۱۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۷
کد خبر: ۵۱۵۸۱۹
آیت الله مظاهری تشریح کرد؛

مراتب توبه و بازگشت به سوی خداوند

رییس حوزه علمیه اصفهان گفت: خداوند همیشه حاضر است و تنها خواص و چهارده معصوم(ع) از این که در هنگام ملاقات با دیگران التفات به حضور خداوند را فراموش می کردند، به سوی خداوند توبه می کردند.
آیت الله مظاهری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آیت الله حسین مظاهری در جلسه تفسیر قرآن صبح امروز که در مسجد امیرالمؤمنین(ع) خیابان جی برگزار شد، گفت: باید از دعاهایی که در قرآن آمده است کمال استفاده را ببریم.

وی در ادامه تفسیر سوره بقره، آیه صد و بیست و نهم که می فرماید«وَإِذْ قَالَ إِبْرَاهِیمُ رَبِّ اجْعَلْ هَذَا بَلَدًا آمِنًا وَارْزُقْ أَهْلَهُ مِنَ الثَّمَرَاتِ مَنْ آمَنَ مِنْهُمْ بِاللَّهِ وَالْیَوْمِ الآخِرِ قَالَ وَمَنْ کَفَرَ فَأُمَتِّعُهُ قَلِیلا ثُمَّ أَضْطَرُّهُ إِلَى عَذَابِ النَّارِ وَبِئْسَ الْمَصِیرُ» را تلاوت کرد و افزود: حضرت ابراهیم(ع) در ضمن ساختن خانه کعبه با فرزندشان حضرت اسماعیل(ع) دعاهایی داشتند که بسیار عبرت آموز است و ما باید از رفتار و گفتار ایشان کمال استفاده را ببریم.

حضرت آیت الله مظاهری خاطرنشان کرد: امام صادق(ع) در روایتی می فرمایند، هر گاه به پدرم نگاه می کردم می دیدم که مشغول ذکر گفتن هستند؛ یکی از شاگردان مرحوم کمپانی که از مراجع تقلید بزرگ اصفهان بوده اند تعریف می کرد، آیت الله کمپانی جلسه روضه هفتگی داشتند و در این روضه هفتگی همیشه سعی می کردند خودشان چایی را آماده کنند، یک روز من مشاهده کردم که ایشان در حال ریختن چایی مشغول ذکر گفتن هستند و بعد از مدتی متوجه شدم که ایشان نذر داشته اند روزانه 1000 بار سور قدر را ختم کنند.

رییس حوزه علمیه اصفهان ادامه داد: حضرت ابراهیم(ع) در حال ساختن خانه کعبه دائماً به ذکر گفتن مشغول بوده اند؛ حضرت ابراهیم(ع) در دعاهایشان خطاب به خداوند عرضه می دارند، خدایا این عمل یعنی ساختن خانه کعبه را از ما قبول کن، سپس عرضه داشته اند چیزی یا کسی را در این عمل برای ما قرار نده یعنی ما خالص برای تو کارهایمان را انجام دهیم چرا که همه کارها زمانی به سرانجام خیر می رسد که خالص برای خداوند باشد.

استاد اخلاق حوزه علمیه تأکید کرد: انسان زمانی که کسی را بسیار دوست داشته باشد در هنگام مکالمه با او فقط و فقط به او توجه و التفات دارد؛ حضرت ابراهیم(ع) در دعای خودشان عرضه می دارند خدایا تو ما را در راه مستقیم قرار ده؛ انسانی که از راه مستقیم ذره ای منحرف می شود هر چه جلوتر می رود این انحراف بیشتر و بیشتر می شود تا جایی که به بیراهه دچار می شود.

وی ابراز کرد: حضرت ابراهیم(ع) در در ادامه دعا از خداوند می خواهند که عقل و دلشان تابع اوامر الهی باشد چرا که شرط قرار گرفتن در صراط مستقیم پیروی بی چون و چرا از اوامر الهی است.

حضرت آیت الله مظاهری با بیان این که شرط پیامبری عصمت از گناه است، اذعان کرد: انبیای الهی مسلط به احکام بوده اند و گناه و معصیت خداوند در رفتار آن ها راه نداشته است، حضرت ابراهیم(ع) در ادامه دعای خودشان عرضه می دارند خدایا توبه ما را بپذیر و این مسأله با اعتقادات شیعه مطابقت ندارد مگر این که آن را تفسیر کنیم.

رییس حوزه علمیه اصفهان توضیح داد: در دعاهای موجود در کتاب شریف مفاتیح الجنان جملات بسیار بی نظیری از اهل بیت(ع) وجود دارد که نشان می دهد ایشان نیز از رفتار خودشان توبه می کرده اند؛ مرحوم حاجی سبزواری که از عرفای بزرگ و معروف گذشته هستند در کتاب خودشان می نویسند توبه همچون تقوا سه مرتبه دارد.

استاد اخلاق حوزه علمیه ادامه داد: توبه ای که مخصوص عموم مردم است توبه از گناه و محرمات الهی است و قرآن خطاب به عموم مردم می فرماید«قل من حرم زینة الله...» یعنی از حلال های دنیا استفاده کنید ولی حرام ها را ترک کنید؛ توبه در مرتبه بالاتر که مخصوص انبیا و اولیا غیر از چهارده معصوم(ع) است، توبه در استفاده کردن از حلال ها است؛ حضرت ابراهیم(ع) از این که شاید در استفاده از حلال ها زیاده روی نکرده باشند توبه می کنند؛ خانمی به بنده می گفت به دخترم گفتم جهیزیه امروزی ها برابر با 14 جهیزیه است و من قصد دارم یک جهیزیه به تو بدهم و 13 جهیزیه دیگر را به دختران نیازمند بدهم و دخترم نیز پذیرفت؛ واقعاً باید به چنین مادر و دختری آفرین گفت که در استفاده از حلال دنیا نیز برای خودشان حساب و کتاب دارند.

وی اذعان کرد: توبه دیگری که مرحوم حضرت امام خمینی(ره) تأکید زیادی روی آن داشتند توبه از عدم درک حضور خداوند بود؛ خداوند همیشه حاضر است و تنها خواص و چهارده معصوم(ع) از این که در هنگام ملاقات با دیگران التفات به حضور خداوند را فراموش می کردند، به سوی خداوند توبه می کردند.

حضرت آیت الله مظاهری در پایان افزود: بالاترین لذت برای کسی است که حضور در محضر خداوند را درک کند؛ امام صادق(ع) در روایتی می فرمایند، دو رکعت نماز در دل شب از دنیا و آن چه در دنیا است نزد من با ارزش تر است و این یعنی درک حضور خداوند؛ از سیاق آیه ای که تلاوت کردیم مشخص می شود حضرت ابراهیم(ع) و حضرت اسماعیل(ع) به همراه یکدیگر این دعاها را قرائت می فرمودند./867/پ201/ب1

ارسال نظرات