۱۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۰
کد خبر: ۵۰۲۵۰۷
حجت الاسلام والمسلمین قرائتی:

دعای مؤمن برای دیگران جایگاه روحی او را تعالی می دهد

رییس ستاد اقامه نماز کشور با بیان این که دعای مؤمن برای دیگران جایگاه روحی او را تعالی می دهد، گفت: انسان باید آن قدر رشد کند که به جایگاهی برسد که مردم را از خود بداند.
حجت الاسلام والمسلمین قرائتی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی شامگاه پنجشنبه در ششمین جلسه از سلسله جلسات تفسیر کلام نور که در محل صحن جامع رضوی حرم مطهر امام هشتم(ع) برگزار شد، تلاش مؤمنان برای رشد را حرکت در مسیر ظهور دانست و اظهار کرد: تلاش برای کسب روزی حلال،همنشینی با خوبان و دوری از گناه، حرکت در مسیر ظهور است.

رییس ستاد اقامه نماز کشور در تبیین نقش دعا در رشد مؤمنان به آیه شریفه «وَ إِذا سَأَلَکَ عِبادي عَنِّي فَإِنِّي قَريبٌ أُجيبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذا دَعانِ فَلْيَسْتَجيبُوا لي‏ وَ لْيُؤْمِنُوا بي‏ لَعَلَّهُمْ يَرْشُدُونَ» اشاره کرد و گفت: دعا سبب رشد انسان است و از همین رو خداوند در انتهای این آیه می فرماید «لعلهم یرشدون» دعا انسان را بالا می برد.

این مفسر برجسته قرآن کریم ضمن تأکید بر نقش دعا در تعالی انسان، ایثار و دگرخواهی مؤمن در طلب حاجات را نمونه ای از این رشد قلمداد کرد و گفت: ببینید دعا شما را به کجا می رساند که برای همه دعا می کنید، اگر انسان به فکر دیگران باشد، خدا حاجات خود او را نیز برآورده می کند.

وی افزود: خداوند در قرآن می فرماید اگر دیدید کسی وارد مجلسی شد و به دنبال جای نشستن می گردد، تکان بخورید تا او را جای دهید و اگر این کار را کردید، زندگی تان را تکان خواهم داد؛ شما برای دیگران گشایش ایجاد کردید، خدا در همه مسائل برای شما گشایش ایجاد خواهد کرد.

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی خاطرنشان کرد: سفارش شده است که اگر برای 40 مؤمن دعا کنید، دعای شما هم مستجاب می شود، البته به این شرط که انسان برای آن 40 مؤمن واقعا دلسوزی کند؛ نه این که آن 40 نفر را با هدف برآورده شدن حاجات خود دعا کند، انسان باید آن قدر رشد کند که به جایگاهی برسد که مردم را از خود بداند و روحش آن قدر اوج پیدا کند که هر آنچه برای خود می پسندد برای دیگران نیز بپسندد، روح انسان که به این جا برسد، دعایش مستجاب می شود.

رییس ستاد اقامه نماز کشور در پایان با بیان این که مشکلات و ناخالصی های درونی انسان از عوامل اصلی برآورده نشدن حاجات او است، یادآور شد: خداوند در قرآن به این مسأله اشاره کرده است که برخی باطن ناسالمی دارند و فقط زمانی که کارشان گیر می کند سر به راه می شوند، در حالی که اگر انسان همواره خوبی کند، نسل او نیز خیر خواهند دید./820/۲۰۲/ب2

 

ارسال نظرات