برجام حاصل اعتماد به آمریکا نیست
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از فارس، محمدجواد ظریف وزیر پیشنهادی امور خارجه پیش از ظهر امروز (چهارشنبه) در نشست علنی مجلس شورای اسلامی که به منظور بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم برگزار شد، در سخنانی با سلام و درود به ارواح طیبه شهیدان و امام شهدا، عنوان کرد: خاضعانه به درگاه پروردگار شکر میگذارم که بار دیگر توفیق خدمت به مردم فهیم، باوفا و شجاع ایران را به این بنده حقیر عطا کرده است.
وی افزود: مردمی که با چنگ زدن به ریسمان محکم الهی و با فداکاری، ایثار، کار و تلاش، دانش و بینش و مقاومت و صبوری نظامی با ثبات و پیشرفته در منطقهای ناامن و بیثبات بنیان نهادند و در حالی با مشارکت باشکوه بیش از 41 میلیون نفر در انتخابات آرام و امن برای کشور و سیاست خارجی اقتدار آفریدند که در محیط پیرامونیشان گاه برای اداره یک شهر و یا یک روستا ماهها کشتار و خونریزی صورت میگیرد.
وزیر پیشنهادی امور خارجه عنوان کرد: استقلال، خودباوری، نهراسیدن از قدرتهای بزرگ و جانبداری از مظلومان در برابر ستمگران که معنای واقعی دفاع از حقوق بشر است، سیاست خارجی ایران در 4 دهه گذشته را شکل داده و این اصول رمز اقتدار و قدرت کشور ماست. امام بزرگوار ما این باور عمیق را در مردم ایران نهادینه ساخت که قدر قدرتی در جهان جز خداوند باریتعالی وجود ندارد و تمامی قدرتهای جهان ناگزیرند در برابر اراده ملتها سر تسلیم فرو آورند.
به گزارش فارس، وی با بیان اینکه چارچوبهای مصرح در قانون اساسی وظایف و تکالیف وزارت خارجه در پاسداری از استقلال، حاکمیت و تمامیت ارضی کشور را به تصویر کشیده است، خاطرنشان کرد: مجموعهای از اسناد کلیدی نظیر سند چشمانداز، سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه اقتصاد مقاومتی و برنامه توسعه ششم برنامههای کشور در حوزه سیاست خارجی را مشخص میکنند. فراز راهبردی مقام معظم رهبری بر رعایت حکمت، مصلحت و عزت بر دوگانه اندیشی و ایجاد فاصله بین انقلابی بودن و عقلانی بودن خط بطلان میکشد و روشن میسازد بین حفظ ارزشها و آرمانهای انقلاب اسلامی و سیاست و رفتار عقلانی رابطهای منطقی و ماهوی وجود دارد.
*عصر برتری غرب در نظام بینالملل به سر آمده
وزیر پیشنهادی امور خارجه اضافه کرد: بی تردید عصر برتری غرب در نظام بینالمللی به سر آمده و جهان وارد عصر پساغربی شده است. در دوران پساغربی سیاست جهانی در چند قدرت بزرگ خلاصه نمیشود. کنشگران متعدد و متکثر شدهاند و انحصار بازی از دست قدرتهای غربی خارج شده است. قدرت و ثروت در جهان در حال جابهجایی است. هر چند که عناصر سخت افزاری قدرت کماکان موثرند، ولی عناصر معنایی قدرت که ایران در این زمینه ید طولایی دارد، همچون هنجارسازی، روایت پردازی و گفتمان سازی، قدرت و ارزش راهبردی یافتهاند.
به گزارش فارس، ظریف با بیان اینکه منطقه ما یکی از سختترین دورانهای تاریخی خود را میگذراند، گفت: برخی از کنشگران منطقهای هنوز با پیگیری بازی با حاصل جمع صفر برای خود و دیگران هزینه میتراشند و با اتکای فزاینده به قدرتهای فرامنطقهای، خشونت و افراط، بر اعتدال و همکاری پیشی گرفته است.
*جمهوری اسلامی مظهر مردمسالاری دینی
وزیر پیشنهادی امور خارجه با بیان اینکه ایران به لطف الهی و در اثر چهار دهه مقاومت مردم از ثبات، استحکام و اقتدار کم نظیری برخوردار است، عنوان کرد: جمهوری اسلامی ایران مظهر مردمسالاری دینی است و این از بزرگترین ذخایر راهبردی کشور است. آنچه به کشور ما قدرت بخشیده، علاوه بر ظرفیتهای ذاتی و توان نظامی و صنعتی و علمی، سامانه معنایی و گفتمانی است که انقلاب اسلامی، مردم و مسئولان کشور را به خودباوری باورمند ساخته است.
وی گفت: این مجموعه، ایران را به تنها کشوری در منطقه تبدیل کرده که امنیتش را از درون کشور و مردمش میگیرد و برای امنیت خود به هیچ کشور خارجی متکی نیست و با لبخند و اخم دیگران خوشحال و مضطرب نمیشود.
ظریف افزود: ایران قدرت و توان اقتصادی خود را هم از درون میگیرد. ایران بعنوان یک کشور قدرتمند منطقهای به مسئولیت منطقهای خود آگاه است و به عنوان قدرتی که به دنبال بازی با حاصل جمع صفر نبوده و نیست، به دنبال منطقهای امن، قدرتمند، باثبات و پیشرفته است و همکاری منطقهای را مبنای صلح و ثبات میداند و زندگی منطقهای و پیوندهای منطقهای را ضرورتی اجتناب ناپذیر میشمارد.
وزیر پیشنهادی امور خارجه خطاب به ابطحی نماینده مخالف وی گفت: به لطف خدا در دولت یازدهم گامهایی بلند و بعضا تاریخی برداشته شد که مهمترین آن گذر از پرونده هستهای و تحمیل پذیرش حق مردم ایران در بهرهبرداری از فناوری صلحآمیز هستهای به قدرتهای جهانی بود.
ظریف افزود: با فضل الهی و حمایتها و رهنمودهای حکیمانه مقام معظم رهبری و مدیریت شجاعانه ریاست جمهوری و با پشتوانه توانمندیهای کشور و حمایت مردم، خطرات متعددی از فراروی نظام مرتفع و موانع ظالمان برای بالندگی اقتصادی و علمی کشور رفع شد. بهبود معیشت مردم به عنوان هدف اصلی وزارت خارجه از موانع تهی و شرایط بینالمللی دگرگون شد.
ظریف خطاب به نمایندگان مجلس افزود: بپذیریم که مردم بزرگ ایران تنها نمونه خروج از فصل هفتم منشور ملل متحد در تاریخ هفتاد ساله این سازمان را با افتخار به نام خود ثبت کردند.
وی از نقش برجسته مجلس و ریاست مجلس در روند مذاکرات در تصویب برجام در نظارت بر اجرای برجام که حق مجلس و بزرگترین حمایت مجلس از دستگاه دیپلماسی است، قدردانی کرد.
وزیر پیشنهادی امور خارجه گفت: مصوبه مجلس در مقابله با اقدامات آمریکا تصویر مقتدرانهای از همدلی و هم افزایی قوای سه گانه و تلاش مشترک همه ما برای دفاع از منافع و حقوق مردم و مقابله با بدعهدیها ایجاد کرد.
*قفل مناسبات خارجی گشوده شد
به گزارش فارس، ظریف با یادآوری این نکته که دستاوردهای دولت یازدهم در حوزه دیپلماسی منحصر به مذاکرات هستهای نیست، خاطرنشان کرد: قفل مناسبات خارجی به صورت متوازن، هدفمند و هوشمندانه گشوده شد که حضور نمایندگان عالی 105 کشور و سازمان بینالمللی در مراسم تحلیف در مجلس نماد مهم و نمود بارزی از این گشایش و اقبال جهانی است.
وی گفت: حضور 30 هیأت از اروپا شامل 10 هیأت به ریاست مقامات رده اول و 20 وزیر و نماینده ویژه، 27 هیأت از آسیا و با 16 مقام رده اول و 11 وزیر و نماینده ویژه، 26 هیأت از آفریقا با 14 مقام رده اول و 12 وزیر و نماینده ویژه،9 هیأت از قاره آمریکا با 3 مقام رده اول و 6 وزیر و نماینده ویژه در هیچ مراسمی از آغاز انقلاب باشکوه اسلامی تا امروز سابقه نداشته و مجلس این افتخار را به نام خود ثبت کرده است.
وزیر پیشنهادی امور خارجه در ادامه گفت: سیاست خارجی به جای تحمیل هزینه در خدمت بهبود شرایط اقتصادی مردم قرار گرفته و توفیقات فراوانی اعم از عادی شدن فروش نفت با حذف دلالیهای پرفساد و بازگشت قانونمند درآمد حاصله باز شدن مسیر تعاملات بانکی، فراموش نکنیم 4 سال پیش در کجا بودیم، رفع موانع حمل و نقل هوایی، دریایی و ریلی حاصل شده است.
وی با اشاره به آخرین آمار بانک مرکزی به ورود 11 میلیارد و 800 میلیون دلار سرمایه خارجی در طول دولت 11 اشاره کرد و گفت: برای اهمیت این عدد مقایسه میکنم قبل از تحریمها سرمایهگذاری خارجی در دولت نهم 3.4 میلیارد دلار و در دولت دهم 3.9 میلیارد دلار بوده است.
وزیر پیشنهادی امور خارجه ادامه داد: دستاوردهایی چون افزایش گردشگری، عقد قراردادهای متعدد اقتصادی و تجاری و توسعه همکاری در حوزه علم و فناوری منجمله حوزه همکاری هستهای به دست آمده است.
*دستاوردهای ملت قهرمان ایران را کوچک نکنید
ظریف افزود: اینها دستاوردهای بزرگ این ملت است و ارتباطی به وزارت خارجه ندارد. برداران و خواهران عزیز دستاوردهای ملت قهرمان ایران را کوچک نکنید.
وی با بیان اینکه پیوند با ایرانیان خارج از کشور علیرغم کمبودهای مالی از پیش گستردهتر و عمیقتر شد، اظهار داشت: جلوهای از آن را در صفهای طولانی هموطنان مقیم خارج از کشور برای شرکت در انتخابات شاهد بودیم که بطلان ادعاهای معاندین نظام را به بهترین وجه ثابت کرد.
*حتما بنده آخرین نفری خواهم بود که بخواهم در این کشور در حوزه سیاست خارجی تک صدایی ایجاد کنم
وی با بیان اینکه در چهار سال گذشته با موانعی از درون و بیرون کشور مواجه بودیم، خطاب به انتقادات ابطحی عنوان کرد: جناب آقای ابطحی حتما بنده آخرین نفری خواهم بود که بخواهم در این کشور در حوزه سیاست خارجی تک صدایی ایجاد کنم و حتما چنین خواستهای را ندارم و نخواهم داشت، چرا که تعدد گفتمانها در کشور را عامل قدرت، قوام و تقویت مشروعیت نظام جمهوری اسلامی ایران میدانم.
به گزارش فارس، این اظهارات ظریف با تشویق نمایندگان روبرو شد.
وزیر پیشنهادی امور خارجه گفت: ملاحظات جناحی، شتابزدگی در تجزیه و تحلیل، عدم انضباط در کلام و گفتار، اقدامات موزای و ناهماهنگ در حوزههای گوناگون سیاسی و اقتصادی چالشهای عمده سیاست خارجی بوده که باید در دوره جدید نه با قوانین بلکه با اقناع، همدلی و هم افزایی مرتفع شود.
*مناطق پیرامونی و رفتار برخی از کنشگران منطقهای مهمترین چالش خارجی پیش رو
وی اضافه کرد: مناطق پیرامونی ایران و رفتار برخی از کنشگران منطقهای مهمترین چالش خارجی پیش روی سیاست خارجی ما و نه تنها سیاست خارجی ما بلکه منطقه و جهان بوده است.
*آنهایی که مرتکب اشتباه محاسباتی شدهاند
وی گفت: آنها که نهایت تلاش خود را برای جلوگیری از برجام، که انشالله به عنوان سند افتخار مقاومت مردم ایران باقی خواهد ماند، به کار بستند، اکنون تلاش دارند با همدستی صهیونیستها، فضای شیعه هراسی و ایران هراسی را در منطقه و جهان تشدید کنند و از تغییراتی که در آمریکا پیش آمده برای تنش و بحران آفرینی بیشتر منطقهای بهرهبرداری کنند.
ظریف یادآور شد: گرچه این کشورها و گروهها مرتکب اشتباه اساسی محاسباتی شدهاند، ولی این واقعیت و چالشها وظیفه سیاست خارجی که به سامان رساندن این منطقه است را سنگینتر میکند.
*توهم و کج فهمی دولتمردان آمریکا
وزیر پیشنهادی امور خارجه خاطرنشان کرد: تحولاتی که در مدیریت سیاسی آمریکا رخ داده و به دنبال آن لفاظیهایی که از سوی دولتمردان این کشور بر ضد ایران انجام میشود ناشی از توهم و کج فهمی توامان است. وظیفه سنگین وزارت خارجه در دولت 12 با هم افزایی هوشمندانه سایر نهادها، نه با سکوت آنها، تقویت این باور در نخبگان سیاسی آمریکاست که ایران ستیزی سکهای از رونق افتاده است که در بازار جهانی خریدار ندارد.
وی عنوان کرد: این مهم از طریق مقاومت در برابر زیادهخواهیها از یک سو و گسترش همه جانبه روابط سیاسی و اقتصادی با دیگر نقاط جهان از سوی دیگر دست یافتنی است و تاکنون توفیقات بسیار خوبی در این حوزه داشتهایم.
به گزارش فارس، وزیر پیشنهادی امور خارجه ادامه داد: دیپلماسی هوشمندانه و هدفمند ما باید با نشان دادن عقلانیت و قانونمندی ایران از یک سو و انتخابهای متنوع کشور از سوی دیگر برای تصمیم گیرندگان آمریکا تردیدی باقی نگذارد که تکرار تجربههای شکست خورده قبلی نتیجهای جز نگرانی افزونتر و انزوای بیشتر برای آمریکا نخواهد داشت.
*برجام حاصل اعتماد به آمریکا نیست/آمریکا نمیتواند تعهداتش در برجام را فراموش کند
وی گفت: برجام حاصل اعتماد به آمریکا نیست. جمله جمله آن نشانگر بی اعتمادی جدی ما نسبت به سیاستهای آمریکا از نخستین روز مذاکرات تا واپسین لحظه پایان مذاکرات و در مسیر اجرای برجام بوده است. اجماع و انسجام داخلی، طراحی فراگیر و استفاده هم افزا از تمام توان کشور یعنی توان تمام نهادها و جامعه مدنی، ضرورت غیرقابل انکار دستیابی به این هدف است. باید با اجماع و هماهنگی این واقعیت را برای نخبگان سیاسی آمریکا برجسته کنیم که دولتهای قبلی آمریکا پس از سالها تجربه تهدید و تحریم به میز مذاکره آمدند و اکنون نیز نه تنها آمریکا به عنوان یک عضو برجام نمیتواند تعهداتش را فراموش کند و با عهدشکنی یک تفاهم بینالمللی را نادیده بگیرد، بلکه چنین سیاستی باعث انزوای آمریکا خواهد شد و دست ایران برای اقدامات مهم همانطور که رئیس جمهور در سخنرانی دیروز اعلام کرد باز است و این اقدامات حتی در قالب برجام نیز دیده شده است و این نشانه بی اعتمادی ما در دوران مذاکره به آمریکاست.
ظریف خاطرنشان کرد: برای رسیدن به این منظور بهرهبرداری از دیپلماسی عمومی و روشها و ابزار نوین و کارآمد اطلاع رسانی برای تبیین دیدگاههای جمهوری اسلامی ایران در ابعاد گفتمانی و معنایی و ارتقای جایگاه ایران در افکار عمومی ضروری است.
وی گفت: حمایت همه جانبه از حقوق ایرانیان و کسب حمایت آنها به عنوان مدافعان غیور و توانمند منافع ملی از یک سو و نیز جلب مشارکت ارزشمند آنها برای بازسازی کشور و به ویژه استانهای پدری و مادری آنها از مهمترین ظرفیتهای قدرت معنایی و مادی ایران است که با تلاش و با کمک شما و بودجهای که در اختیار ما برای حمایت از ایرانیان خارج از کشور قرار خواهید داد، اقدام خواهیم کرد که لایکلف الله نفسا الا وسعها.
*بهرهگیری از دیدگاهها و راهنماییهای نمایندگان
ظریف اضافه کرد: مجلس شورای اسلامی به عنوان نماد مردمسالاری دینی نقش برجستهای در تقویت قدرت معنایی ایران دارد، بهرهگیری از دیدگاهها و راهنماییهای نمایندگان در کمیسیونهای مختلف از یک سو و نقش آفرینی موثر و هوشمندانه نمایندگان در صحنه جهانی از طریق دیپلماسی پارلمانی دو مولفه مهم اقتدار ملی و سیاست خارجی است.
به گزارش فارس، وزیر پیشنهادی امور خارجه خطاب به نمایندگان مجلس گفت: در صورتی که افتخار تداوم خدمت با رای نمایندگان ملت بزرگ ایران را پیدا کنم، با توجه با چالشهای موجود دو ابراولویت تقویت روابط با همسایگان و حل و فصل مشکلات منطقهای و کمک به دستیابی به اهداف اقتصاد مقاومتی و بهبود وضعیت معیشت مردم را پیگیری خواهم کرد.
وی عنوان کرد: حل مشکلات منطقهای و گسترش روابط مطلوب با همسایگان، زمینههای بی ثباتی و تنش و درگیری را در حوزههای پیرامونی کاهش داده و بستر مناسبی برای دستیابی به اهداف اقتصاد مقاومتی فراهم خواهم کرد.
*همسایگان بهترین و مهمترین شرکای اقتصادی ما
ظریف با بیان اینکه همسایگان بهترین و مهمترین شرکای اقتصادی ما هستند و حضور بخش خصوصی در کشورهای همسایه با حمایت دولت ابزاری کارآمد جهت تقویت اعتماد متقابل و بهترین ظرفیت برای افزایش تولید و اشتغال داخلی است، خطاب به نمایندگان گفت: با یاری و همفکری شما بزرگوران سیاستهای اعتمادسازی در منطقه را با جدیت دنبال خواهیم کرد و حمایتهای لازم برای حضور موثر کارآفرینان داخلی در بازارهای حوزه پیرامونی را فراهم خواهیم کرد.
به گزارش فارس، وزیر پیشنهادی امور خارجه ادامه داد: گسترش شبکههای همکاریهای دوجانبه و چندجانبه از سیاسی، امنیتی، اقتصادی و فرهنگی در منطقه گرفته تا اعتمادسازی با همسایگان برای ایجاد محیطی امن و با ثبات چه در منطقه و چه در داخل کشور ضرورتی انکارناپذیر است. این ضرورت را هم در برنامهها و هم در ساختار وزارت خارجه دیدهایم.
*ایجاد مجمع گفتوگوی منطقهای در خلیج فارس
وی گفت: در این مسیر تلاش برای ایجاد نهادهای منطقهای به ویژه مجمع گفتوگوی منطقهای در خلیج فارس و ایجاد جبهه واحد منطقهای در مبارزه با افراط و تروریسم مهمترین دستورکار سیاست خارجی را شکل میدهد. همکاری با جهان اسلام برای مقابله با صهیونیسم و حمایت از مقاومت و مردم فلسطین و بازگرداندن موضوع فلسطین به عنوان مهمترین اولویت جهان اسلام، رمز اتحاد منطقهای ما خواهد بود.
به گزارش فارس، وزیر پیشنهادی امور خارجه گفت: در حوزه دیپلماسی اقتصادی راهبرد ملی ما تامین پایدار منافع ملی در محیط ناپایدار منطقه و جهان است. تحقق این امر مهم در وزارت خارجه با محور قرار دادن اقتصاد در متن دیپلماسی تبلور مییابد. دیپلماسی اقتصاد محور، نیازمند هماهنگی قانونی و فرهنگی روابط اقتصاد خارجی در وزارت خارجه و جهت دادن منافع فعالان اقتصادی، بنگاهها و دستگاههای دولتی و غیردولتی اقتصادی در مسیر تامین منافع ملی است.
ظریف ادامه داد: وزارت امور خارجه با تقویت جهتگیری راهبردی اقتصادی در ساختار مرکز و سفارتخانهها و با ایجاد انگیزه و آموزشهای لازم برای مدیران، سفرا و کارشناسان معاونت جدید اقتصادی و سفارتخانهها را در جهت تقویت اقتصاد مقاومتی به کار خواهد گرفت. در این مسیر حمایت از ورود به بازارهای جهانی و منطقهای برای صادرات کالا و خدمات فنی و مهندسی، تسهیل تامین مالی و جذب سرمایه، فناوری و گردشگر و ارتقای جایگاه جهانی کشور در اقتصاد دانش بنیان در اولویت کاری ما قرار خواهد داشت.
به گزارش فارس، وی عنوان کرد: ایجاد زمینههای لازم برای حضور موثر اقتصاد کشور و به ویژه بخش خصوصی در زنجیره ارزش جهانی، تعمیق و توسعه روابط اقتصادی با همسایگان و قدرتهای نوظهور و تسهیل توافق با کشورهای اروپایی برای مشارکت در پروژههای بزرگ اقتصادی و توجه به ظرفیتهای اقتصادی بازارهای جدید برای دستیابی به اهداف بسیار مهم است.
*چابک سازی تشکیلات و اصلاح ساختار وزارت خارجه امروز امضا میشود
وزیر پیشنهادی امور خارجه گفت: برای پیگیری این دو ابراولویت، چابکسازی تشکیلات و اصلاح ساختار با هدف برجسته کردن همکاری منطقهای و اقتصاد مقاومتی، آخرین مراحل خود را امروز طی میکند و انشالله امروز بین ما و سازمان امور اداری و استخدامی امضا میشود.
به گزارش فارس، ظریف ادامه داد: افزایش انگیزه، کاهش فاصله بین کارشناسان و مدیران عالی و استقرار نظام شایستهسالاری در جذب و استفاده از سرمایههای انسانی و همراه با توجه ویژه به زنان، جوانان و قومیتها در ردههای مدیریتی در داخل و نمایندگیهای وزارت خارجه از مبانی تغییرات ساختاری ما خواهد بود.
وی گفت: اجتناب از تصمیمات و حرکتهای شتابزده، خودباوری، اتکا به خرد جمعی، استقبال از نقد سازنده، همفکری نهادینه با نخبههای دانشگاهی و نمایندگان مجلس، راستگویی در ارتباط با مسئولان و مردم و تنظیم مطالبات عمومی بر مبنای واقعیات، راهنمای جهتگیری اجرایی وزارت خارجه خواهد بود.
*از هیچ کوششی فروگذار نمیکنم
ظریف خطاب به نمایندگان خاطرنشان کرد: پایههای اقتدار دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران بر انسجام داخلی، مشارکت همگانی سیاسی و مدنی، توان علمی و فناوری، رشد و پیشرفت اقتصادی و قدرت بازدارندگی کشور استوار است. برای حضور فعال در عرصه منطقهای و جهانی باید توانمندیها و مزیتهای نسبی کشور شناسایی و مورد بهرهبرداری قرار گیرد و فرصتهای موجود و ظرفیتهای مورد نیاز تولید شود.
وی در پایان گفت: در صورتی که دوباره از رای ارزشمند شما برخوردار شوم، با توکل به خدا و توسل به معصومان، تمسک به عنایات ولی عصر و پیروی از رهنمودهای مقام معظم رهبری با اعتماد به مردم هوشیار و دلاور ایران از هیچ کوششی فروگذار نخواهم کرد و ما توفیقی الا بالله علیه توکلت و الیه انیب./۱۳۲۵//۱۰۲/خ