۰۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۳:۲۷
کد خبر: ۵۲۱۰۹۱
آیت الله صفایی بوشهری مطرح کرد؛

تغییر ذائقه فرهنگی مردم، مهم ترین هدف مستکبران در جنگ نرم

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر گفت: تهاجم نرم دشمن یکی از حربه های شیطان است تا مذاق فرهنگی جامعه تغییر پیدا کند و یکی از راهکارهای همیشگی جهان استکبار علیه جوامع بشری این بوده که جامعه هدف خود را به سوی دگردیسی تمایلات فرهنگی دعوت کند.
آیت الله صفایی بوشهری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله غلامعلی صفایی بوشهری عصر امروز در افتتاحیه دهمین دوره آموزشی فرهنگی اندیشه های آسمانی که در محل تالار ابن هیثم دانشگاه فرهنگیان مشهد برگزار شد، در تبیین اهمیت فعالیت کانون های فرهنگی هنری مساجد، اظهار کرد: مجاهدت در عرصه جهاد فرهنگی مقدمه ای است برای فراهم شدن شرایط ورود انسان به سایر عرصه های جهاد در راه خدا.

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر افزود: عمران مساجد دارای دو بعد فیزیکی و تبلیغی ـ بصیرتی است که بعد فیزیکی آن مقدمه بعد دیگر است، عمران تبلیغی نیز دارای دو بخش محتوایی و روشمند است که در بخش محتوایی به ارائه معارف می پردازد و دیگری مدل ارائه محتوا را بررسی می کند؛ از همین رو وقتی انسان هندسه یک مسجد را ملاحظه می کند، می بیند دارای ابعاد سه گانه ای است که قاعده آن عمران فیزیکی است اما دو ضلع رو به صعود، یکی عمران محتوایی است و دیگری عمران مدل و روش.

مسجد تراز اسلام باید فیزیک، محتوا و مدل ارائه صحیح مطلب را دارا باشد

وی خاطرنشان کرد: یک مسجد تراز اسلام، مسجدی است که هم دارای یک فیزیک مناسب است، هم دارای محتوای تبلیغی کارآمد و هم دارای یک مدل تبلیغی مؤثر. هر کدام از این اضلاع، کار کارشناسی و فکری فوق العاده ای می طلبد. در رابطه با محتوا باید مطالب به روز و اصیل فراهم کرد و مدل ارائه به روشی انجام شود که اثرگذارترین روش روی جامعه هدف است.

آیت الله صفایی بوشهری با اشاره به آیه شریفه «إِنَّمَا یَعْمُرُ مَسَاجِدَ اللّهِ مَنْ آمَنَ بِاللّهِ وَالْیَوْمِ الآخِرِ وَأَقَامَ الصَّلاَةَ وَآتَى الزَّكَاةَ وَلَمْ یَخْشَ إِلاَّ اللّهَ فَعَسَى أُوْلَـئِكَ أَن یَكُونُواْ مِنَ الْمُهْتَدِین»، به تبیین ویژگی های لازم برای فعالان کانون های فرهنگی هنری مساجد پرداخت و گفت: کسانی که اهل ایمان به خدا هستند، می توانند مساجد خدا را آباد کنند. این افراد افق دید فرا دنیوی دارند و حیات دنیوی را مقدمه حیات جاودان اخروی می پندارند؛ در نتیجه هم نماز می خوانند و هم زکات را پرداخت می کنند و فقط از خداوند هراس به دل راه می دهند.

ارزش هر فرد به افق دید او نسبت به مسائل بستگی دارد

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر تأکید کرد: اگر افق دید انسان دنیوی باشد فقط به مسائل مرتبط با آن می اندیشد و در نتیجه دیگر به دنبال عمران مساجد نمی رود. انسان فرزند اندیشه خود است و ارزش هر فرد به افق دید او بستگی دارد.

وی با اشاره به این که زندگی الهی در بر دارنده بهترین لذت های خلق شده در عالم است، یادآور شد: شیطان انسان را دچار وسوسه می کند و او را به سوی بهره مندی از تمام لذت های دنیوی فرا می خواند و فضا را به گونه ای برای انسان ترسیم می کند که گویی فرد با شیوه زندگی الهی، می خواهد خود را از لذت های دنیا محروم کند.

هدف مستکبران از جنگ نرم با نظام اسلامی، تغییر ذائقه فرهنگی مردم است

آیت الله صفایی بوشهری تصریح کرد: تهاجم نرم دشمن یکی از حربه های شیطان است تا مذاق فرهنگی جامعه تغییر پیدا کند و یکی از راهکارهای همیشگی جهان استکبار علیه جوامع بشری این بوده که جامعه هدف خود را به سوی دگردیسی تمایلات فرهنگی دعوت کند. در برابر این تهاجم فرهنگی هیچ کس توان مقاومت ندارد، مگر آن کسانی که فقط از خدا می ترسند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، به تبیین شرایط روز جهان پرداخت و اظهار کرد: جهان در آستانه یک تحول عظیم قرار دارد و دشمن همواره در برابر مدل آسمانی و الهی، یک مدل تعارضی و تشابهی می سازد تا در اذهان عمومی ایجاد ابهام کند. امروز آمریکا و جهان استکبار در برابر مساجد آسمانی و تراز اسلام، یک جنگ راه اندازی کرده و ابتدا با عمران فیزیکی مساجد مقابله می کند و سپس به جنگ محتوایی روی می آورد؛ یعنی هم با محتوا می جنگد، هم با فیزیک و هم به وسیله روش های مختلف.

کانون های فرهنگی هنری مساجد از جبهه های مهم جنگ فرهنگی با دشمن است

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر افزود: این که شما می بینید دشمنان اسلام در بسیاری از کشور ها مساجد را تخریب کرده، در فضای مجازی علیه محتوای اصیل اسلامی جنگ محتوایی به راه می اندازند، در معارف اصیل دینی تشکیک ایجاد می کنند و همچنین کوشش دارند که مدل های اصیل و مؤثر دینی جای خود را به مدل های غیر مؤثر دهد، به این علت است که با توجه به موقعیت مساجد به عنوان قلب آسمانی جامعه اسلامی، مستکبران تلاش دارند تا ابتدا قلب این کالبد را جدا کرده و سپس ارتباط محتوای ناب از آن را قطع کنند.

آیت الله صفایی بوشهری در پایان خطاب به فعالان فرهنگی مساجد کشور، خاطرنشان کرد: کار شما در کانون های فرهنگی هنری مساجد در مقابله با این تهاجم دشمن فوق العاده اهمیت دارد و یکی از مؤثر ترین جبهه های فرهنگی انقلاب، همین کانون ها محسوب می شود چرا که جوانان را به صورت سازمان یافته و مدیریت شده با دو نگاه فرهنگی و هنری پیش می برد./820/پ۲۰۱/ب۱

ارسال نظرات