست، به همین سبب برای به دست آوردن اطمینان قلبی در این زمینه ها استخاره کردن خوب است.
نماینده ولی فقیه در هلال احمر گفت: وجود نقاط تاریک در ذهن انسان سبب تحیر می شود و انسان متحیر به درستی نمی تواند تصمیم گیری کند، به همین سبب نیاز استکه با استخاره کردن به خداوند توکل کند.
رییس بنیاد خیریه المهدی(عج) در پاسخ به این سؤال که منظور از توکل کردن چیست؟ افزود: توکل به معنای استفاده از شخص توانا و عالم در زمینه ای استکه انسان تخصص ندارد، در ارتباط انسان با خداوند نیز همین مسأله جریان دارد یعنی انسان همه تلاشش را می کند و در زمینه ای اطلاع ندارد، کار را به خداوند واگذار می کند.
استاد اخلاق حوزه علمیه در پاسخ به سؤال فردی که پرسید، برخی از روانشناسان با ریختن اشک مخالف هستند در صورتی که دین اسلام بر این مسأله تأکید دارد، این تناقض ریشه در چه چیزی دارد؟، تبیین کرد: دلیل روانشناسان مبنی بر نریختن اشک صحیح است، البته اگر منظورشان اشکی باشد که در هنگام وقوع یک مصیبت و حادثه ناگوار از چشمان انسان سرازیر می شود.
وی ادامه داد: اشکی که در اثر فشارهای روحی و جسمی ریخته می شود عامل بسیاری از بیماریها است در صورتی که اشکی که برای امور اخروی ریخته می شود نشانه انقلاب درونی در انسان و بازگشت به سوی خداوند است، البته اگر کسی درک کند که در معنویات عقب مانده است، ممکن است، اشک بریزد که همین اشک سبب اوج گرفتن او می شود و درک او را از حقایق بالا می برد.
آیت الله مهدوی در پایان افزود: اشک مخلوق در برابر خالق نشانه ذلت است و کمال مخلوق در درک ذلتش در برابر خالق است./867/201/ب2