۱۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۱
کد خبر: ۵۲۳۳۴۱
آیت‌الله جاودان:

یقین به مالکیت الهی سعادت انسان را تضمین می‌کند

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه مالک عالم هستی خداوند است، گفت: انسان اگر بداند مالک حقیقی خداوند است به بالاترین سلطنت دست می‌یابد و مقام بالای شهید به خاطر آن است که شهید خدا را مالک و خود را مملوک می‌داند.
آیت الله جاودان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله علی جاودان استاد حوزه علمیه، شب گذشته در سلسله جلسات درس اخلاق که در حسینیه مرحوم شیخ زاهد برگزار شد در مورد فهم مالکیت حقیقی در جهان، گفت: انسان زمانی که به عالم دنیا گام نهاد جز یک جسم کوچک چیزی به همراه نداشت.

وی افزود: لباس، خانه، همسر و فرزند، شغل و مقام را با گذشت زمان اخذ کرد. ما معتقدیم از اولی که به این دنیا می‌آییم تا آخر عالم، چیزی از خودمان نداریم. اگر این را قبول کردیم، برده‌ایم.

آیت الله جاودان اضافه کرد: انسان با توجه به معنای واقعی مالک چیزی از خود ندارد بلکه هر چه دارد امانت الهی است  قرآن کریم در مورد مرگ می‌فرماید: «هر چه به شما دادیم، گذاشتید و آمدید» شهید به این دلیل قیمت دارد زیرا این تن که مال خدا بوده به خدا تحویل داده است.

استاد حوزه علمیه با تاکید بر اینکه تمام دستورات دین تمرین است که ما از مالکیت خودمان دست برداریم، بیان داشت: ما چشم داریم و اختیار داریم همه چیز ببینیم، ولی از مالکیت خود برای دیدن حرام صرف نظر می‌کنیم، شاید حدود ۳۰ درصد از مالکیت خود دست برمی‌داریم.

آیت الله جاودان ادامه داد: انسان هنگام نماز، وقت خود را به خدا می‌دهد هنگام محاسبه و پرداخت خمس یک پنجم از مال خود را به خدا می‌بخشد درحالی که نه وقت و نه مال هیچ کدام برای انسان نیست بنابراین انسان فکر می‌کند که برای اوست درحالی که دستورات الهی تمرینی برای رسیدن به لحظات مرگ است زیرا هنگام مرگ این جسم را از انسان می‌گیرند.

وی افزود: شیخ صدوق(ره) نقل می‌کنند: «وَ سُئِلَ الْحَسَنُ بْنُ عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدٍ ع عَنِ الْمَوْتِ مَا هُوَ فَقَالَ هُوَ التَّصْدِيقُ بِمَا لَا يَكُون‏» یک چیزی نیست و شما آن را باور می‌کنید، ما این تن نیستیم، این جسم نیستیم، در موقع مرگ این را باور می‌کنیم؛ شهدا زود به این باور و تصدیق دست می‌یابند اگر ما خودمان به این تصدیق رسیدیم، خوش به حالمان می‌شود.

این استاد درس اخلاق در ادامه با بیان اینکه در قیامت، آخرین چیزی را که انسان خیال می‌کند، هست از او می‌گیرند، گفت: در قیامت دیگر هیچ کسی «منیت» ندارد. آخرین داشته و سرمایۀ آدمی جانش بود که آن را هم از او می‌گیرند و تازه می‌فهمد که یک خیال بوده، اگر کسی این مطلب را همین دنیا بفهمد، به بالاترین سلطنت می‌رسد.

آیت الله جاودان خاطر نشان کرد: انسان سایه‌ای بیش نیست همه چیز خداست، حضرات معصومین(ع) از همان ابتدا این مطلب را فهمیدند، انسان اگر بداند که خودش چیزی ندارد به مالکیت الهی پی خواهد برد./813/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات