۲۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۱۶
کد خبر: ۵۰۴۲۱۲
آیت الله سبحانی:

اعتقاد به معاد انسان را از زشتی ها باز می دارد

حضرت آیت الله سبحانی اعتقاد به معاد را یکی از ابزار اصلاح دانست و تأکید کرد که آنچه که بشر را از زشتی ها و خطاها باز می دارد، اعتقاد به معاد است.
اعتقاد به معاد انسان را از زشتی ها باز می دارد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله جعفر سبحانی ظهر امروز در درس تفسیر سوره ملک که در مجمتع آموزش عالی فقه(حجتیه) قم برگزار شد، ضمن تبریک سالروز ولادت امام حسن(ع) اظهار داشت: علامه مجلسی در کتاب مواعظ، حدیثی را از امام مجتبی(ع) نقل می کند که آن حضرت فرزندان خود و فرزندان برادرش را جمع کردند و فرمودند شما بچه های امروز و شخصیت های آینده هستید، علم را فرا بگیرید و حفظ کنید.

این مرجع تقلید تصریح کرد: چرا امام حسن(ع) مقدمه بحث را این گونه قرار داده است و علت این که می فرماید شما بچه های امروز و شخصیت های آینده هستید، این است که اگر بخواهیم کسی را نصیحت کنیم، نباید او را کوچک بشماریم، بلکه باید او را بزرگ بداریم و به قول روانشاسان به او عظمت دهیم تا خود را فرد با شخصیتی تلقی کند که تأثیر این نوع نصیحت کردن بیشتر خواهد بود، بر خلاف برخی از والدین که اینطور رفتار نمی کند که این نصیحت، کمتر اثر می کند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که از این روایت معلوم می شود که در نصیحت کردن، جمع بهتر از فرد است، گفت: ما دارای چنین فرهنگی هستیم که از 14 قرن قبل، افراد را به فراگیری علم تشویق و ترغیب کرده است.

مقتضیات زمان امام حسن صلح را می طلبید

حضرت آیت الله سبحانی اظهار داشت: درباره امام حسن(ع) سؤالی مطرح می شود که چرا آن حضرت در برابر دشمن خود صلح کردند، اما امام حسین(ع) جنگیدند؟ برنامه امام مجتبی(ع) طبق مقتضیات زمان خود، صلح و در خصوص امام حسین(ع) نیز با توجه به مقتضیات و شرایط زمان خود متفاوت بود و جنگید؛ وظایف تابع شرایط است، اگر شرایط متفاوت شد، وظایف نیز فرق می کند.

وی گفت: آخرین منزل دنیا نیست و دنیا مقدمه منزل دیگری است، اگر برای آفرینش انسان معادی نباشد، تفاوتی بین انسان و حیوان وجود نخواهد داشت؛ هر دو تولید مثل و مصرف می کنند، حیوان با مرگ حیاتش پایان می یابد اما مرگ انسان مقدمه حیات دیگر است.

این مرجع تقلید با اشاره به این که هر مسلکی که در آن معاد نباشد دین نیست، تصریح کرد: واقعیت دین قائم به این است که با آخرت توأم باشد، دین بدون آخرت دین نیست، بلکه مسلک است. با توجه به این که معاد در دیگر ادیان از جمله تورات کمتر ذکر شده، بیشتر فساد می کنند.

قوام دین با معاد است

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که قوام دین با معاد است، افزود: سؤال کردن از وقت قیامت، سؤالی جاهلانه است؛ انسان باید سؤالی کند که جوابی را به دست بیاورد و درک کند، اگر پیامبر اکرم(ص) می فرمود هزار سال دیگر آخرت است، انسان ها این زمان را درک نمی کردند و دانستن پاسخ این سؤال، مشکلی را حل نمی کند.

حضرت آیت الله سبحانی اظهار داشت:بشر نباید برای قیامت عجله کند، مگر این که دامنش پاک باشد. انسان گناهکار باید از خدا مهلت بخواهد و اعمال نیک انجام دهد.

این مرجع تقلید اعتقاد به معاد را یکی از ابزار اصلاح دانست و تصریح کرد: دشمنانی که در ایران و جهان خونریزی می کنند به دلیل عدم اعتقاد به معاد است؛ آنچه که بشر را از زشتی ها و خطاها باز می دارد، اعتقاد به معاد است؛ اگر اعتقاد به معاد نباشد، کشتن انسان مثل کشتن حیوان می شود؛ در قرآن حدود 2 هزار آیه درخصوص معاد است، چرا که معاد در اصلاح جامعه مؤثر است./822/پ۲۰۲/ج۱

ارسال نظرات