۰۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۰
کد خبر: ۵۲۰۴۹۴
آیت الله مظاهری:

امام زمان عصاره عالم وجود است

رییس حوزه علمیه اصفهان با تشریح معانی مختلف واژه عصر گفت: حضرت مهدی(عج) عصاره عالم هستی و محور عالم وجود است.
آیت الله مظاهری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آیت الله حسین مظاهری در جلسه اخلاق صبح امروز که در مسجد امیرالمؤمنین(ع) خیابان جی برگزار شد، گفت: برقراری عدالت اجتماعی با اجرای فریضه امر به معروف و نهی از منکر حاصل می شود.

وی در ابتدا افزود: یکی از القاب بسیار زیبای امام زمان(عج)، عَصر است؛ عصر یعنی وجود مبارک امام زمان(عج) قطب عالم امکان و محور عالم وجود است و ایشان رابط بین عالم غیب و عالم شهود هستند؛ امام عصر(عج) یعنی وجودی که عصاره عالم هستی است.

حضرت آیت الله مظاهری با اشاره به منقولات تاریخی و با بیان این که سوره والعصر سوره بسیار عجیبی است، اضافه کرد: مسلمانان صدر اسلام هنگامی که با یکدیگر روبرو می شدند بعد از این که به همدیگر سلام می کردند، سوره والعصر  را تلاوت می کردند؛ «والعصر» یعنی قسم به عصاره عالم هستی؛ «ان الانسان لفی خسر، الا الذین آمنوا و عملوا الصالحات» یعنی همه انسان ها در شقاوت و بدبختی هستند مگر کسانی که با پیروی از عصاره عالم هستی زندگی می کنند؛ «وتواصوا بالحق و تواصوا بالصبر» یعنی برقراری عدالت اجتماعی و اجرای قوانین اسلامی با نظارت اجتماعی به واسطه اجرای فریضه امر به معروف و نهی از منکر حاصل می شود.

رییس حوزه علمیه اصفهان ادامه داد: تابع حقیقی عصاره عالم هستی کسی است که در عقیده و عمل حقیقتاً پیرو ایشان باشد؛ سوره والعصر علاوه بر این که از فصاحت و بلاغت تامّی برخوردار است، آیاتش یک دوره اصول دین است و برای رفع گرفتاری ها بسیار مشکل گشا است چرا که در آیات آن انسان متوسل به امام زمان(عج) می شود و با تشریح اسلام حقیقی از شک و شبهه خارج می شود.

استاد اخلاق حوزه علمیه با بیان این که تمسک به سوره والعصر سبب عاقبت به خیری می شود، اظهار کرد: عاقبت به خیری معانی مختلفی دارد؛ انسان عاقبت به خیر در یک معنا یعنی کسی که ذلت بعد از عزت را درک نمی کند، درک ذلت بعد از عزتمندی بسیار سخت و غیر قابل تحمل است؛ انسان عاقبت به خیر در اعتقاد خود و خانواده اش شبهه ای نسبت به دین پیدا نمی شود و سومین معنا عاقبت به خیری یعنی انسان در لحظه مرگ، امیر مؤمنان(ع) را در حالی که شادمان است ملاقات کند.

وی در تشریح معانی مختلف عبارت والعصر گفت: برخی از مفسرین می گویند به دلیل این که مهم ترین و اثرگذارترین عبادت نماز است و قرآن تأکید زیادی روی صلاة وسطی دارد، والعصر یعنی قسم به نماز عصر که همان صلاة وسطی است؛ فخر رازی که از علمای اهل تسنن است راجع به نماز عصر روایتی از پیامبر(ص) نقل می کند، او می نویسد روزی یک زن گناه بسیار زشتی مرتکب شد که وقتی پیامبر(ص) از آن گناه با خبر شدند، لرزه به وجودشان افتاد سپس خطاب به آن زن فرمودند دلیل این که به این گناه مبتلا شدی این بود که نماز عصرت را ترک کرده ای.

حضرت آیت الله مظاهری افزود: برخی از مفسرین معتقد هستند که والعصر ناظر بر دوران حاکمیت پیامبر(ص) است؛ زمانی که رسول گرامی اسلام مبعوث به رسالت شدند اوضاع جامعه عرب بسیار به هم ریخته و افتضاح بود؛ شخصی بعد از این که به اسلام گروید خطاب به پیامبر(ص) عرضه داشت من در گذشته 12 فرزند دختر خود را زنده به گور کردم؛ در جامعه عرب قبل از پیامبر(ص) هر چه بدی بگوییم وجود داشت و هر چه خوبی را در ذهن بیاوریم وجود نداشت؛ ناپلئون می نویسد محمد ابن عبد الله(ص) در مدت 23 سال توانست حجاز را زنده کند و دنیا را تکان بدهد.

رییس حوزه علمیه اصفهان ادامه داد: سومین معنای عبارت والعصر که بسیار معروف است ناظر بر دوران ظهور امام زمان(عج) است؛ عصر تقوا، عصر عدالت، عصر علم و عصر بهشتی شدن دنیا همان عصر ظهور حضرت مهدی(عج) است که امیدوارم این ظهور در دوران ما به وقوع بپیوندد.

استاد اخلاق حوزه علمیه در پایان در تشریح چهارمین معنای عبارت والعصر تشریح کرد: چهارمین معنایی که برای عبارت والعصر وجود دارد این است که انسان قسم می خورد به شخص امام زمان(عج)، سوره والعصر سوره امام زمان(عج) است و محتوای آن بسیار عالی است؛ 130 آیه ناظر بر وجود امام زمان(عج) است که سوره والعصر در میان این آیات نسبت به بقیه ممتاز است./867/پ۲۰۱/ب۱

ارسال نظرات