نظر لاریجانی درباره «قالیباف» و «رئیسی»
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از تسنیم، محمد جواد لاریجانی کارشناس مطرح سیاست داخلی و مسائل راهبردی که هماینک ریاست پژوهشگاه دانشهای بنیادی و معاونت بینالملل قوه قضائیه را نیز بهعهده دارد، در گفتوگویی با خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم به تحلیل و بررسی شرایط حاکم بر انتخابات ریاستجمهوری دوازدهم و مسائل پیرامون آن پرداخته است.
با او در این گفتگو از مباحث مختلف از جمله احتمال یکدورهای شدن حجتالاسلام روحانی، بررسی کارنامه چهارساله او، وضعیت رقبای او بهویژه سیدابراهیم رئیسی و محمدباقر قالیباف، دوقطبی جنگ و صلح و مسائلی از این دست سخن به میان آمده است.
بخش نخست این گفتوگو چندی پیش با تیتر ««کاندیدای پوششی» تحقیر «روحانی» است/چالش انتخاباتی روحانی جدی است/پوششیها نباید در مناظرات شرکت کنند» بر روی خروجی خبرگزاری تسنیم قرار گرفت. آنچه امروز منتشر میشود بخش دوم و پایانی این گفتوگوست.
وی در بخش آغازین این مصاحبه و در پاسخ به سوالی راجع به انتخابات ریاستجمهوری دوازدهم، با تاکید بر اینکه انتخابات برای نظام جمهوری اسلامی ایران امری حیاتی و مهم است، گفت که انتخابات تجربه بزرگ ملت ایران در تاسیس یک نظام اسلامی و از ارکان بسیار مهم این نظام است.
وی با اشاره به تعبیه مکانیزم دموکراسی در نظام اسلامی، افزود: این مکانیزم در کشور ما جا افتاده است و از سایر کشورها در منطقه از این نظر جلوتر هستیم و در سطح جهانی هم از بسیاری از کشورهای غربی که 300 - 400 سال سابقه دموکراسی دارند نیز جلوتر هستیم.
"آنچه در آمریکا رخداد و آثار بعدش در اروپا مشاهده میشود برای دموکراسی لیبرال به نوعی شبیه به «ختم مارکسیسم» است"
معاون اسبق وزارت امور خارجه کشورمان دموکراسی لیبرال را در حال حاضر، «مواجه با چالشهای سنگین» توصیف و اضافه کرد: لیبرالیسم نتوانسته جلوی افول دموکراسی خودش را بگیرد. آنچه که در آمریکا رخ داد و آثار بعدش نیز در اروپا مشاهده میشود برای دموکراسی لیبرال به نوعی شبیه به ختم مارکسیسم است، اما شکل آن متفاوت است.
لاریجانی در ادامه مردم را به حضور توام با علاقه، شور و همراه با یک تصمیم صحیح و قاطع در انتخابات پیشرو توصیه کرد و گفت که انتخابات و بویژه انتخابات ریاستجمهوری در ایران برکات زیادی را با خود به همراه دارد و به دلیل اهمیتش مورد توجه دشمنان کشور هم هست؛ آنها به دنبال ضربه زدن به مشارکت مردم در انتخابات هستند، بنابراین یک مشارکت بسیار فعال سبب میشود که تجربه ملی ما یک قدم جلوتر برود.
وی وجه ایدئولوژیک مشارکت در انتخابات در مکتب اهل بیت(ع) را از منظر «تولّی» توضیح داد و خاطرنشان کرد: یعنی ولی امر انتخاب یکی از دستیاران مهم خودش را که مسئول امور اجرایی است، بر عهده مردم گذاشته است؛ همان طور که انتخاب گروهی که در قوه مقننه باید کار کنند بر عهده مردم گذاشته است و این بدان معنی است که هر کسی که میخواهد ولی امر را حمایت کند (که حمایت ولی امر واجب است) باید در انتخابات شرکت کند. بنابراین شرکت در انتخابات هم یک عرق ملی است، هم نشانهای برای علاقه به پیشرفت ایران و نیز حمایت از اجرای اصل تولّی مکتب اهل بیت(ع).
"منظور از دوقطبی نشدن انتخابات در بیانات رهبرمعظم انقلاب به معنای آن نیست که رقابت میان دو گروه نباشد. "
لاریجانی معتقد است که این انتخابات باید از نظر محتوا غنی باشد یعنی فقط «صوری» نباشد؛ محتوا یعنی اینکه ما به امور فرعی نپردازیم. رفتارهایی مانند غوغاسالاری و به یکدیگر گیردادن انتخابات را محتوایی نمیکند.
وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر پرهیز از دو قطبیشدن فضای انتخابات، گفت: معنای این فرمایشات رهبرانقلاب این نیست که رقابت میان دو گروه نباشد. انتخابات در کشور ما برای انتخاب رئیسجمهور است تا کشور را بر اساس همان اداره کند. حال عدهای میگویند که این انتخابات رفراندوم است. انتخابات در کشور ما برای این نیست که عدهای بگویند افرادی که تمایل به رابطه با آمریکا دارند، به فلان کاندیدا و آنهایی که نمیخواهند با آمریکا ارتباط داشته باشیم، به فلان کاندیدا رای دهند و یا اینکه بگویند آنهایی که موافق برجام هستند، به آن کاندیدا و کسانی که مخالف برجام هستند، به آن کاندیدای دیگر رای دهند. در واقع این اقدام یعنی دو قطبیکردن انتخابات؛ در حالی که انتخابات برای این کارها نیست.
این تحلیلگر ارشد مسائل سیاسی و سیاستخارجی انتخابات تصریح کرد: طبیعتا رئیسجمهوری باید تعهدات را پیش ببرد، قسم یاد کند که بهترین تصمیمات را برای ملت بگیرد و در چارچوب قانون کار کند. قانون وظایف رئیسجمهور را در قبال مقام معظم رهبری، مجلس و سایر قوا مشخص کرده است.
لاریجانی با تاکید بر اینکه مسائل حاشیهای نباید انتخابات را کم وزن کند، گفت: رهنمودهایی که مقام معظم رهبری دادهاند، دقیقا مربوط به همین محتواها است.
وی در ادامه سخنان خود این نکته را عنوان کرد که هر شخصی که میخواهد رئیسجمهور شود، باید به مردم بگوید برای ساختن و بهبود ساختار اقتصادی کشور و معیشت مردم چه برنامههایی دارد. لاریجانی افزود: کاندیداها باید یک الی دو طرح خود را در زمینههای اقتصادی مطرح کنند. این افراد باید به توانمندی ملی ما در علوم و فنون و غیره اعتقاد داشته باشد و بگویند چگونه میخواهند این توانمندیها را ارتقا دهند. چراکه توانمندی کشور در دانش هستهای و علوم و فنون یک واقعیت است و نباید آن را دست کم گرفت.
"کنارآمدن با کدخدا جز با حذف و تحقیر ما همراه نیست در این صورت ما باید کلاً انقلاب، دستاوردها و استقلالمان را بدهیم و مانند سایر نوکران آمریکا بشویم"
لاریجانی بر لزوم توجه به تفکر کاندیداها در مورد سیاستخارجی که شامل برجام، مسائل منطقه و روابط با دنیا و غرب به خصوص تعامل با آمریکا میشود، تاکید کرد و گفت: یک تفکر این است که ما باید با آمریکا کنار بیاییم تا مسائل کشور حل شود. اگر این نوع تفکر را دارد به مردم بگوید. یک تفکر دیگر این است که این کنارآمدن با کدخدا جز با حذف و تحقیر ما همراه نیست و ما باید کلا انقلاب، دستاوردها و استقلالمان را از دست بدهیم و مانند سایر نوکران منطقهای آمریکا شویم. فراموش نکنیم که 90 درصد سیاست خارجی، کار با دشمنان است چراکه کار با دوستان چندان دشوار نیست.
وی همچنین با تاکید بر اینکه کاندیداهای ریاستجمهور باید در مورد چند موضوع اساسی برای مردم توضیح دهند، این مسائل را اینگونه عنوان کرد: باید به مردم بگویند که دشمنشناسی آنان چگونه است؟ چقدر دشمن را میشناسند؟ چه استراتژی برای تعامل با آنها دارند؟ بگویند راجع به مسائل فرهنگی که هم برای بنیه نظام و هم برای دفع تهاجمات دشمن مهم است، چه نگاه و حساسیتی دارند. به مردم بگویند که نگاهشان در مورد توانمندی دفاعی کشور چیست؟ مطرح شدن اینگونه صحبتها که دولت سابق بد بود و یا فلان دولت خوب بود، مسئهای نیست که برای مردم غنای انتخاباتی و بصیرت سیاسی بیاورد.
اگر رقبای روحانی حرف دقیق برای گفتن داشته باشند زمینه تحول در مدیریت اجرای ایجاد میشود
در ادامه این گفتوگو خبرنگار پرسید: با توجه به کارنامهای که از دولت محترم بویژه در حوزه اقتصادی و زیرمجموعههای آن (معیشت و بیکاری و ...) وجود دارد، فکر میکنید تغییر و تحول جدی در سکاندار امور اجرایی کشور در این انتخابات رخ بدهد؟
لاریجانی پاسخ داد: اگر کسانی که رقابت میکنند در زمینههایی که گفته شد، حرف دقیقی برای گفتن داشته داشته باشند و این حرف دقیق را بتوانند به مردم برسانند زمینه تحول اجرایی پیدا میشود اما اگر در کلیات باقی بمانند در این صورت طبیعی است که مردم احساس میکنند که این دولت دارد کار میکند و چه دلیلی وجود دارد که ما آن را عوضش کنیم.
وی با تاکید اهمیت «روشن» و «ملموس» بودن مواضع و برنامههای نامزدهای انتخابات ریاستجمهوری، گفت: البته این غیر از «عوامفریبی» است؛ اینکه ما مار بکشیم و بگوییم این مار است، این عوام فریبی است لذا باید کاملا متوقف شود و باید نویسندگان، رسانهها و متفکرین سیاسی عوام فریبیهاً را کاملا روشن کنند.
این تحلیلگر ارشد مسائل بینالملل با اشاره به اینکه "یکی از خطراتی که همواره دموکراسی را نه تنها در ایران بلکه در همه جای دنیا تهدید میکند این است که گروهی بتوانند مردم را فریب بدهند"، بر ضرورت ایستادگی در مقابل عوامفریبی تاکید کرد و گفت: اگر نامزدی بگوید من رئیس جمهور شوم به همه ماهی یک میلیون میدهم و نامزد دیگری وعدههای دیگری از این دست به مردم بدهد، اینها حرفهای یک رئیسجمهور نیست. هیچ رئیسجمهوری نمیتواند بگوید که من میتوانم پول بدهم چرا که باید به تصویب مجلس برسد و هر برنامهای مسیر قانونی تصویب را طی کند.
لاریجانی تاکید کرد که "مردم به رئیس جمهوری که صاحب ایده است و میخواهد قانونی کار کند رای میدهند".
وی درباره دستاوردهای دولت فعلی و شیوه رقابت با او نیز گفت: دولت چون بر سر کار بوده، برنامههایش در همه زمینهها نقدپذیر است. البته این دولت بدون دستاورد نیست چرا که دستاورد دولت، «دستاورد ملی» همه مردم است و هیچ آدم وطنپرستی، دولتی که بر سر کار بوده را مطلقاً ناموفق توصیف نمیکند، ولو اینکه از جناح دیگری باشد؛ چرا که این عدم توفیق ملی است، بنابراین همه ما دوست داریم که این دولت توفیقاتش بالا باشد. منتها در امر رقابت باید دولت را نقد کنیم.
اقتصاد مقاومتی در حال حاضر متاسفانه در حد یک بازیچه است
رئیس پژوهشگاه دانشهای بنیادی با تاکید بر اینکه بر عملکرد اقتصادی دولت نقد وارد است، تصریح کرد: «اقتصاد مقاومتی» متاسفانه در حال حاضر حد یک «بازیچه» است و حتی دوستانی که واقعاً به اقتصاد مقاومتی معتقد هستند به مبانی نظری اقتصاد مقاومتی خوب نپرداختهاند و نسخههایی هم که نوشته میشود نسخههایی ساده و سطحی است در حالی که نظر مقام معظم رهبری یک نظر اساسی است.
لاریجانی افزود: اینکه ما به هر کاری تگ و برچسب اقتصاد مقاومتی بزنیم، این در حقیقت لوث کردن کار است.
وی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی نگاهی از دیدگاه اقتصاد خرد به مسائل اقتصادی دارد، اضافه کرد: اقتصاد مقاومتی، اقتصاد مردمی است، یعنی عوامل موثر فعل اقتصادی در آن مطرح است. در اقتصاد مقاومتی، «اعتماد»، »مشارکت» و «الگوی مصرف» مهم است اما متاسفانه در کشور بیشتر به مسائل کلان مانند توسعه، رکود و بیکاری پرداخته میشود در حالی که ما باید از شاخص کلان عبور کنیم و به Indexهای(شاخصهای) خرد و مایکرو بپردازیم. ما باید وارد ایندکسهایی بشویم که ترجیح عوامل اقتصادی را تنظیم میکند و به مردم میگوید که چه چیزی را برای چه چیزی، برای چه خاطری و چگونه تهیه کنید.
رئیس پژوهشگاه دانشهای بنیادی افزود: اگر کسانی که کاندیدا هستند، خودشان مجهز به این دیدگاه(اقتصاد مقاومتی) باشند، میتوانند نقدهای خوبی انجام دهند اما اگر خودشان هم مجهز نباشند نقدها در حد سطحی باقی میماند.
معاون بینالملل قوه قضائیه و معاون اسبق وزارت خارجه در ادامه این گفتوگو با اشاره به بحثهای مربوط به سیاست خارجی و مصادیقی همچون برجام نیز اظهار داشت: توافقنامه برجام نتیجه تلاش وسیع دولت بوده برای اینکه تحریمها را از دست و پای کشور ما بردارد و ما از این جهت دولت را حمایت میکنیم که تلاش کرد این تحریمها را که تجاوز به منافع کشور بود برداشته شود و طبیعتا پشت سر دولت هم هستیم. حتی توافقنامهای امضا شد که بنده شخصاً هیچ وقت این موافقتنامه را قبول نداشتم منتها دولت این توافقنامه را امضا کرده و هر دولت دیگری هم که بر سر کار که بیاید امضای دولت را نگه میدارد. منتها یک وقتی باید برجام بررسی شود که زمان مناسبش همین الان است.
نقدهای محمد جواد لاریجانی بر برجام
لاریجانی با تاکید بر اینکه "آنهایی که نقد میکنند، باید خودشان مسلط باشند" خاطرنشان کرد: اتفاقاً در حال حاضر و و در روند انتخابات و مناظرهها زمان بسیار مناسبی است که رقبا بتوانند نشان دهند که دقیقتر، فراتر و عمیقتر از دولت فعلی نظر دارند.
در بخش دیگری از این گفتوگو، خبرنگار تسنیم پرسید: یکی از بحثهایی که دولت و مدافعان عملکرد او مطرح میکنند آن است که اگر دولت در بحثهای اقتصادی مانند رکود و بیکاری و ... موفق نبوده و برجام تبدیل به آورده اقتصادی نشد، اما در عوض سایه جنگ را از سر کشور برداشت. و با توجه به اینکه دیوانهنمایی مانند ترامپ در کاخ سفید بر سر کار آمده است، اگر دولتی غیر از دولت فعلی بر سر کار بیاید جنگ با آمریکا و ناامنی تقریباً قطعی خواهد بود. این حرف تا چه اندازه پایه محکمی دارد؟
* آیا اگر برجام نبود جنگ میشد؟
معاون اسبق وزارت خارجه و تحلیلگر ارشد مسائل بینالملل با این گفته که "این حرف را دوستان رئیس دولت اصلاحات هم میزدند و میگفتند اگر آقای ناطق رئیسجمهور میشد، جنگ میشد" ادامه داد: الان هم این حرف زده میشود، اما این حرف اساساً درست نیست.
لاریجانی با اشاره به اینکه البته دولتها با مشی خود میتوانند تشنج را بالا ببرند و یا زمینه تشنج را پایین بیاورند، تاکید کرد: اما آنچه که مانع جنگ است توانمندی کشور در داشتن یک سیاست معقول در تعامل با کشورها و در دفاع از خودمان و ایستادن بر روی پای خودمان است.
وی با بیان اینکه "دشمنیهای ترامپ بیشتر از اوباما نیست" افزود: منتها اوباما با یک زرنگی کار خود را پیش میبرد اما ترامپ از آن پیچیدگی محروم است و چون خاستگاهش هم یک گروه Redneck(گروههای سطح پایین مشهور به تعصب و عصبانیت) خاص داخل آمریکا است و او برای این گروه خاص کار میکند و لذا گافهای بسیار بزرگی وجود دارد و میخواهد نمایش دهد که آمریکا خیلی قوی است، اما خود آمریکاییها هم به او میخندند. مثلاً به یمن حمله میکنند چند تا هم کشته میدهند و هیچ نتیجهای هم ندارد و یا اینکه شما اگر بزرگترین بمب(MOAB) را در افغانستان که هیچ چیزی ندارد، بیندازی، مثلا چه کار مهمی کردهای؟
این تحلیلگر مسائل بینالملل درباره ادعاهای برخی مسئولان اجرایی که میگویند ما سایه جنگ را از سر کشور برداشتیم، خاطرنشان کرد: زمانی که ما میگوییم سایه جنگ به وسیله ما از کشور دور شد، چند نوع استدلال داریم. یک وقت است که می گوییم: رقیب ما جنگجو است و اگر آنها میآمدند شلیک میکردند و دشمن هم میزد. خب استراتژی نظام در امر تعرضات و فعل و انفعالات بیرونی تابع این و آن نیست، پس این استدلال صحیحی نیست.
استدلال دیگر این است که اگر کاندیدای مورد نظر آمریکا در ایران رئیسجمهور نشود آنها حمله میکنند! یک کاندیدا باید خجالت بکشد که بگوید اگر من نیایم حمله میکنند و چون من را بیشتر دوست دارند حمله نمیکنند. استدلال سوم این است که این رئیسجمهور که در آمریکا رئیسجمهور است، زمینه تعرض بیشتری دارد، لذا رقیب ما که بیاید حرفهای تند میزند و او عصبانی میشود و در نتیجه او به ما حمله میکند، این استدلال از همه ضعیفتر است. نه تصمیم آنها بر چنین مبنایی است و نه رفتار ما. «محاسبه» منافع و توانمندیهای خود و دیگران پایه حرکت دشمن است. هر کس توانمندی ملی را به هر دلیل ضعیف کند زمینه اقدام نظامی دشمن را مهیّاتر کرده است.
لاریجانی با این نتیجهگیری که "دو قطبی جنک و غیر جنگ کاملاً دو قطبی غیرموجّهی است و این برای فرار از پرداختن به مسائل اصلی است" افزود: هر رئیسجمهوری که در ایران بر سر کار بیاید رفتار بیرونیاش در حد بسیار زیادی نمیتواند از استراتژی نظام خارج شود، حتی اگر خودش یک نظری داشته باشد استراتژی نظام با نظر شخصی تغییر نمیکند.
"قالیباف نیروی جهادی بسیار توانمندی است و میتواند کارهای بزرگی انجام دهد"
وی در بخش دیگری از این گفتوگو و در پاسخ به این سوال که به نظر شما آقایان رئیسی و قالیباف تا چه اندازه در این انتخابات شانس پیروزی دارند؟ گفت: اینها شانس و توفیق خوبی دارند ولی باید موضوع را جدی بگیرند و نیروهای جوان، با استعداد و تحصیل کرده را پایه قرار دهند. الان ما در کشور مجموعه وسیعی از نیروهای سوپر درس خوانده و با استعدادهای بسیار درخشان داریم و به کمک این نیروهای جوان، متدین و درس خوانده میتوانیم کوهها را جابجا کنیم. این جوانان را بیاورند و درباره مسائل هم روشن و شفاف و دقیق بحث کنند، مردم هم خوشحال میشوند که این تمایزها را ببیند.
این تحلیلگر سیاست داخلی و خارجی افزود: هر کدام از این دو کاندیدا ویژگیهای خوب خودشان را دارند، آقای قالیباف نیرویی جهادی بسیار توانمندی است، وی میتواند کارهای بزرگ اجرایی انجام دهد و توان تحرک جهادی دارد. در مناظرات قبلی به وی سرهنگ میگفتند، سرهنگ بودن خیلی هم خوب است ولی بدترین چیز این است که فردی مدعی نقش مهم در دفاع مقدس باشد اما یک تیر هم در نکرده باشد. قالیباف از آن فداییهای ملت است که در جبهه بوده و بعد از جنگ هم در صحنه حضور داشته است.
"تجربه اجرایی آقای رئیسی کمتر از آقای روحانی نیست رئیسی نامزدی شایسته برای رقابتهای انتخاباتی است و میتواند در مبارزه با فساد و تحول در مدیریت کشور بسیار موفق باشد"
لاریجانی ادامه داد: آقای رئیسی هم از مدیران برجسته قضایی کشور است. طبیعتا حوزه مسائل سیاسی بسیار وسیعتر از مسائل قضا و حوزه مدیریت نظارتی است اما چون وی فردی با استعداد است الان باید نیروهای مختلف کاری را به کار بگیرد. آقای رئیسی نامزدی بسیار شایسته برای رقابت انتخاباتی ریاستجمهوری است و میتواند در مبارزه با فساد، تحول در مدیریت کشور و به کارگیری نیروهای خلاق، جوان، انقلابی و درسخوانده بسیار موفق باشد.
وی با توصیه به این گروههای مختلف برای طرح و نقد موضوعات مختلف به صورت منصفانه، تصریح کرد: ما هیچ کداممان نباید با رئیسجمهور فعلی دشمن باشیم، ایشان رئیس جمهور کشور است و غالب ما با ایشان رفیق هستیم اما نقدمان بر سر جای خود وجود دارد و نقد باید در فضای مناسب انجام شود.
دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه در ادامه با اشاره به اینکه اخیرا بحثهایی در رابطه با وحدت در کشور(آشتی ملی) مطرح میشود، خاطرنشان کرد:بنده با چنین مباحثی موافق نیستم چرا که برخی به اسم وحدت میخواهند کسانی که در فتنه سال 88 کودتا و شورش را رهبری کرده و کلید زدند و مقابل امام مشروع ایستادند(بغی) را تطهیر کنند این در حالی است که مردم آنها را پشت سر گذاشتهاند.
محمد جواد لاریجانی در پاسخ به این سوال که برخی منتقدان آقای رئیسی در جناح مقابل میگویند که او سابقه اجرایی زیادی ندارد تا بتواند بار اجرایی سنگین ریاستجمهوری را به دوش بکشد، گفت: تجربه کار اجرایی وی کمتر از آقای روحانی نیست چرا که آقای دکتر روحانی هم تجربه کار اجرایی مستقیم را نداشت.
وی افزود: آقای رئیسی فرد با استعدادی است و توانمندی کار اجرایی را دارد و روحیه کار اجرایی را دارد.
رئیس پژوهشگاه دانشهای بنیادی در ادامه درباره ایده سابق خود مبنی بر اینکه کاندیداهای ریاستجمهوری تیم کاری خود را نیز به مردم معرفی کنند، گفت: معرفی تیم یک کاندیدا بسیار مهم است، اینکه این کاندیداها چه تیپ و یا افرادی را میخواهند به کار بگیرند بسیار حائز اهمیت است و البته از لحاظ قانونی کاندیداها میتوانند فقط تیم خود را معرفی کنند و وقتی کاندیدایی رئیس جمهور شد مسیر قانونی دارد.
لاریجانی با اشاره به اینکه داشتن یک تصویر روشن از تیم کاری آینده یک کاندیدا برای مردم و کارشناسان بسیار مهم است، خاطرنشان کرد: مثلاً اگر فلان فرد رئیس جمهور شد مردم بتوانند پیش بینی کنند که مثلا معاون اولش حدوداً چه تیپ آدمهایی هستند و یا مسئولان وزارت خارجهاش چه تیپ آدمهایی هستند و اگر هم کاندیدایی نمیتواند دقیقاً تیمش را معرفی کند مزه تیم کاری خودش را به مردم نشان بدهد.
خبرنگار تسنیم در بخش دیگری از این گفتوگو از محمد جواد لاریجانی پرسید: رئیسجمهور علیرغم اینکه وعده داده بودند که در 100 روز ابتدایی شروع به کارش در دولت تحول مهمی در اقتصاد انجام دهد، این وعده خود را تا حد زیادی انکار کرده و اخیراً هم فرموده است که مشکلات کشور را 100 سال دیگر هم نمیتوان حل کرد این جمله به معنی سلب اعتبار از خودشان به عنوان نامزد ریاستجمهوری نیست؟ از کسی که میگوید 100 ساله هم مشکلات حل نمیشود نمیشود پرسید که پس دیگر خودت چرا کاندیدا شدهای؟
لاریجانی پاسخ داد: انتظار مردم از رئیسجمهور این نیست که همه مشکلات را حل کند؛ ما یک منجی نمیخواهیم؛ مردم فردی را میخواهند که وی به وظایف قانونیش آگاه باشد، تصویر درستی از مدیریت کلان کل کشور داشته باشد، صاحب تجربه باشد و در چارچوب قانونی و با استفاده از رهنمودها و مشاورهای مقام معظم رهبری، کشور را یک مدار به جلو ببرد.
وی با بیان اینکه "هیچکس از رئیسجمهور انتظار ندارد که همه مشکلات را درظرف 4 سال حل کند ولی حتما انتظار دارند که برای حل مشکلات چند پله جلو بروند" اظهار داشت: رئیسجمهورهایی داشتیم که میخواستند همه مسائل را زیر و رو کنند، بعضی رئیسجمهورها میخواستند قانون اساسی را تغییر دهند. ما رئیس جمهوری داشتیم که پس از به قدرت رسیدن اعضای کابینه و دوستانش بلافاصله در پی تغییر قانون اساسی بودند. رئیس جمهور برای این اقدامات نیست و قانون اساسی هم اگر بخواهد تغییر کند مسیر و راه قانونی خود را دارد و مردم هم برای این چیزها رای نمیدهند. بلکه مردم میخواهند یکی از مهمترین مسئولان اجرایی کشور را انتخاب کنند که در چارچوب قانون کار کند و در رابطه با 4 الی 5 مسئله دیدگاه خود را مطرح کند. البته این نکته که بتواند چند درصد از این دیدگاههای خود را به پیش ببرد به توانمندی، تعاملات محیط و .. نیز بستگی دارد.
این کارشناس مسائل سیاسی افزود: اینکه مسائل کشور تا 100 سال دیگر حل نمیشود، این جمله «مبالغه» است و رئیسجمهور میخواست بگوید که مسائل کشور بسیار بزرگ است. بله مشکلات بزرگ است اما قابل حل است. در مسائل کشور هیچ مسئله حل نشدنی وجود ندارد، مهم این است که با تصویر درست، استراتژی معقول و با قدمهای حساب شده به سمت حل مسائل گام برداریم و اتکایمان هم به توامندی ملی خودمان باشد و خودمان را به حساب بیاوریم.
انتقاد لاریجانی از به محاق رفتن انتخابات شوراها/ شوراها تجربه بسیار مهم ولی «ناموفق» جمهوری اسلامی است
محمد جواد لاریجانی در بخش پایانی از این گفتوگو به موضوع انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا پرداخت و با بیان اینکه "انتخابات شوراها تجربه بسیار مهم ولی «ناموفق» جمهوری اسلامی است، تصریح کرد: علیرغم اینکه قانون اساسی به انتخابات شوراها تاکید کرده، شوراها جایگاه خود را در شهر و روستاها پیدا نکردهاند.
وی افزود: بنده مخالف برگزاری هم زمان انتخابات ریاست جمهوری و شوراها هستم چرا که دیگر نمیتوان به اهمیت شوراها پرداخت و همه توجهها به انتخابات ریاست جمهوری معطوف میشود. و الان هم که انتخابات شوراها ذیل انتخابات ریاست جمهوری کاملا در محاق است. و البته در محیطهای کوچک بحث ریاستجمهوری را تحتالشعاع قرار میدهد./۱۳۲۵//۱۰۲/خ