۱۹ تير ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۹
کد خبر: ۵۱۰۵۱۷
آیت الله اراکی:

میثاق اطاعت و نصرت به حاکم قدرت می دهد

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: آنچه که به حاکم قدرت می دهد میثاق اطاعت به حاکم و نصرت است که اگر مردم گفتند ما از تو اطاعت و یاری می کنیم قوه این حکومت به وسیله مردم به حاکم داده می شود.
آیت الله اراکی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله محسن اراکی، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در ادامه سلسله مباحث «کلیات اصول فقه نظام» که امروز 19 تیرماه در مدرسه علمیه سلیمانیه برگزار شد، به بیان رابطه حاکم و محکوم از انواع دلالت بر حکم مربوط به جامعه و فقه کلان پرداخت.

وی با بیان اینکه تکالیفی با توجه به عنوان حاکم بودن، متوجه حاکم است، افزود: موضوع تکلیف، مکلف کلان است که از حاکم و محکوم ترکیب شده است و احکامی از این دست همه مربوط به احکام جامعه است.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی افزود: مکلف کلان و جامعه با سیستم حاکمیتی شکل می گیرد و جمع پراکنده بدون حاکم صدق جامعه نیست.

سوره شورا از سوره های مهم فقه سیاسی است

وی درادامه با اشاره به آیات سوره شورا گفت: در واقع سوره شورا از سوره های مهم فقه سیاسی است که با تحلیل آن می توان به این موضوع دست یافت که مکلف به این حکم، مکلف کلان است و امانت، امانت قوه حکومت است.

آیت الله اراکی در ادامه با انتقاد نسبت به این موضوع که قدرتی که مردم به حاکم می دهند، معقول نیست، تصریح کرد: از طرفی مشروعیتی هم که مردم به حاکم بدهند چند اشکال اساسی دارد.

وی درادامه به بیان این اشکالات درباره مشروعیت دادن مردم به حاکم پرداخت و گفت: نخستین اشکال این است که این مساله دور است که اگر مردم حق حاکمیت دارند در واقع این نفوذ می شود چرا که نفوذ به معنای برتری اراده حاکم بر اراده محکوم است که نمی شود هر دو برتر باشند.

برتری اثر اعتباری نیست و حق ذاتی است

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان اینکه برتری اثر اعتباری نیست و حق ذاتی است، تصریح کرد: کسی می تواند به دیگری حق حاکمیت را داشته باشد که خودش این حق را بالذات دارا باشد و نمی تواند این حق را بدهد در حالی که خودش این حق را ندارد.

وی با بیان اینکه شخصیت حقوقی حاکم، حق حاکمیت است، تصریح کرد: در واقع کسی حق حاکمیت را می دهد که خودش حق حاکمیت بالذات را داشته باشد و در واقع آن چیزی که مردم به حاکم می دهند قدرت اعمال حکومت است.

نظریه سیاسی قرآن کریم از معجزات رسول الله(ص) است

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با تأکید براین مطلب که نظریه سیاسی قرآن کریم از معجزات رسول الله(ص) است، تصریح کرد: در واقع این نظریه دقیق است به طوری که جز معجزه نام دیگری نمی توان بر آن گذاشت.

وی اظهارکرد: آنچه که به حاکم قوی قدرت می دهد میثاق اطاعت به حاکم و نصرت است که اگر مردم گفتند ما از تو اطاعت و یاری می کنیم قوه این حکومت به وسیله مردم به حاکم داده می شود./202/934/ب1

ارسال نظرات