۱۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۵
کد خبر: ۵۱۶۹۳۷
حجت‌الاسلام کلانتری:

وزیر علوم آینده نباید اجازه سیاسی‌کاری و باندبازی در فضای دانشگاه را بدهد

معاون فرهنگی و دانشجوئی دانشگاه آزاد گفت: اگر وزارت علوم آینده متوجه مأموریت‌های اساسی و اصلی خودش شود، اجازه نمی‌دهد که سیاسی‌کاری و باندبازی در فضای دانشگاه ورود پیدا کند و حاشیه‌ها به عنوان متن تلقی شود.
کلانتری

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از فارس، حجت‌الاسلام ابراهیم کلانتری معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد در رابطه با خصوصیات وزیر علوم آینده گفت: حوزه علمی و آموزش عالی کشور حوزه بسیار مهمی است و کسی که قرار است سکان‌دار آموزش عالی باشد، اولاً باید متوجه باشد که جایگاه بسیار مهمی را در نظام جمهوری اسلامی به دست می‌گیرد که حقیقتاً اهمیت بی‌بدیلی در آینده کشور خواهد داشت. 

* وزیر علوم آینده باید توجه همه‌جانبه به موضوع علم و تولید علمی کشور داشته باشد

عضو شورای مرکزی نمایندگان مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها تصریح کرد: یکی از نکات مهمی که قابل انتظار است و جای تردید هم ندارد این است که وزیر علوم تحقیقات و فناوری و در درجه بعد وزیر بهداشت باید یک توجه همه‌جانبه به موضوع علم و تولید علمی کشور داشته باشند که در حقیقت هویت اصلی دانشگاه هم همین است.

کلانتری تصریح کرد: نقطه اصلی تمایز دانشگاه با غیر دانشگاه همین هویت تولید علم، آموزش علم و ترویج علم است. به ویژه در رقابت علمی که در جهان امروز در حال رخ دادن است ما یک لحظه هم حق توقف و تعلل نداریم و با همه وجود باید در این رابطه تلاش کنیم. 

وی گفت: امروز زیرساخت‌های خوبی برای تولید علم وجود دارد و در دولت‌های گذشته آموزش عالی، دانشگاه‌ها، تحصیلات تکمیلی و پژوهشگاه‌ها توسعه پیدا کرده‌اند و گام‌های بسیار خوبی در گذشته برداشته شد، از جهتی دیگر انتظارها افزایش پیدا می‌کند، پس کسی که امروز قرار است تصدی آموزش عالی را به عهده بگیرید مثل فردی نیست که 20 سال پیش این مسئولیت را برعهده گرفته، به همین دلیل امروز از مسئولان جدید آموزش عالی انتظار مضاعف است. 

این استاد دانشگاه خاطر نشان کرد: باید توجه داشته باشیم که تمایز دانشگاه در جمهوری اسلامی و کشورهای دیگر این است که علم باید جهت‌دار باشد و علم باید پاسخگوی نیازهای عینی و فعلی جامعه اسلامی ایران باشد نه اینکه به علومی بپردازیم و به علومی که مورد نیاز جامعه‌ها نیست و نیاز ضروری ما نیست. 

* علم در کشور ما باید پاسخگوی همه نیازهای جامعه اسلامی باشد

وی افزود: علم در کشور ما باید پاسخگوی نیازهای اجتماعی، اقتصادی، فناوری و همه حوزه‌ها و زمینه‌های جامعه اسلامی باشد. 

کلانتری افزود: علاوه بر این ما یک جامعه انقلابی داریم و دانشگاه ما هم باید با همه وجود تلاش‌های خود را معطوف به نیازهای یک کشور انقلابی و کشوری که در آن جمهوری اسلامی به حاکمیت رسیده و جهان متوجه آن است، شود. 

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزادخاطرنشان کرد: نکته مهم بعدی بحث توجه همه جانبه به فرهنگ اسلامی ایرانی هویت بخشی به جوان دانشجو است، این جزو وظایف اصلی و ذاتی دانشگاه است.

* تلاش برای تمرکز روی فرهنگ ایرانی- اسلامی در دانشگاه

وی گفت: دانشگاه محل تجمع نسل جوان دانشگاهی است و باید طوری روی فرهنگ ایرانی اسلامی در دانشگاه متمرکز شویم که جوان فرهیخته ما در دانشگاه ما به مسلمان بودن خودش، ایرانی بودن خودش و به زندگی در کشور اسلامی و در لوای جمهوری اسلامی افتخار کند و ببالد و این جزو وظایفی است که وزیر علوم آینده باید توجه جدی به آن داشته باشد. 

معاون فرهنگی و دانشجوئی دانشگاه آزاد تأکید کرد: نکته دیگر تلاش جهادگونه برای معطر شدن بیشتر فضای دانشگاه و آموزش عالی به نور ایمان، به اخلاق، معنویت فضائل اخلاقی،‌ ایرانی و اسلامی است. 

* دانشگاه باید برای جامعه ما الگو باشد

وی ادامه داد: باید به این نکته توجه داشته باشیم که دانشگاه باید برای جامعه ما الگو باشد. این حرفی که برخی‌ها حتی بعضی از مسئولان مطرح می‌کنند مبنی بر اینکه دانشگاه بخشی از جامعه است حرف اشتباهی است. 

کلانتری اظهار داشت: دانشگاه در نگاه معمار کبیر دانشگاه مرکز تأثیرگذاری بر جامعه است. به فرموده حضرت امام خمینی(ره) شقاوت و سعادت جامعه از دانشگاه سرچشمه می‌گیرد.

این استاد دانشگاه یادآور شد: اگر دانشگاه‌ ما یک دانشگاه انسانی باشد، فرهنگ دانشگاه ما به سمت انسانی شدن می‌رود، اگر در آنجا فرهنگ یک فرهنگ الهی و معنوی باشد و ارزش‌های الهی حاکم باشد، دانشگاه هم به سمت ارزش‌های الهی حرکت می‌کند.

 * هدف جمهوری اسلامی در دانشگاه دنباله‌روی از غرب نیست

معاون فرهنگی دانشگاه آزاد تصریح کرد: اگر ما در دانشگاهمان تولید علم کنیم و اما بر فضائل اخلاقی، اسلامی و انقلابی توجه نداشته باشیم حداکثر می‌توانیم دنباله‌رو کشورهای غربی باشیم، در حالی که در جمهوری اسلامی هدف این نیست. 

* وزیر علوم آینده باید به تکریم اهل علم و عالم توجه کند

کلانتری خاطرنشان کرد: نکته بعدی بحث تکریم علم و اهل علم و  عالمان و دانشمندان است. به ویژه نسل جوان فرهیخته با این ضریب هوشی بالا به این صفای دل و خلوصی که در آنها وجود دارد باید در فضای دانشگاه مورد تکریم قرار بگیرند و تمام آموزش عالی کشور باید در خدمت دانشمند و استاد باشد و استاد قدر و ارزش خودش را به عینه ببینید و این وظیفه مسئولان آموزش عالی کشور است.

* تلاش برای حرکت دادن فضای دانشگاه به سمت رقابت‌های صحیح

کلانتری خاطرنشان کرد: نکته بعدی حرکت دادن فضای دانشگاه به سمت رقابت‌های صحیح در مأموریت‌های ذاتی دانشگاه است؛ یعنی در آموزش علم، تولید علم، ارتقای ایمان و معنویت و خدمت به تعهدات انقلابی. 

عضو شورای مرکزی نمایندگان مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها اظهار داشت: اگر فضای دانشگاه به این سمت برود، ما باید در فعالیت‌ها و ارزش‌ها از هم سبقت بگیریم، اما اگر فضای دانشگاه رها شود و مورد بی‌اعتنائی مسئولان قرار بگیرد رقابت‌ها برعکس می‌شود و در ضدارزش‌ها رقابت‌هایش خواهد رفت و آن وقت دانشگاه ما یک دانشگاه بی‌اثر و بی‌ثمر خواهد شد. 

* وزیر علوم آینده نباید بگذارد سیاسی‌کاری و باندبازی در فضای دانشگاه ورود پیدا کند

وی گفت: نکته بعدی این که در دانشگاه ما باید از سیاسی‌کاری‌ها، باندبازی‌ها و حزب‌بازی‌های کاذب به شدت پرهیز شود، این وضعیت می‌تواند آفت علم و پیشرفت علمی باشد. 

کلانتری خاطرنشان کرد: جریانات سیاسی همواره در تلاش هستند فضای دانشگاه را متشنج کنند و با درگیری‌ها و تشنج‌های کاذب متن و فضای دانشگاه را تحت تأثیر قرار بدهند. 

وی گفت: اگر وزارت علوم آینده متوجه مأموریت‌های اساسی و اصلی خودش شود، اجازه نمی‌دهد که سیاسی‌کاری و باندبازی در فضای دانشگاه ورود پیدا کند و حاشیه‌ها به عنوان متن تلقی شود. 

معاون فرهنگی دانشگاه آزاد تأکید کرد: رهنمودهای حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری در باب دانشگاه به ویژه با تأیید دانشگاه اسلامی واقعاً مجموعه گرانسنگ و بی‌بدیلی است که هر کس سکان‌دار آموزش عالی کشور می‌شود بایستی یک مطالعه دقیقی روی این رهنمودها داشته باشد. 

* رهنمودهای امام و رهبری باید نصب‌العین مسئولان آموزش عالی قرار بگیرد

وی افزود: همه این بیانات و قالب کتابهائی تنظیم و منتشر شده، نگاه‌های امام و رهبری در باب دانشگاه و علم را می‌شود گفت که از کارشناسانه‌ترین نگاه‌هائی است که در کشور وجود دارد و مأموریت‌های اصلی دانشگاه و آن به درستی و روشنی تبیین شده است. 

وی گفت: اگر آموزش عالی کشور ما بخواهد به درستی به سمت اهداف خودش حرکت کند باید رهنمودهای امام و رهبری را نصب‌العین مسئولان آموزش عالی قرار بگیرد. 

کلانتری اظهار داشت: امیدواریم در دولت دوازدهم شاهد روی کارآمد وزیرانی باشیم که با همه وجود خود را متحد به رهنمودهای امام و رهبری بدانند و تلاش کنند این رهنمودها به صورت عینی‌تری در دانشگاه دیده شود و به دانشگاه در تراز انقلاب اسلامی دست پیدا کنیم. /۱۳۲۵//۱۰۲/خ

ارسال نظرات