۲۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۷
کد خبر: ۵۰۵۱۵۳
استاد حوزه علمیه قم:

عصر دینداری بشر تازه آغاز شده است

آیت الله حائری شیرازی گفت: این دوران دوران نماز است، چرا که بشر با اکتشافات علمی به عظمت الهی پی برده و در برابر عظمت خداوند خاشع است.
سخنرانی آیت الله حائری شیرازی در همایش مرجعیت علمی و فصل تحول علوم انسانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، آیت الله محی الدین حائری شیرازی امروز در جلسه تفسیر قرآن کریم در مسجد امام جمعه بازار تاریخی تبریز، بیان اینکه شیطان انسان بی ایمان را از روشنی به تاریکی خواهد کشاند، اظهار داشت: طبق آیات قرآن شیطان ولی چنین انسانی خواهد بود.

وی ادامه داد: ولایت مربوط به خدا است‌، در آیه الکرسی به یک ولایت اشاره شده و آن ولایت الله است، غیر از آن ولایت را هم ولایت شیطان نامیده است، خدا ولی مؤمنان است و مؤمنان را از تاریکی به سوی روشنی هدایت می‌کند. کافرها ولیّ‌شان طاغوت‌ها هستند و آنها افراد را از روشنی به سمت تاریکی می‌برند‌.

امام جمعه سابق شیراز ابراز داشت: از این آیه فهمیده می‌شود که اصلاً ولایت یک امر قهری است، یا ولایت الله یا ولایت شیطان؛ و این که کسی بگوید من نه تحت ولایت خدا هستم و نه شیطان‌، نمی تواند حرف صحیحی زده باشد؛ چون قرآن می‌گوید ولایت غیرقابل اجتناب است و هیچکس خالی از ولایت نیست‌.

وی خاطرنشان کرد: اگر انسان از ولایت خدا خالی شد، در ولایت شیطان قرار می‌گیرد؛ یعنی شیطان ولی اوست‌، چه خودش بداند و چه نداند و اگر کسی از ولایت شیطان خارج شود بلافاصله ولایت الله شامل حالش می‌شود، چه خودش بداند و چه نداند‌.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به مثال های قرآنی، ادامه داد: خداوند در قرآن از مثال زدن به مگس شرم ندارد، این انسان بعد از گذشت هزاران سال توانسته است هواپیمایی بسازد که برای فرود و صعود نیازمند فرودگاه و خلبان و غیره است، اما بینید مگس را که چه راحت صعود و فرود دارد، اینها از عظمت خداوند است.

وی تصریح کرد: این دوران دوران نماز است، چرا که بشر با اکتشافات علمی به عظمت الهی پی برده و در برابر عظمت خداوند خاشع است، البته عده‌ای کم جنبه هستند که با فهمیدن چند چیز علمی خود را باخته و مغرور می شوند، بنابراین عصر دینداری و نماز تازه آغاز شده است و این طور نیست که عده ای کم فهم پایان آن ر ا خبر می دهند.

آیت الله حائری شیرازی با بیان اینکه علم با دین مخالف است، ادامه داد: علم با دین منحرف و مخالف شناخت و معرف بشری مخالف است و گرنه علم با دین صحیح که انسان را به شناخت و معرفت عظمت الهی دعوت می کند مخالف نیست، علم با انجیل و تورات منحرف مخالف است، اما قرآن خود متن علم و شگفتی‌های عالم است.

وی با اشاره به مفاهیم علمی سوره شمس، خاطرنشان کرد: کار نور خورشید مایع نگه داشتن آب است و در مجاورت نور خورشید است که مدفوع و سم به غذای انسان مبدل می شود، بنابراین سوره شمس مطالبی علمی بیان می کند و علم نیز امروز به آن دست پیدا کرده است./854/۲۰۲/ب2

ارسال نظرات