۱۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۶
کد خبر: ۵۰۹۴۴۲
سخنران حرم حضرت معصومه مطرح کرد؛

پاداش مهم ترین روش برای نهادینه کردن یک رفتار پسندیده

سخنران حرم حضرت معصومه(س) در تشریح روش های تربیت دینی کودک، از پاداش به عنوان مهم ترین روش برای نهادینه کردن یک رفتار پسندیده و خوب دینی در کودکان نام برد.
تربیت اسلامی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمد عباسی نیا، سخنران حرم حضرت معصومه(س) امروز در شبستان نجمه خاتون(س) آستان مقدس حضرت معصومه(س) در اشاره به روش تربیت دینی کودکان، گفت: مادران در زمینه تربیت جنسی کودک باید مانند معلمان دوران ابتدایی و کلاس اول عمل کنند.

وی افزود: معلمی که می خواهد خواندن و نوشتن را به یک کودک آموزش دهد در ابتدا خط به خط کودک را مورد تشویق قرار دهد اما همین که این کودک توانست به خوبی بنویسد و نوشتن برای او به یک عادت خوب تبدیل شد معلم دیگر به تک تک خط های او مهر تشویق نمی دهد بلکه اجازه می دهد کودک چند صفحه را بنویسد و بعد او را مورد تشویق قرار می دهد.

سخنران حرم حضرت معصومه(س) ادامه داد: عملکرد مادران نیز باید به همین شکل باشد مثلا اگر می خواهند به یک دختر بچه حجاب و حیا را آموزش دهند در مرحله اول نمی آیند حجاب کامل بر سر او گذاشته و او را  به صوت مطلق از پسربچه ها دور کنند بلکه یک مادر در ابتدا به دختر خود تفاوت او را با یک پسر گوشزد کرده و بعد از یادآوری تفاوت به مرور با هر چیزی که یاد گرفت و آن را رعایت کرد او را تشویق می کند و در مورد حجاب نیز به همین شکل عمل می کند.

عباسی نیا اظهار کرد: براساس آنچه که بیان شد تا زمانی که یک رفتار خوب مانند نماز خواندن، یا حجاب در فرزند ما نهادینه و با ثبات نشد باید تک تک رفتارهای او را مورد تشویق قرار دهیم تا به ثبات برسد و همین که به ثبات رفتار رسید و حیطه رفتارهای خوب او گسترده شد و افزایش پیدا کرد پس از آن به ازای رفتارهای بیشتر به او پاداش داده و او را مورد تشویق قرار می دهیم.

وی افزود: والدین باید دقت کنند که این پاداش ها و تشویق ها آنها نباید قطع شود زیرا قطع شدن پاداش به مرور زمان آن رفتار خوب را کم رنگ می کند اما همین که کودکان به بلوغ برسند بدون نیاز به پاداش آن رفتار نیکو را انجام خواهند داد.

سخنران حرم حضرت معصومه(س) با تأکید براین که دوران نوجوانی دوران بلوغ فکری و تکامل اجتماعی است، یادآورشد: اگر والدین تا این سن بتوانند یک رفتار خوب را در نوجوان نهادینه کنند این رفتار برای همیشه در او نهادینه خواهد شد و به این ترتیب خواهند توانست در زمینه تربیت فرزند خود عملکرد موفقی داشته باشند البته باید دقت کرد که نظارت غیر مستقیم در دوران نوجوان برای تضمین تربیت خوب و پایدار فرزندان ضروری است./968/پ۲۰۳/ی

 

ارسال نظرات