۰۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۳
کد خبر: ۴۸۳۵۸۷
آیت الله مظاهری:

تفرقه افکنان در حال کتمان کردن حق هستند

آیت الله مظاهری گفت: خداوند به مسلمانان توصیه کرده که با یکدیگر برادر باشند و وحدت را حفظ کنند، پس کسانی که بین مسلمانان تفرقه می اندازند، در حال کتمان کردن حق هستند.
حضرت آیت الله مظاهری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آیت الله حسین مظاهری در جلسه تفسیر قرآن صبح امروز که در مسجد امیرالمؤمنین(ع) خیابان جی برگزار شد، گفت: بهترین عامل بازدارنده گناه صلاة است.

وی در ادامه تفسیر سوره بقره، آیه چهل و دوم که می فرماید «وَلا تَلْبِسُوا الْحَقَّ بِالْبَاطِلِ وَتَکْتُمُوا الْحَقَّ وَأَنْتُمْ تَعْلَمُونَ» را قرائت کرد و با مروری بر مبحث جلسه روز گذشته افزود: آیات زیادی از سوره بقره به قوم بنی اسرائیل اختصاص داده شده است ولی سیاق برخی از این آیات خطاب به عموم انسان ها است.

حضرت آیت الله مظاهری ادامه داد: یکی از صفات زشت قوم بنی اسرائیل این بوده است که با توجیه کردن رفتارهای غلط خود در اصل به اعمال باطلشان لباس حق می پوشانده اند؛ قرآن می فرماید، عمل آن ها زشت است و به ضرر خودشان تمام می شود.

رییس حوزه علمیه اصفهان خاطرنشان کرد: در صدر اسلام قوم بنی اسرائیل با بهانه حمایت از پیامبر آخرالزمان در حجاز مستقر شدند ولی وقتی پیامبر(ص) با نشانه هایی که در تورات به آن ها اشاره شده بود، به پیامبری مبعوث شدند، یهودیان مخالفت های عجیب خود را شروع کردند، به همین سبب قرآن خطاب به قوم بنی اسرائیل می فرماید، شما که پیامبر اسلام را از روی نشانه هایی که در تورات برایش ذکر شده به خوبی می شناسید، پس مخالفت را کنار بگذارید و حق گرا باشید.

استاد اخلاق حوزه علمیه با توجه به آیه چهل و سوم سوره بقره که می فرماید «وَأَقِیمُوا الصَّلاةَ وَآتُوا الزَّکَاةَ وَارْکَعُوا مَعَ الرَّاکِعِینَ» تشریح کرد: مسأله قطعی این است که یهودیان اهل نماز و زکات نبوده اند پس مخاطب این آیه خودِ مسلمانان هستند، به همین سبب مخاطب آیه چهل و دوم می توانند مسلمانان باشند.

وی با بیان این که گناه کردن به معنای پوشاندن حق به واسطه باطل است، ابراز کرد: انسانی که با گناه مواجه می شود و گناه می کند، در اصل دارد حق را کتمان می کند؛ بدترین نوع گناه حق الناس است و بدترین حق الناس آبروی دیگران را زائل کردن است.

حضرت آیت الله مظاهری ادامه داد: غیبت کردن، تهمت زدن و شایعه پراکنی مهم ترین لوازم از بین بردن آبروی دیگران است؛ تهمت زدن و شایعه پراکنی به سبب کذب بودن نوعی کتمان حق محسوب می شود.

رییس حوزه علمیه اصفهان اذعان کرد: خداوند به مسلمانان توصیه کرده است که با یکدیگر برادر باشند و وحدت خود را به هر شکلی که می شود حفظ کنند، پس کسانی که با گفتار و رفتار خود بین مسلمانان تفرقه می اندازند، در حال کتمان کردن حق هستند.

استاد اخلاق حوزه علمیه با بیان این که خداوند برای محافظت از وحدت مسلمانان احکامی را وضع کرده است، تبیین کرد: خداوند با بیان احکامی همچون احترام به یکدیگر، حفظ حقوق و شخصیت اطرافیان و تعریف و تمجید یکدیگر را انجام دادن، مسلمانان را به حفظ وحدت ملتزم می کند.

وی در تفسیر آیه چهل و سوم سوره بقره، اذعان کرد: خداوند راه مقدس شدن را در این آیه بیان می کند؛ ارتباط مستحکم با خداوند تحت عنوان صلاة و ارتباط مستحکم با مردم تحت عنوان زکاة در این آیه بیان شده است.

حضرت آیت الله مظاهری با بیان این که صلاة دائمی انسان را از شر نفس اماره حفاظت می کند تبیین کرد: باید به نماز به عنوان پل ارتباطی با خداوند اهمیت ویژه مبذول کنیم، ارتباط انسان با مخلوقات خداوند باید به حدی باشد که هر چه برای خودش می پسندد برای دیگر مخلوقات نیز بپسندد.

رییس حوزه علمیه اصفهان با اشاره به گناهانی که تحت عنوان حق الناس وجود دارند، ابراز کرد: گناهی مثل غیبت کردن از زنا بالاتر است، گناهی مثل فتنه انگیزی، تهمت زدن و شایعه پراکنی از کشتن یک انسان گناهش بالاتر است.

استاد اخلاق حوزه علمیه اظهار کرد: انسان برای پاک ماندن به یک نیروی کنترل کننده نیاز دارد و بهترین عاملی که می تواند انسان را پاک نگه دارد نماز است، نماز اگر کامل شود نهی کننده انسان از تمام بدی ها و منکرات است؛ نماز کامل زمانی برای انسان حاصل می شود که خودِ انسان به نمازش اهمیت بدهد./201/867/ب1

ارسال نظرات