اسلام رحمانی، مغایر با نص آیات قرآن کریم است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیتالله محمد امینخراسانی در جلسه تفسیر قرآن کریم که در دفتر وی برگزار شد به تبیین آیات 21 تا 30 سوره نبأ پرداخت و گفت: این آیات به طور کلی در ارتباط با سرانجام کافران و کسانی است که اوامر و نواهی الهی را رعایت نکردهاند.
استاد درس خارج حوزه علمیه قم با بیان آیه 21 سوره نبأ«إِنَّ جَهَنَّمَ كَانَتْ مِرْصَادًا؛ همانا جهنم از دیرباز كمينگاهی بوده است» اظهار داشت: با توجه به معانی این آیه روشن میشود دوزخ در کمین انسانهای شرور است و به مجرد اینکه آنها بدان نزدیک شوند، آنها را در برمیگیرد؛ همچنین واژه «مِرْصَاد» دو احتمال دارد که نخستین آنها اسم مکان و به معنای مکانی است که در انتظار طغیانگران ایستاده تا آنها را فراگیرد، احتمال دوم اینکه که به معنای اسم مبالغه به معنای بسیار کمین کننده است؛ بنابراین جهنم جایگاهی است که هیچیک از کافران امکان گریز از آن را نخواهد داشت.
آیتالله امینخراسانی با اشاره به آیه 22 سوره نبأ «لِلطَّاغِينَ مَآبًا؛ كه براى سركشان بازگشت گاهی است» بیان داشت: «طَّاغِينَ» به کسانی گفته میشود که از مسیر فطری خود دچار انحراف شده باشد و واژه«مَآب» از ریشه «أوب» به معنای مکان بازگشت انسانهای سرکش است؛ بنابراین میتوان گفت هیچکدام از کافران از عذاب الهی در امان نیستند.
وی با اشاره به آیه 23 سوره نبأ «لَابِثِينَ فِيهَا أَحْقَابًا؛ روزگارى دراز در آن درنگ كنند» عنوان داشت: انسانهای طغیانگر و سرکش به مدت بسیار طولانی در دوزخ خواهند ماند چراکه معنای واژه«أَحْقَاب» به معنای مدتزمان طولانی است که ابتدا و انتهای آن مشخص نیست و با توجه به روایات درمییابیم«احقاب هشت حُقب است، هر حقبی 80 سال، هر سالی 360 روز و هر روز آن برابر هزار سال دنیایی است»؛ بنابراین زمان شروع و پایان عذاب الهی نامعلوم است.
استاد درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به روایات معصومین(ع) درباره ابدی نبودن عذاب الهی گفت: اگرچه انسانهای شرور گرفتار آتش جهنم میشوند، اما عذاب آنها ابدی نبوده و مسأله جاودانگی عذاب درباره آنها جریان ندارد؛ بر این اساس میتوان گفت برخی انسانهای سرکش وارد جهنم میشوند، اما بعد از مدتی از آن بیرون میآیند.
آیتالله امینخراسانی با بیان آیه 25 و 24 سوره نبأ«لَا يَذُوقُونَ فِيهَا بَرْدًا وَلَا شَرَابًا إِلَّا حَمِيمًا وَغَسَّاقًا؛ در آنجا نه خنكى چشند و نه شربتى» اظهار داشت: کسانی که در آتش دوزخ گرفتارند، جز آب داغ و خونابه چرکین هیچ نوشیدنی خنک و گوارایی نمیچشند؛ با توجه به تعبیر«يَذُوقُونَ» میتوان گفت حتی به اندازه یک قطره هم از آب خنک به اهل جهنم نوشانده نخواهد شد.
وی با اشاره به مطرح کنندگان اسلام رحمانی و نادرستی تفاسیر آنها از اسلام ناب محمدی(ص) بیان داشت: ممکن است به ذهن شخصی خطور کند انسانهایی که از روی جهالت گناه میکنند چگونه دچار عذاب میشوند درحالیکه خداوند متعال از خود در قرآن کریم با صفت«رحمن و رحیم» یاد کرده است، در پاسخ باید گفت، این کیفر متناسب با نوع عمل انسانها در دنیاست و آثار وضعی آن در آخرت آشکار میشود؛ بنابراین خداوند به بندگان ظلم نخواهد کرد بلکه این بندگانند که با اعمال ناشایسته سبب عذاب خود در آخرت میشوند.
استاد درس خارج حوزه علمیه قم با بیان آیه 28 و 27 و 26 سوره نبأ«جَزَاءً وِفَاقًا إِنَّهُمْ كَانُوا لَا يَرْجُونَ حِسَابًا وَكَذَّبُوا بِآيَاتِنَا كِذَّابًا؛ كيفرى مناسب با جرم آنها آنان بودند كه به روز حساب اميد نداشتند و آيات ما را سخت تكذيب میکردند» ابراز داشت: بر اساس آیات مذکور میتوان گفت یک دلیل برای عذاب کافران این است که نسبت به معاد و قیامت بیاعتقاد بودند و همه اعتقادات دین را مورد انکار قرار میدادند.
آیتالله امینخراسانی با اشاره به آیه 29 سوره نبأ«وَكُلَّ شَيْءٍ أَحْصَيْنَاهُ كِتَابًا؛ و حال آنكه هر چيزى را برشمرده به صورت كتابى در آورده ايم» ادامه داد: با توجه به معانی دقیق آیه و دقت در دیگر آیات قرآن کریم درمییابیم حسابرسی اعمال انسانها آنچنان دقیق است که انسانها را به تعجب وامیدارد چراکه ریزترین اعمال در آخرت مورد بررسی قرار داده میشود.
وی در پایان با اشاره به آیه 30 سوره نبأ«فَذُوقُوا فَلَنْ نَزِيدَكُمْ إِلَّا عَذَابًا؛ پس بچشيد كه جز عذاب هرگز چيزى بر شما نمیافزاییم» اظهار داشت: بر اساس این آیه میتوان گفت روز قیامت در عذاب الهی برای کافران هیچگونه تخفیفی صورت نخواهد گرفت بلکه لحظهبهلحظه زیاد میشود و مراد از زیادشدن عذاب هم دوام و غیرقابل تحمل بودن عذاب است؛ بنابراین آیه مذکور این توهم را دفع میکند که کیفر کافران زود به پایان نخواهد رسید بلکه دائمی و طولانی خواهد بود./841/202/ب3