۱۳ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۹
کد خبر: ۴۸۹۰۹۱

قم در مسير تحقق تراز جهان‌شهر شيعي

همزمان با آغاز سال جديد، مديران شهري قم ديدار نوروزي با علما و مراجع تقليد در اين شهر داشتند كه در اين ديدارها نخبگان حوزوي براي رفع مشكلات و كمبودهاي شهر توصيه‌هايي کردند.
شهرداری

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی شهرداری قم، در آغازين روزهاي سال جديد و در تراكم و شلوغي مسافرت‌ها به شهر قم و پيك خدمات شهري، مديران شهري قم در كنار ديگر برنامه‌هاي خدمات‌رساني خود تصميم به ديدار نوروزي با مراجع تقليد و علما در اين شهر گرفتند.

سید مرتضی سقائيان‌نژاد شهردار قم به همراه برخي مديران و معاونين شهرداري با حضور در دفاتر علما و مراجع عظام تقليد در اين شهر، گزارشي از خدمات شهري، روند تكميل پروژه‌هاي عمراني، اقدامات حوزه زيست‌ محيطي و... ارائه كردند.

محور سخنان شهردار قم در اين ديدارها بيشتر حول مسائل رفع بدهي‌هاي شهرداري و راه‌اندازي موتور مديريت شهري براي حركت پرشتاب در سال ۹۶ بود.

مديران شهري همچنين حركت برنامه‌محور شهرداري در سال ۹۶ را مورد توجه قرار دادند و برنامه‌هاي خود در اين سال را تشريح كردند.

در اين بين با وجود اينكه مديريت شهري سال گذشته اقدام به تدوين برنامه پنج ساله شهري براي حركت بر مسير واحد كرد اما نكاتي به نظر مي‌رسد كه بهتر است از اين درگاه آنها را بيان كرد؛ مسائلي كه حول نيازمندي‌هاي ويژه شهر قم، مورد توجه و تاكيد مراجع عظام تقليد نيز بوده است.

بي‌مهري‌ قبل از انقلاب و غفلت پس از انقلاب

در نخستين مطلع آنچه كه بايد مد نظر داشت اين است كه قم پيش از انقلاب اسلامي به دليل جايگاه مرجعيت و حضور علما و روحانيون، همواره مورد بغض و كينه رژيم ستم‌شاهي بوده و با وجود نزديكي به پايتخت و قرارگيري در مركز كشور توجهي به آن نشده و به همين خاطر اين شهر در زمان پيروزي انقلاب اسلامي عقب ماندگي‌هاي فراواني در بخش‌هاي مختلف زيرساخت و خدماتي داشته است.

به گفته توليت آستان مقدس حضرت معصومه(س)، با وجود جايگاه قم به عنوان خاستگاه انقلاب نيز پس از پيروزي و شكل گيري نظام اسلامي، نيز اين شهر مورد غفلت مسوولان قرار گرفت و آن‌چنان كه بايد در تراز جهان‌شهر شيعي و خاستگاه انقلاب به آن توجه نشد.

در نگاه ديگر شهر قم در سال‌هاي اخير دچار افزايش جمعيت بسيار زيادي شده كه به تناسب اين افزايش جمعيت افزايش زيرساخت‌ها و امكانات خصوصا در توسعه معابر و شوارع صورت نگرفته است كه بايد اين مساله نيز مد نظر مسوولان شهري باشد.

همچنين آيت‌الله جعفر سبحاني از مراجع تقليد با بيان اينكه قبل از انقلاب شهر قم مظلوم‌ترين شهرهاي كشور بوده است افزود: در دوران انقلاب اسلامي قم و تمام شهرهاي ديگر مورد توجه واقع شده است.

گردشگري زيارتي حلقه مفقوده توسعه اقتصادي قم

يكي از بزرگترين كمبودها و نيازمندي‌هاي شهر قم را مي‌توان در حوزه گردشگري و تفريحي دانست؛ اين شهر ساليانه ميزبان بيش از ۲۰ ميليون زائر بوده و اين حجم جمعيت كافي است تا اقتصاد اين شهر همچون ديگر شهرهاي زيارتي و گردشگري كشور چون مشهد، اصفهان و شيراز متحول شود اما تاكنون آن‌چنان كه بايد زيرساخت‌هاي گردشگري در اين شهر ايجاد نشده است؛ خصوصا نياز به توسعه مراكز اقامتي در اين شهر به شدت احساس مي‌شود.

يكي از افرادي كه اين مساله را در ديدار با شهردار قم مورد تاكيد قرار داد آيت‌الله محمد يزدي رئيس جامعه مدرسين حوزه علميه قم بود. وي با بيان اينكه يكي از شاخص‌هاي رفاه جامعه وضعيت سفرها در كشور است، گفت: در اقداماتي كه شهرداري انجام مي‌دهد نگاه بر اين باشد كه تسهيلات بهتري براي مسافرين فراهم شود و زمينه‌اي تأمين شود كه مسافريني كه به قم وارد مي‌شوند بتوانند به راحتي دو يا سه روز در اين شهر اقامت با آرامش و آسايش داشته باشند.

رئيس جامعه مدرسين حوزه علميه قم الگوبرداري از خراسان رضوي در ارائه تسهيلات و خدمات اقامتي را مورد توجه قرار داد و افزود: شرايطي فراهم كنيد كه مردم مجبور نباشند كه در چادر اقامت كنند و اينقدر فضاي اقامتي وجود داشته باشد كه مردم نيز قدرت انتخاب داشته باشند.

در حوزه تفريحي نيز تقريبا قم را مي‌توان يكي از محروم‌ترين شهرهاي كشور دانست. كمبود فضاهاي تفريحي، بوستان‌ها و فضاي سبز نكته‌اي است كه شهردار قم نيز بارها بر آن تاكيد كرده است. خوشبختانه گام‌هايي طي يك سال اخير در حوزه توسعه فضاي سبز قم و رساندن آن به استاندارد صورت گرفته اما در اين بخش و همچنين توسعه خدمات تفريحي نياز است بيشتر فعاليت شود.

البته سقائيان‌نژاد شهردار در ديدار علما و مراجع تقليد خبر از آغاز عمليات اجرايي باغ پرندگان، آكواريوم شهري، تله سيژ، درياچه مصنوعي، باغ گياه‌شناسي و برخي ديگر امكانات و خدمات تفريحي در شهر قم داده است.

كمبود فضاهاي فرهنگي در خاستگاه فرهنگ انقلاب اسلامي

جدا از تمام كمبودها و مشكلاتي كه در خصوص شهر قم گفته شد اما آنچه كه در اين شهر بيش از همه غفلت مسوولان گذشته را نشان مي‌دهد حوزه فرهنگ است. تقريبا همه قم را به جايگاه فرهنگي، معنوي و مذهبي آن مي‌شناسند حال آن كه شاخص‌هاي فرهنگي مي‌گويد اين شهر يكي از محروم‌ترين شهرهاي كشور از نظر زيرساخت‌هاي فرهنگي است.

مساله‌اي كه در بسياري از ديدارهاي انجام شده علما و مراجع تقليد بر آن تاكيد كردند. البته در اين ديدارها نگاه ويژه به مناطق محروم قم براي اقدامات زيرساختي فرهنگي مورد تاكيد قرار گرفت.

توليت آستان مقدس حضرت معصومه(س) در اين خصوص نكاتي را به شهردار قم متذكر شد. آيت‌الله سيدمحمد سعيدي با تاكيد بر ضرورت توجه به محلات محروم و نگاه شهرداري در تقويت اين رويكرد، يادآور شد: بايد نگاه عمومي به شهر قم داشت؛ اگر قم در حاشيه كوير و متكي به خود بود شايد مي‌توانستيم اين نگاه را قبول كنيم اما قم امروز شاهراه ۱۷ استان است و عمده مردم كشور از امكانات اين شهر استفاده مي‌كنند و بايد تناسب در نگاه به اين شهر رعايت شود.

آيت‌الله سعيدي با اشاره به تعبير رهبري در مورد قم كه اين شهر براي كل كشور است، افزود: قم مركز جهان تشيع و انقلاب است و ماندن در اين شهر نيازمند تامين زيرساخت‌ها است.

آيت‌الله محمد مومن نيز نيز با بيان اينكه قم مركز دين، اسلام جهاني و تشيع است، اظهار كرد: ما با تمام كشورهاي جهان بحث مرجعيت واقعي اسلام را داريم و در حوزه فرهنگ رويكردي جدي داريم.

عضو خبرگان رهبري با تاكيد بر تقويت رويكرد فرهنگي در بلوار پيامبر اعظم(ص)، تصريح كرد: در اين بلوار بايد نگاه به جايگاه قم و بستر ملي و بين‌المللي آن داشت.

شهر قم از نظر فرهنگي نيازمند اقدامات گسترده‌اي است. آموزش‌هاي شهروندي در گذشته در اين شهر مورد غفلت واقع شده و بسياري از مناظر خصوصا در مركز شهر و هسته مركزي شهر زيبنده آن نيست كه آيت‌الله جوادي آملي نيز به اين مساله واكنش نشان داد و خواستار رفع آن شد.

اين استاد برجسته حوزه علميه، قم را شهري فرهنگي خواند و تصريح كرد: محور اين شهر فرهنگي حرم مطهر حضرت معصومه(س) است و بايد به ويژگي‌هاي اين شهر توجه داشت.

وي با اشاره به وضعيت فعلي محدوده حرم مطهر حضرت معصومه(س)، لزوم بهسازي و ساماندهي اين محدوده را مورد توجه قرار داد و خاطرنشان كرد: مديريت شهري قبل از اينكه اعتبار پروژه‌اي را تامين كند نبايد عمليات اجرايي آن را آغاز كند.

در كل تمام مسائلي كه گفته شد براي رسيدن به شاخص‌هاي يك شهر در تراز جهان شهر شيعي و خاستگاه انقلاب اسلامي است و علما و مراجع تقليد نيز همين دغدغه را همواره مورد تاكيد قرار مي‌دهند كه مشخصا آيت‌الله مكارم شيرازي بار ديگر اين مساله را عنوان كرد.

آيت‌الله ناصر مكارم شيرازي با تاكيد بر اينكه همه بايد براي شهر قم در كشور ويژه فعاليت كنند، اظهار كرد: شهر قم متعلق به تمام جامعه شيعيان جهان است؛ اولا مركز تشيع و محل بارگاه حضرت معصومه(س) و مسجد مقدس جمكران است و مركز اصلي حوزه علميه شيعه نيز در اين شهر واقع شده است.

وي با بيان اينكه نگاه شيعيان به قم متفاوت است، افزود: مسئولان ملي و استاني بايد بدانند كه جايگاه قم چيست و چه وظيفه‌اي نسبت به آن دارند.

اين مرجع تقليد بيان كرد: ما نمي‌گوييم قم شهري لوكس شود بلكه بايد شهري آبرومند باشد و هركس وارد اين شهر مي‌شود متوجه جايگاه و منزلت ويژه اين شهر باشد.

در مجموع مي‌توان گفت به اذعان علما و مراجع عظام تقليد اقدامات گسترده‌اي در يكسال اخير در قم انجام شده كه نياز است در سال ۹۶ با جامعيت و برنامه‌ريزي بيشتري اين اقدامات توسعه يابد.

آيت‌الله سيدهاشم حسيني بوشهري عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم در اين خصوص با اشاره به گزارش اقدامات و خدمات شهرداري در شهر قم گفت: مديران شهر قم سردار تلاش، خدمت و مجاهدت و عمران و آباداني هستند و هميشه اين نگراني را داريم كه با وجود مشكلات مالي سختي بسياري خواهيد داشت كه خوشبختانه با مديريت قوي اقدامات خوبي انجام داديد.

وي سرعت در اجراي پروژه‌هاي عمراني را مايه دلگرمي مردم دانست و تصريح كرد: خوشبختانه اگر اينگونه رفتار شود زماني كه نياز به كمك مردم براي توسعه خدمات شهري داريم آنها نيز دريغ نخواهند كرد./872/د101/ی

ارسال نظرات