وظیفه حوزه های علمیه تأمین نظریه کلان معنویت است
![آیت الله اعرافی](/Original/1395/09/22/IMG20350334.jpg)
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله علیرضا اعرافی در چهارمین همایش ملی سلامت معنوی، با ضروری دانستن پاسخ به نیازهای متعالی انسان، عنوان کرد: تأمین نیازها و پاسخ به تقاضاهای متعالی انسان ها در یک منظومه دقیق و حساب شده، ضروری است و نمی توان اصل پاسخگویی به این نیاز را کنار گذاشت.
وی افزود: توجه بزرگان علوم پزشکی و روانشناسی نشاندهنده آن است که واقعیتی مفروض نسبت به نیاز قدسی تعالی انسان وجود دارد و امروزه شرایطی در جهان وجود دارد که معنویت به عنوان یک واژه اساسی و کلیدی ، بهعنوان یکرشته دانشگاهی در حال شکلگیری است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، با اشاره به نظریه اسلام پیرامون معنویت، تصریح کرد: اسلام در حوزه معنویت دارای یک نظریه کلان است که در این مسیر، میان فلسفه معنویت و نظریه معنویت از دیدگاه اسلام، ارتباط وجود دارد.
آیت الله اعرافی هم چنین تأکید کرد: در این بحث، ما در 4 حوزه باید نگاه دقیق داشته باشیم که حوزه های کلامی فلسفی، فقهی حقوقی، اخلاقی ارزشی و تاریخی تمدنی، باید به دقت مدنظر قرار گیرد تا منظومه ای دقیق و نظامواره ای متشکل، به وجود آید.
وی، با بیان وظیفه حوزه های علمیه در تدوین این نظریه کلان، ابراز کرد: حوزه علمیه وظیفه دارد که این نظریه کلان را بر پایه حوزه های چهارگانه و با استفاده از روش اجتهادی و با دقت ویژه، تدوین کند.
مدیر حوزههای علمیه سراسر کشور، هم چنین ابراز کرد: معنویت در اسلام، ماوراء درون آدمی است و این جهان درون، وصل به یک جهان برون است به عبارتی به دو گونه میتوان معنویت را تفسیر کرد؛ یکی اینکه یک نوع گرایش متعالی در وجود انسان است و دوم اینکه مقوله معنویت یک مقوله فراساحتی است.
وی، با اشاره به آسیب های معنویت غربی، تصریح کرد: معنویتگرایی که در غرب وجود دارد به آسیبهایی مبتلا است، خرافه گرایی، گرایشهای سکولاریستی و گرایشهای افراطی و تحجرگرایانه از جمله این آسیبها هستند و این در حالی است که معنویت در اسلام افراطی نیست و سلامت کامل اسلام همه هستی را در نظر گرفته است.
امام جمعه قم خاطرنشان کرد: معنویت امری اختیاری و اکتسابی و دارای مراتب است و هر چند که گرایشات آن امری فطری به شمار می رود، اما کاهش و افزایش و شکلدهی به امر معنویت امر در اختیار انسان است.
وی افزود: آدمی در درون خود مواجه با یکسری آسیبهای اخلاقی است که با نسخه اخلاقی قابلدرمان است و در تدوین نقشه جامع سلامت معنوی، باید مجموعه رذایل را در یک نقشه جامع قرار داده و با این نقشه راه سلامت معنوی انسان را تأمین کرد.
آیت الله اعرافی، با اشاره به تحقیقات پیرامون معنویت و سلامت معنوی در اسلام، تصریح کرد: علوم انسانی و اسلامی انبوهی از تحقیقات را در زمینه معنویت رقم میزند و باید در گرایشهای فلسفی، کلامی و فقهی خود رگههایی به موضوع سلامت معنوی بزنیم و حوزه علمیه باید در این مسیر ورود کند.
مدیر حوزههای علمیه سراسر کشور در پایان، تأکید کرد: دریک گفتوگوی عالمانه میتوان به این نقشه جامع و نظریه کلان رسید و برگزاری همایشها گام مبارکی است و هرچه در این زمینه کار کنیم کم است، و وظیفه حوزه و دانشگاه این است که تحقیقات را در خدمت مردم قرار دهد./872/202/ب3