۱۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۱
کد خبر: ۵۰۲۵۶۶
آیت‌الله قرهی:

تبلیغ در راه دین خواسته خداوند است

آیت‌الله قرهی گفت: تبلیغ در راه دین خواسته خداوند است، که باید خالصانه، عاشقانه، صبورانه و با زمان شناسی، مکان شناسی و مخاطب‌شناسی همراه باشد.
قرهی

آیت‌الله روح‌الله قرهی، مؤسس حوزه علمیه امام مهدی(عج) در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، درباره شرایط تبلیغ، گفت: تبلیغ در راه دین خواسته خداوند است، بزرگترین مبلغان کسانی هستند که خالصانه برای خداوند کار می‌کنند در این صورت بدون اثرپذیری از شیطان موفق می‌شوند.

وی افزود: در تبلیغ خالصانه مبلغ نباید از برخی مسائل همچون سرزنش یا زخم زبان انسان‌های شیطان صفت خسته شود بلکه باید استقامت داشته باشد که همین امر نیاز به معرفت و شناخت عمیق دارد

مؤسس حوزه علمیه امام مهدی(عج) اظهار داشت: خداوند الگوهای خوبی برای مبلغان قرار داده است که یک نمونه آن حضرت نوح است که 950 سال تبلیغ می‌کنند اما تعداد محدودی اطراف او جمع می شوند، هنگام ساخت کشتی او را سرزنش و مسخره می‌کردند اما ایشان با استقامت کار خود را انجام دادند چراکه نسبت به درستی راه خود شناخت و اطمینان داشتند.

آیت‌الله قرهی با بیان اینکه زمان شناسی و مکان شناسی در تبلیغ بسیار مهم است، ابراز کرد: مبلغان باید با توجه به شرایط زمان و مکان صحبت کنند یعنی از ابزار و وسایل هر روزگار برای مردم آن زمان استفاده کنند که اثرگذاری بهتر داشته باشد و بدانند یک مکان با مکان دیگر متفاوت است.

وی با اشاره به مرحله دیگری از تبلیغ، گفت: در مرحله دیگر باید مبلغان مخاطب شناسی داشته باشند، در گذشته یکی از مراجع بزرگ طبق روال هر سال روز عاشورا مردم و علما را دعوت کرده و در منزلشان روضه امام حسین(ع) برگزار می‌کردند، در یکی از این مجالس ایشان در بخشی از عزاداری می‌فرمایند بوی دود به مشام می‌رسد که به آتش گرفتن خیمه‌ها در کربلا اشاره داشته است، همین جمله سبب گریه، ناله و عزاداری باشکوهی در مجلس می‌شود.

آیت‌الله قرهی ادامه داد: یکی از طلاب جوان که در این مجلس حضور داشته و این عزاداری با حس و حال را مشاهده می‌کنند وقتی سال بعد برای تبلیغ به یکی از روستاها اعزام می‌شوند بالای منبر بعد از سخنرانی برای روضه امام حسین(ع) همین سخن را آنجا بیان می‌کنند تا مردم بر مصیبت امام حسین(ع) با تأثر گریه کنند اما با بیان این سخن که «بوی آتش می‌آید» مشاهده می‌کنند که مردم به تصور آتش سوزی در انبار کاه؛ محل روضه را با سرعت ترک کرده و فرار می‌کنند که آتش‌سوزی را خاموش کنند، این تجربه به ایشان نشان می‌دهد که باید مخاطب شناس بود.

مؤسس حوزه علمیه گفت: باید مبلغ عاشق و محب کار تبلیغ باشد اگر انسان به این مسیر عاشق نباشد موفق نخواهد شد.

وی با اشاره به یکی از خاطرات خود هنگام تبلیغ، عنوان کرد: 40 سال پیش برای تبلیغ به شهرستانی رفتیم که زبان محلی داشتند؛ من برای توضیح یک مسأله و مفهوم شدن آن با زبانی بسیار ساده از الفاظ تصور و تصدیق استفاده کردم، بعد از جلسه یکی از افراد نزد ما آمد و گفت این تصدیق که شما بیان کردید اصلش تقسیم بوده است که مربوط به آبراهی است که بین دو روستا تقسیم می‌شود، این روستای بغلی شما را فریب دادند که منطقه آنها را تبلیغ کنید خواهشا دیگر از آنها سخن نگویید.

آیت‌الله قرهی با اشاره به خاطره یکی دیگر از مبلغان، خاطرنشان کرد: یکی از مبلغان برای تبلیغ به روستایی اعزام می‌شوند که در کنار آن روستای دیگری نیز وجود داشته است، کدخدای یکی از این روستاها نصرالله و کدخدای روستای دیگر امرالله نام داشت، این طلبه برای هر دو روستا نماز می‌خواندند، هنگام نماز سوره «اذا جاء نصرالله» را می‌خواندند؛ کداخدای روستایی که نام آن امرالله بوده است خطاب به این مبلغ می‌گوید شما به عمد نام نصرالله را در نماز خود به کار می‌برید که از او پول بگیرید، پس باید نام مرا هم در نماز خود به کار ببرید که مردم بدانند، در غیر این صورت شما را از روستا بیرون می‌کنیم؛ این طلبه جوان هر چه توضیح می‌دهند که چنین نیست و سوره‌ای که در آن امرالله باشد نداریم کدخدا نمی‌پذیرند؛ او نیز برای اینکه شر کدخدا امرالله را بخواباند در قنوت نماز خود به بخشی از آیه شریفه قرآن که به «کان الله امرا مفعولا» اشاره دارد را می‌خوانند./807/۳۰۲/ب2

ارسال نظرات