۱۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۳:۴۲
کد خبر: ۴۷۷۳۲۰
استاد حوزه علمیه بابل:

حوزه علمیه مبدا انقلاب اسلامی است

استاد حوزه علمیه با اشاره به نقش روحانیت در جریان مبارزه های دوران انقلاب، گفت: حوزه علمیه مبدا انقلاب اسلامی است و اولین گروه پیشتاز درجریان انقلاب اسلامی روحانیت بود.
محسن شیخی عزیزی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بابل، حجت الاسلام محسن شیخی عزیزی، استاد حوزه علمیه بابل امشب در جمع بسیجیان منطقه لاله آباد با گرامیداشت دهه مبارک فجر، گفت: جرقه های اولیه انقلاب اسلامی در مهد روحانیت یعنی حوزه علمیه قم و از سوی مرجع عظام تقلید و یک شخصیت ممتاز در میان علما قبل از سال 1342 زده شد.

وی افزود: حوزه علمیه مبدأ انقلاب اسلامی است و اولین گروه و پیشتاز جریان انقلاب روحانیت بود.

عضو هیأت امنای مدرسه علمیه امام حسن مجتبی(ع) با بیان نقش دیگر روحانیت در عرصه انقلاب، خاطرنشان کرد: تبیین اندیشه های امام راحل و نظام اسلامی در نفی اندیشه های انحرافی غربی و شرقی در مسیر انقلاب از جمله کارکرد علمای فرهیخته حوزه علمیه بود.

امام جمعه زرگرشهر ادامه داد: نقش دیگر روحانیت هدایتگری جریان ها و اقشار مختلف مردم با استفاده از شبکه تبلیغ دینی و ظرفیتهایی نظیر مساجد و حسینیه های بود و خود نیز در نوک این پیکان مبارزه قرار داشت.

حجت الاسلام شیخی حضور چهره های برجسته و شاخص روحانیت انقلابی را در جریان و مسیر انقلاب و براندازی حکومت طاغوت مورد توجه قرار داد و تأکید کرد: دستگیری تعداد زیادی از افراد روحانی انقلابی و زندانی شدن آنها در کنار سخت ترین شکنجه ها نشان از پیشگامی و حضوری مستقیم در مبارزه با رژیم شاهنشاهی داشت.

وی تصریح کرد: شهادت روحانیون مبارزی مانند شهید غفاری به عنوان پیش قراولان نهضت به فرمان امام راحل بود که در خط مقدم مبارزه و جلوتر از همه حرکت می کردند.

استاد حوزه علمیه به نقش های متفاوت روحانیت در پس از انقلاب اشاره کرد و گفت: برخی از علمای انقلابی در اوایل انقلاب با توجه به ظرفیت های اجتماعی خود در نهادهای انقلابی مانند کمیته های مردمی در جهت تأمین امنیت فعالیت کردند و برخی دیگر هم به مانند دیدبانان قوی همه جریان های انقلاب را برای جلوگیری از انحراف آن رصد می کردند.

وی با اشاره به شهادت بیش از 100 روحانی شاخص در مبارزه با رژیم شاهنشانی در طول مبارزات انقلاب، اظهار داشت: در بطن مبارزه های ملت ایران به ویژه روحانیت مطالبی ارزشمند نهفته است که می بایست دست کم بعد از حدود 39 سال از پیروزی انقلاب اسلامی در قالب آثار هنری برای نسل جدید جامعه و مردم بیان شود.

حجت الاسلام شیخی ترویج مبانی انقلاب را با نگاه مطالبه گرایی مورد توجه قرار داد و گفت: امروز باید وضعیت موجود را با روش، منش انقلابی به ویژه مسؤولان تطبیق داده شود و روحانیت در این زمینه از آنها گفتمان انقلاب را در حوزه کارکردی مورد مطالبه قرار دهد./1313/202/ب2

ارسال نظرات