۰۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۵
کد خبر: ۵۲۱۸۴۵
رییس بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی:

ترور شهیدان رجایی و باهنر نتیجه قدرت طلبی منافقین بود

رییس بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی اظهار کرد: با وجود افرادی مانند شهیدان رجایی، باهنر، لاجوردی و بهشتی، حکومت در اختیار منافقان قرار نمی گرفت.
حجت الاسلام حمید روحانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام سید حمید روحانی، رییس بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی غروب چهارشنبه در همايش «خط ترور رجايي، باهنر و لاجوردي» که در محل تالار اجتماعات ساختمان شماره یک دانشگاه علوم اسلامی رضوی برگزار شد، به سابقه ترور شخصیت های بزرگ اسلام اشاره و اظهار کرد: از صدر اسلام ترور با انواع مختلف نظیر ترور با سم و انواع سلاح ها وجود داشت و قدرت طلبانی که انسان های کامل و وارسته را مانع قدرت یابی خود می دیدند، به این مسأله روی می آوردند.

رییس بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی افزود: امثال معاویه و یزید در مسیر قدرت یابی خود باید انسان هایی مانند امیرمؤمنان(ع) را به وسیله جنگ رسمی و یا ترور حذف می کردند. به طور کلی همواره میان مردان خدا و سودا پرستان قدرت طلب یک نبرد پنهان وجود داشته و با وجود افرادی مانند شهیدان رجایی، باهنر، لاجوردی و بهشتی، حکومت در اختیار منافقان قرار نمی گرفت.

وی با بیان این که ترور شخصیت های انقلاب اسلامی نیز در راستای همین نبرد نامرئی قلمداد می شود، زندگی انقلابی را یک زندگی فاقد آسایش دانست و تصریح کرد: جنگ میان حق و باطل تمام شدنی نیست و از همین رو امام راحل فرمودند «تا ظلم وجود دارد، مبارزه هست و تا مبارزه هست، ما هستیم.» سخنان اخیر رهبر معظم انقلاب که فرمودند «انقلاب هنوز تمام نشده است» نیز در همین راستاست.

حجت الاسلام روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که شیوه های غافلگیرانه ای مانند ترور، جایی در مبارزه اسلامی ندارد، خاطرنشان کرد:  البته هیچ موضوعی به طور مطلق نفی و یا واجب نمی شود اما با توجه به این که اسلام برای امنیت جامعه اهمیت فراوانی قائل شده، با هر حرکتی که موجب سلب امنیت از جامعه و ایجاد زمینه ناامنی شود، به شدت مخالفت می ورزد.

رییس بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی در بیان تمثیلی از این منطق اسلامی، یادآور شد: مسلم بن عقیل می توانست در منزل هانی، ابن زیاد را به قتل برساند اما برای این که این مسأله بین مردم رواج پیدا نکند، از انجام آن خودداری کرد.

وی افزود: شخص امام خمینی(ره) به شدت با حرکات مسلحانه و ترور مخالف بودند و وقتی شاخه نظامی هیأت موتلفه به محضر ایشان رسیدند تا برای ترور مسؤولان رژیم طاغوت کسب اجازه کنند، ایشان فرمودند «من به سه دلیل مخالفم؛ اولا این که هر مهره ای را ترور کنید، مهره ای بدتر از او روی کار می آید و کار شما نتیجه نخواهد داشت. ثانیا حرف منطقی ما زیر سؤال می رود و ثالثا ما برای پیشبرد اهداف مان نیازی به این حرکات نداریم.»

حجت الاسلام روحانی تأکید کرد: در نجف اشرف علت مخالفت امام(ره) با ترور را پرسیدیم، ایشان فرمودند «هر حرکتی باعث سلب امنیت و آرامش مردم شود، جایز نیست.» بنابراین نتیجه می گیریم که ترور نه مطلقا جایز و نه مطلقا حرام؛ بلکه بایستی به شرایط و موقعیت ها توجه کرد.

رییس بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی گفت: برای نمونه منافقین فقط منتظر تأیید امام(ره) بودند تا عمل خود را توجیه کنند اما امام(ره) قاطعانه با ترورهای آن ها مخالفت می کردند. ایشان در وصف منافقین می فرمودند «این ها منحرف هستند و خود را به هلاکت خواهند کشاند.»

وی در پایان با اشاره به شهادت شهیدان رجایی، باهنر و لاجوردی به همین شیوه، تصریح کرد: مطمئن باشید که اسلام از بین نخواهد رفت و دشمنان هر قدر در این چهل سال به توطئه و جنگ هشت ساله و فتنه داخلی و نفوذ دامن زدند و موفق نشدند از این پس هم موفق نخواهند شد و حربه های آن ها پایدار نخواهد ماند./820/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات