۱۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۰
کد خبر: ۵۰۲۴۲۲
استاد حوزه:

ریا اعمال نیک انسان را تباه می کند

حجت‌الاسلام فاطمی گفت: امروزه گاهی مشاهده می‌شود کسانی بارها به حج عمره می‌روند، در حالی که میان بستگان آنها افرادی هستند که نانی برای خوردن و یا لباس جدیدی برای پوشیدن ندارند.
ریاکاری

به گزارش خبرگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام سید احمد فاطمی در جلسه تفسیر قرآن کریم که ظهر امروز در مسجد نو واقع در میدان آستانه قم برگزار شد، با اشاره به این که ریاکاری یکی از خطرات جدی است که اعمال نیک انسان ها را تهدید می‌کند، گفت: همواره باید تلاش ما بر این باشد که گوهر اصلی اعمال صالح که همان اخلاص در عمل است را کسب کنیم.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که برخی انسان ها هنگامی که عمل خیری انجام می‌دهند، آن را با منت نهادن تباه می کنند، اظهار داشت: با تدبر در آیات قرآن کریم درمی یابیم که ریاکاری همانند قرار دادن یک مشت آرد در طوفان سبب پراکنده شدن اجر عمل نیک می‌شود.

وی ریاکاری را از دیدگاه روایات و قرآن کریم اینگونه توصیف کرد: عملی که با ریا و خودنمایی انجام شود، همانند گردو غباری است که بر روی سنگی صاف قرار گرفته است و یک باران سیل آسا بر آن می‌بارد و پس از باران مشاهده می‌شود که هیچ اثری از آن گرد و غبار نیست.

حجت‌الاسلام فاطمی خاطر نشان کرد: افرادی که از درجات ایمانی ضعیف و پایینی برخورار هستند باید سعی داشته باشند تا اعمال نیک خود را به صورت پنهانی انجام دهند؛ در مقابل، افرادی که از درجات ایمانی قوی برخوردار هستند، اگر به صورت آشکارا هم کار نیک انجام دهند، اشکالی ندارد چون آنها بر نفس خود مسلط شده اند و به یقین برای رضای خدا عمل نیک انجام می‌دهند و علاوه بر این، کارشان سبب تشویق سایر مردم نیز می‌شود.

استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم با اشاره به این که روز قیامت اعمال ریاکاران اجر و مزدی نخواهد داشت، ادامه داد: با توجه به احادیث معصومین(ع) در می‌یابیم، روز قیامت به ریاکاران گفته می‌شود «اجر شما ضایع شده است، بروید و اجر خود را از همان کسانی که در دنیا برای ستایش شدن از سوی آنها کار نیک انجام می‌دادید، بگیرید».

وی با بیان این که برخی از انسان‌ها در انجام اعمال نیک اولویت را رعایت نمی‌کنند، عنوان کرد: امروزه گاهی مشاهده می‌شود کسانی بارها به حج عمره می‌روند، اما در میان بستگان آنها افرادی هستند که نانی برای خوردن و یا لباس جدیدی برای پوشیدن ندارند؛ بنابراین ضروری است همه ما نسبت به این مسائل بیشتر توجه داشته باشیم، چراکه در روایات آمده است «زدودن غم از چهره مؤمن، آتش خشم و غضب الهی را خاموش می‌کند».

حجت‌الاسلام فاطمی در پایان با تأکید بر این که باید راه نفوذ شیطان در اعمال خود را ببندیم، ابراز داشت: انسان باید در سحرگاهان به نماز شب خواندن و مناجات خالصانه داشتن با خداوند متعال بپردازد تا همه اعمالش رنگ و بوی الهی به خود بگیرد و با این اعمال زمینه‌ سعادت ابدی خود را فراهم کند./۸۴۱/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات